Jak przygotować się do sezonu rowerowego, czyli jednoślady w podróży


Sezon rowerowy zacznie się już niebawem. Co to oznacza dla każdego zapalonego rowerzysty? Oczywiście długie wyjazdy na ciekawe trasy! W jaki sposób jednak dowieźć rowery na szlak?

Gdy już skompletujemy niezbędny sprzęt, wybierzemy cel podróży, a sam rower przygotujemy do wyjazdu, pojawia się jednak problem przetransportowania go w dane miejsce. Pewnym rozwiązaniem jest podróż pociągiem, ale zwłaszcza w przypadku długich tras to rozwiązanie wypada szczególnie niekorzystnie – rower w trakcie jazdy może bowiem zostać uszkodzony czy nawet skradziony wtedy, gdy będziemy spędzać czas w przedziale. Jedynym sensownym wyjściem będzie zatem transport jednośladu za pomocą samochodu. Trudno jednak rower upchnąć w bagażniku. Optymalnym rozwiązaniem jest inwestycja w bagażnik na rowery, dzięki któremu bezpiecznie i komfortowo dowieziemy je na miejsce.

Bagażniki rowerowe na dach samochodu

Najpopularniejszym i zarazem najtańszym sposobem na przewóz jednośladów jest umieszczenie ich na przystosowanym do tego bagażniku dachowym. Jeżeli głównym kryterium wyboru jest dla nas cena, to rozwiązanie będzie najbardziej korzystne. Bagażniki rowerowe montowane na dachu nie są jednak pozbawione wad. Najważniejszymi z nich są przede wszystkim podniesione poziomy hałasu w środku pojazdu, pogorszenie jego właściwości jezdnych wskutek zaburzenia aerodynamiki, a także niemożność wjazdu załadowanym autem do miejsc o niskim suficie, na przykład parkingów wielopoziomowych lub podziemnych garaży. Dużym minusem są również trudności z załadunkiem: umieszczenie rowerów na dachu wymaga krzepy połączonej ze stosunkowo wysokim wzrostem.

Bagażnik rowerowy na dach Thule ProRide 591 (źródło: motoautko.pl)

Rowery z tyłu, czyli bagażnik na klapę

Bagażniki rowerowe montowane na klapę samochodu są przeznaczone jedynie dla samochodów, które posiadają z tyłu piąte drzwi w miejscu klapy bagażnika – na przykład hatchbacków. Chociaż montaż tego typu akcesorium w sedanie teoretycznie jest możliwym, to w praktyce jest to dosyć trudne ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniego naprężenia pasom trzymającym konstrukcję w miejscu. Bagażniki na klapę są jednak, podobnie jak bagażniki dachowe, dość tanie, jednak kolejnym z ich minusów to wysokie ryzyko uszkodzenia lakieru wtedy, gdy rower obijać się będzie o karoserię. Do tego dochodzi zmniejszenie bezpieczeństwa z powodu wystawania rowerów poza wzdłużny obrys pojazdu – wyprzedzanie staje się wtedy utrudnione, a na węższych drogach często niemożliwe.

Bagażnik rowerowy na klapę Aguri Tour 2 (źródło: motoautko.pl)

Bagażnik montowany na haku – najlepsze rozwiązanie na długie trasy

Zarówno bagażniki na klapę, jak również dachowe przeznaczone są do użytkowania na relatywnie krótkich trasach. Co jednak robić w przypadku, gdy czeka nas naprawdę długa podróż? Najlepszym wyjściem będzie wtedy zakup bagażnika rowerowego instalowanego na haku samochodu. Dzięki niemu bezpiecznie przewieziemy rowery nawet na najdalszy dystans, a przy tym nie będziemy musieli martwić się o bezpieczeństwo. Na funkcjonalność wpływa również dostęp do bagażnika samochodu nawet wtedy, gdy platforma na rowery jest w pełni załadowana – większość modeli posiada funkcję odchylania umożliwiającą otwieranie tylnej klapy.

Bagażnik rowerowy na hak Tytan 4 – Amos (źródło: motoautko.pl)