Stratopolonez Polonez 2500 Racing

StratopolonezFSO Polonez 2500 Racing to wersja wyścigowa Poloneza, osadzony na ramie Lancia Stratos, na której centralnie umieszczono silnik V6 o pojemności 2,4 l i mocy 250 KM, znany z Ferrari Dino czy Lancii Stratos, ale dzięki zabiegom polskich konstruktorów, którzy wyposażyli silnik w podciśnieniowy układ wydechowy i ulepszony układ zasilania, poprawiono jeszcze włoską jednostkę napędową ostatecznie osiągając moc 285 KM. Stratopolonez  powstał z myślą u startach w rajdowej Grupie B. (więcej…)

Najdroższy samochód świata – Ferrari 250 GTO

250gto467501

Prawdopodobnie rekord został znowu pobity i najdroższym samochodem świata jest aktualnie klasyczne Ferrari 250 GTO z 1963 roku za które zapłacono aż 52 mln dolarów! Poprzedni rekord należał do Bugatti 57S Atlantic z 1936 roku, który został kupiony za blisko 40 milionów dolarów.

Tym wyjątkowym pojazdem jest wyścigowy model Ferrari 250 GTO z numerem podwozia 5111, które w 1963 zwyciężyło Tour de France, które prowadził wówczas Jean Guichet.

Dotychczasowym właścicielem był kolekcjoner z Greenwich, Paul Pappalardo, który nabył auto w 1974 roku. Samochód został gruntownie odnowiony i wykorzystany w wyścigu Le Mans Classic w 2002 roku.

Nie wiadomo, kto i czy zapłacił imponujące 52 milionów dolarów za to Ferrari, ale takie transakcje często owiane są tajemnicą. Dotychczas najdroższym Ferrari 250 GTO było powstałe dla legendarnego kierowcy wyścigowego Stirlinga Mossa. Samochód został sprzedany za 35 mln dolarów.

(więcej…)

FSO Polonez

FSO Polonez to klasyczny polski samochód osobowy produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002 roku. Powstał jako następca Polskiego Fiata 125p, który był jednak produkowany równolegle aż do 1991 roku. Przez cały okres produkcji samochód przeszedł kilka większych modernizacji, wprowadzano także różne kolejne odmiany Poloneza, które służyły jako, kombi, radiowóz policyjny, karetka, cargo truck, była nawet wersja Poloneza Trucka przygotowana specjalnie dla Ratownictwa Drogowego, a także inne. (więcej…)