Jak wybrać dobry alarm samochodowy?

Dobry alarm samochodowy to jeden z podstawowych elementów zabezpieczenia samochodu przed złodziejami. Jak wybrać dobry alarm? Czym w ogóle różnią się alarmy od siebie, poza ceną i nazwą producenta?

Liczba kradzieży samochodów w Polsce znacząco spadła, ale nie można mówić, że problem został całkowicie wyeliminowany. W zdecydowanej większości przypadków nie kradnie się już aut po to, żeby przebić im numery a potem je sprzedać. Obecnie auta, przede wszystkim drogie, kradnie się po to, aby rozebrać je a potem sprzedać części zamienne. Są one oferowane na aukcjach internetowych lub dostarczane do warsztatów, które montują je w autach klientów, często jako nowe.

W ten sposób pozyskuje się drogie elementy blacharskie do aut powypadkowych, kompletne silniki i skrzynie biegów, kosztowne elementy osprzętu silnika (turbosprężarki, wtryskiwacze), układu wydechowego (filtry cząstek stałych, katalizatory), drogie elementy zawieszenia (np. aluminiowe), elementy elektroniczne i wyposażenia kabiny (potrzebne np. do przełożenia w autach sprowadzonych z Wielkiej Brytanii).

W 2016 roku skradziono w Polsce 13 542 auta (dla porównania w 2013 – 14 392 pojazdy). Najczęstsze miejsca kradzieży to ulice i niestrzeżone parkingi na osiedlach mieszkaniowych.

Jak przebiega typowa kradzież samochodu?

Złodziej musi dostać się do wnętrza auta – w tym celu wyłamuje zamek w drzwiach samochodu, korzysta z drutu, który przepycha przez uszczelkę drzwi aby otworzyć od środka klamkę lub blokadę drzwi, a w ostateczności wybija jedną z szyb. Kiedy jest już w środku, wszystko zależy od stopnia skomplikowania auta i użytych zabezpieczeń. W przypadku prostych, takich jak blokada na kierownicę, wystarczy przepiłować koło kierownicy, które najczęściej wykonane jest z drutu powleczonego tworzywem sztucznym. W przypadku pojazdów średnich klas, złodziej dostaje się do elektroniki auta przez złącze OBD2 i dezaktywuje zabezpieczenia (np. firmowy immobiliser). W przypadku pojazdów klasy wyższej,

złodzieje korzystają ze specjalnych urządzeń skanujących lub wzmacniających częstotliwości, na których działają kluczyki zbliżeniowe. Często przy kradzieżach wykorzystywane są skradzione kluczyki samochodowe, zwłaszcza zbliżeniowe. Złodzieje, zwłaszcza na parkingach przy centrach handlowych, potrafią też przechwycić sygnał przesyłany z kluczyka do centralki auta.

Jak skutecznie zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Wszystko oczywiście zależy od wieku auta, od tego, jaka jest jego wartość i jaką sumę pieniędzy na zabezpieczenia kierowca może wydać. W przypadku ponad dziesięcioletniego samochodu wystarczy alarm z immobiliserem i atestowana, mechaniczna blokada pedałów albo skrzyni biegów. W przypadku drogich aut warto korzystać z kombinacji, w skład której wejdzie zabezpieczenie elektroniczne (alarm z odcięciem zapłonu i radiowa karta identyfikacyjna kierowcy), niewielki moduł GPS / GSM (po kradzieży możliwa jest lokalizacja pojazdu z dokładnością do 5 metrów) i zabezpieczenie mechaniczne (niewielka blokada na pedały), montowane przy dłuższych postojach, np. na noc.

Oczywiście, najlepszym sposobem zabezpieczenia auta jest wykupienie polisy AC lub choć mini AC, które chroni tylko w przypadku kradzieży, a także trzymanie auta w nocy na strzeżonym parkingu lub na własnym, ogrodzonym terenie.

