marzec 28, 2024
Ciekawostki

Przegląd okresowy i badanie techniczne pojazdu – czy oznaczają to samo?

141146734940171000

Każdy właściciel samochodu ma obowiązek sprawdzić, czy jego pojazd jest technicznie zdolny do jazdy. W tym celu udaje się na przegląd – ale tu zaczyna się problem. Nie każdy odróżnia badanie techniczne i przeglądy okresowe, zwane też gwarancyjnymi. Warto wiedzieć, czym się charakteryzują i co to oznacza dla kierowcy.

Badanie techniczne pojazdu – coroczny obowiązek

W dowodzie rejestracyjnym każdy znajdzie datę, która określa kiedy kończy się termin ważności dotychczasowych badań technicznych pojazdu. Zwykle konieczne jest przeprowadzanie ich co rok, wyjątek stanowią jedynie nowo nabyte samochody (z salonów, nie z drugiej ręki). Mają one aktualny przegląd aż trzy lata od momentu pierwszej rejestracji. Wszyscy inni muszą dokonywać go regularnie. Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować zabraniem dowodu rejestracyjnego przez funkcjonariusza policji.

Czym jest przegląd techniczny?

Jest to sprawdzenie, czy samochód jest zdalny do jazdy pod względem technicznym i czy jego użytkowanie nie stanowi zagrożenia. Dokładna diagnostyka stanu zużycia najważniejszych części samochodu i poprawności ich działania pozwala na wcześniejsze wykrycie ewentualnych usterek. O czynnościach, jakich można się spodziewać na Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów opowiadają diagności firmy Damal, która przeprowadza badania techniczne pojazdów w Łodzi.

Zakres przeglądu technicznego jest uregulowany prawnie. Podczas jego przeprowadzania trzeba sprawdzić:

  • zgodność numeru VIN z numerem w dowodzie rejestracyjnym;
  • stan ogumienia;
  • stan hamulców (w tym hamulca ręcznego);
  • oświetlenie;
  • stan zawieszenia;
  • silnik (przecieki i ewentualnie emisja szkodliwych związków)
  • nadwozie;
  • układ wydechowy;
  • obecność i dobre działanie pasów bezpieczeństwa.

Jeśli pojazd jest wyposażony w instalacje gazową, podlega ona dodatkowym pomiarom. Korzystając z usług Okręgowych Stacji Kontroli Pojazdów można sprawdzić stan techniczny nie tylko samochodów osobowych, ale także motocykli, ciągników, naczep ciężarowych czy… tramwai.

Staje Kontroli Pojazdów mogą nie zgodzić się na przedłużenie ważności przeglądu technicznego, jeśli pojazd nie spełni wyznaczonych wymagań i norm. Wówczas należy naprawić usterkę i wrócić na ponowną kontrolę. Dobrą wiadomością jest to, że płaci się wtedy za sprawdzenie tylko tych wybranych mechanizmów i zespołów.

Czym jest przegląd okresowy?

Określa się go również jako serwis czy badanie gwarancyjne. Podstawową rzeczą odróżniającą go od przeglądu technicznego jest jego nieobowiązkowość. Wykonuje się go zazwyczaj w ASO, czyli Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Przeglądy okresowe mają na celu wymianę części i płynów eksploatacyjnych, które naturalnie zużywają się w wyniku jazdy. W zależności od marki samochodu, mocy silnika i sposobu jazdy, producent pojazdu ustala, co jaki czas powinno się wymienić poszczególne części. Czynnikiem decydującym jest zazwyczaj ilość kilometrów.

Badanie to jest nieobowiązkowe, choć przydatne. Często jest warunkiem utrzymania gwarancji producenta. Pozwala na wydłużone i bezawaryjne użytkowanie pojazdu, a dodatkowo regularnie uzupełniana historia serwisowa zwiększa atrakcyjność pojazdu podczas jego zbycia.

Choć przeglądów okresowych dokonuje się zazwyczaj w ASO, istnieje także możliwość przeprowadzenia ich w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów. Wiąże się to z pewnymi minusami, ale zazwyczaj jest tańsze – mówi diagnosta firmy Damal z Łodzi. Podczas takiego przeglądu, można oczekiwać:

  • wymiany oleju silnikowego;
  • wymiany filtra oleju;
  • wymiany filtru powietrza;
  • zmiany płynu hamulcowego i chłodniczego;
  • wymiany rozrządu;
  • sprawdzenie stanu układu kierowniczego, hamulcowego i wydechowego;
  • sprawdzenie ciśnienia w oponach i wyrównania go;
  • diagnostyki komputerowej.

Przeprowadzenie przeglądu gwarancyjnego poza ASO jest zazwyczaj podstawą do utraty gwarancji, choć zezwalają na to ustalenia prawne, wspólne dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, czyli tzw. dyrektywa GVO. Jednak z tej możliwości korzystają głównie kierowcy, których gwarancja już nie obejmuje.
Warto pamiętać, że przegląd okresowy nie jest równoznaczny z badaniami technicznymi. Bez odpowiedniego zaświadczenie o sprawnym pojeździe, uzyskanego w Stacji Kontroli Pojazdów, nie powinniśmy prowadzić samochodu.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły