Jaki olej wybrać do swojego samochodu?

olej

Kupno samochodu to dla wielu osób niezwykle istotna decyzja życiowa i finansowa. Po wyborze odpowiedniej marki i satysfakcjonujących nas parametrów pojazdu ważne jest, by zastanowić się, jak prawidłowo dbać o nasz nowy nabytek. Niektórzy kierowcy odwiedzają samochodowy warsztat wyłącznie w momencie awarii. Brak czasu, jak również chęć sprawnego i szybkiego dojazdu z miejsca na miejsce gubi ich w tych poczynaniach, przez co nie zwracają uwagi na codzienne potrzeby auta. Działanie takie kończy się niestety często poważnymi konsekwencjami finansowymi w serwisie. Jednym z elementów, który wymaga szczególnej uwagi jest prawidłowy wybór oleju silnikowego.

Jaki olej wybrać do swojego samochodu? Wielu producentów pojazdów rekomenduje konkretne marki oleju silnikowego, jednakże pamiętać należy, że jest to związane najczęściej nie tyle z jakością produktu, co z umowami pomiędzy producentami samochodu i konkretnego oleju. Warto więc zgłębić temat na własną rękę i świadomie, samodzielnie wybrać olej spełniający nasze oczekiwania, nie zapominając, rzecz jasna, o wymaganiach naszego samochodu.

Najważniejsze rodzaje olejów silnikowych

Wśród silnikowych olejów wyróżniamy oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Tradycyjne oleje mineralne powstają z bezpośredniego przetworzenia ropy naftowej, syntetyczne otrzymywane są zaś drogą chemicznej syntezy. Oleje półsyntetyczne to natomiast baza olejów mineralnych oraz syntetycznych, a o zaliczeniu ich do półsyntetyków decydują określone dla danego kraju normy.

Dlaczego warto stosować syntetyczne oleje silnikowe?

Produkcją olejów syntetycznych zajmują się takie firmy, jak Castrol, Mobil, Motul, Shell, Elf czy Lotos. Przykładowe, wysokiej jakości oleje syntetyczne znaleźć można między innymi tutaj: http://www.motochemia.pl/oleje-silnikowe-oleje-syntetyczne-c-136_137.html. Syntetyczne oleje silnikowe działają skuteczniej niż oleje mineralne, ponieważ ich molekularna struktura, a także właściwości, mogą być dokładnie określane. Jaki olej wybrać do auta? W porównaniu z olejami mineralnymi syntetyczne oleje silnikowe zapewniają dużo (nawet trzykrotnie) lepszą ochronę silnika, ograniczają jego zużycie o ponad połowę, a także posiadają ponad czterokrotnie lepsze właściwości czyszczące.

Innymi godnymi wspomnienia zaletami syntetycznych olejów silnikowych są:

  • Umożliwianie rozruchu samochodu zimą poprzez ogromny zakres tolerancji temperaturowej, sięgający temperatury -40 stopni Celsjusza.
  • Zmniejszenie poziomu tarcia za pomocą bardziej jednorodnego składu cząsteczkowego oleju
  • Mniejsza ilość wydzielanych przez pojazd szkodliwych substancji (węglowodory, związki siarki), dzięki wyższemu stopniowi czystości
  • Dostosowanie do aktualnych norm producentów pojazdów
  • Możliwość pracy silnika w ekstremalnych warunkach

Czy syntetyczne oleje silnikowe mają jakieś wady?

Głównym argumentem przemawiającym przeciw stosowaniu syntetycznych olejów silnikowych jest ich cena. To właśnie ona w znacznej mierze powoduje, że to tradycyjne oleje mineralne cały czas są w motoryzacji najpopularniejszym typem środków smarnych. Dodatkowym aspektem jest zaufanie do producenta oleju. Wiele testów wykazało bowiem znaczne rozbieżności między informacją podaną na opakowaniu a faktycznym składem oleju, dlatego przed dokonaniem zakupu oleju niezwykle ważny jest wybór profesjonalnego, sprawdzonego producenta syntetycznego oleju silnikowego takiego, jak chociażby:

  • Mobil
  • Castrol
  • Motul
  • Shell
  • Lotos
  • Elf

Jaki olej wybrać samochodu? Stosując oleje syntetyczne tylko i wyłącznie sprawdzonych marek będziemy mieli pewność, że informacje na opakowaniu są prawdziwe, co nie narazi nas na uszkodzenia silnika i kosztowne naprawy w serwisie.

Zamiast zakończenia – obalanie mitów na temat syntetyków

Warto wiedzieć, że – wbrew obiegowym opiniom – oleje syntetyczne nadają się idealnie do każdego samochodu. Nie ma tu znaczenia ani wiek pojazdu ani przebieg jego silnika. Syntetyczne oleje silnikowe nie powodują żadnych rozszczelnień w jednostce napędowej, nie są też dedykowane wyłącznie dla silników „z górnej półki” bądź silników turbo doładowanych. Panuje też błędne przekonanie, że po jednorazowym użyciu oleju syntetycznego, nie powinno się już wracać do używania zwykłego oleju mineralnego. Otóż, prawda jest taka, iż nie jest potrzebny żaden okres przejściowy pomiędzy stosowaniem oleju syntetycznego i mineralnego – nowoczesna technologia produkcji silników niweluje ten problem.

One comment

Comments are closed.