Rodzaje alarmów samochodowych

Czym kierować się przy wyborze alarmów samochodowych? Najlepiej spojrzeć na klasę skuteczności, opracowaną przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji PIMOT. Im wyższa, tym większa szansa, że auto nie zostanie skradzione.

POP – klasa popularna, to urządzenia o najniższej skuteczności i najtańsze. Ostrzegają o włamaniu (otwarciu drzwi lub klapy bagażnika) sygnałem dźwiękowym. Steruje się je pilotem albo kluczem kodowym. Po rozładowaniu akumulatora (albo jego odłączeniu przez złodzieja) nie działają.

STD – poziom standardowy. Alarm dźwiękowy w tym przypadku ma własne zasilanie. Alarm może blokować zapłon, poza tym w ich skład wchodzi czujnik ochrony wnętrza (skanuje wnętrze kabiny samochodu), a do sterowania służy pilot albo klucz ze zmiennym kodem.

PRF – alarmy klasy profesjonalnej. Stanowią spore wyzwanie przy kradzieży auta. Posiadają własne zasilanie (także dla syreny dźwiękowej), niezależne od akumulatora i co najmniej dwa czujniki ochrony wnętrza, dodatkowy (poza standardowym immobilizerem) system blokady silnika, kodowany wyłącznik serwisowy, a także czujnik otwarcia maski silnika. Klucze i piloty sterujące wykorzystują specjalny kod, który jest trudno złamać.

EXTRA – klasa specjalna, zapewniająca najwyższy poziom bezpieczeństwa. W tym przypadku, poza wszystkimi funkcjami klasy PRF, klasa specjalna alarmów posiada czujnik położenia pojazdu, który uaktywnia alarm w przypadku załadowania auta na lawetę. Alarm uruchamia też radio-powiadomienie (najczęściej w formie SMS), wysyłane na telefon właściciela i współpracuje z modułem GPS/GSM, wysyłającym dane o położeniu samochodu.

Poza wyborem dobrego alarmu ważne jest także to, gdzie zostanie on zamontowany – najlepiej robić to w profesjonalnych warsztatach.  Niektóre elementy trzeba odpowiednio ukryć – np. moduły GSP, czy też mikrowłączniki albo czujniki immobilizera (zbliżeniowe), stosowane w prostych alarmach.

Dodatkowe wyposażenie samochodu – w to warto zainwestować

Nowe auta mają szereg firmowych zabezpieczeń, ale niekiedy oferowane są do nich dodatkowe opcje. Często, jak w dzieje się to w przypadku Mazdy, dealerzy dokładają takie zabezpieczenia gratis, a czasami za niewielką opłatą.

Mazda oferuje możliwość zamontowania do swoich aut (zarówno nowych jak i używanych) nowoczesnych, idealnie dopasowanych alarmów z odcięciem zapłonu i z dodatkową blokadą silnika. W przypadku aut klasy średniej wyższej, jak Mazda 6, stosowane są alarmy z kartą identyfikacji kierowcy. To jedno z najlepszych zabezpieczeń antykradzieżowych, jakie w ten chwili wymyślono. Po wejściu do auta, kierowca naciska na przycisk na niewielkiej karcie, a ta komunikuje się zdalnie z komputerem, przesyłając zakodowany sygnał. Dopiero wtedy można uruchomić silnik. Dodatkowy alarm Mazdy ma wszystkie atesty i reprezentuje klasę EXTRA. Działa zatem przy każdej próbie kradzieży auta – także jego holowaniu i wciągnięciu na lawetę (tu działa czujnik położenia). Alarm działa też przy otwarciu maski (celem odłączenia zasilania i dostania się do komputera), do tego blokuje  dostęp do złącza diagnostycznego OBD2 i alarmuje w przypadku dostania się złodzieja do wnętrza kabiny (poprzez czujniki skanujące). Na uwagę zasługuje także skomplikowana technologia  kodowania sygnału pomiędzy pilotem/kartą identyfikacyjną a centralką sterującą alarmem.

Artykuł powstał we współpracy z producentem japońskich samochodów marki Mazda: https://www.mazda.pl