Współczesne szyby samochodowe

auto-szyby

Szyby montowane w dzisiejszych samochodach różnią się znacznie od tych, które były stosowane jeszcze kilkanaście lat temu. Ich proces produkcji wymaga specjalistycznej wiedzy, ponieważ szyba to już nie tylko szkło i uszczelka – to cały system elementów, które decydują o bezpieczeństwie i widoczności podczas jazdy samochodem. Czy wiesz jakie szyby stosuje się do produkcji szkła i czy są one w pełni bezpieczne?

Szkło zostaje poddane wielu obróbkom, zanim zostanie dostarczone do fabryki czy warsztatu, który zamontuje je w samochodzie.

Etapy produkcji szyb wyglądają następująco:

Na pierwszym etapie produkcji szyb samochodowych szkło jest wycinane pod odpowiedni wymiar, aby pasowało do kształtu szyby, następnie jest starannie czyszczone i szlifowane na krawędziach. Gdy podstawowe zabiegi są gotowe, nadrukowuje się znaki producenta, znaki jakości, linie podgrzewania i krawędzie.

Drugim etapem jest rozgrzewanie szyby do 650 stopni C, dzięki czemu staje się możliwe wyginanie jej do odpowiedniego kształtu. Gdy szyba uzyska już pożądany wygląd jest utwardzana poprzez gwałtowne rozgrzewanie i chłodzenie. Ważną informacją jest to, że szyba utwardzona w ten sposób jest 4 razy twardsza od standardowej szyby i w razie pęknięcia podzieli się na tysiące mały kawałków, ale nie ulegnie ani stłuczeniu ani pęknięciu. Szyby, które zostaną już utwardzone nie mogą być poddane ponownemu przycinaniu lub wyginaniu.

Trzecim i ostatnim etapem produkowania szyb jest jej oczyszczanie, wzmacnianie krawędzi, wstępny montaż i na końcu pakowanie szyby.

Warto wspomnieć, że po każdym etapie, a czasami nawet w czasie jego trwania, przeprowadza się kontrolę jakości.

Jakie szkło stosuje się do produkcji szyb?

  • Szkło bezpieczne jednowarstwowe
    Jest to szkło, które posiada grubość od 3 do 5 mm i jest obrabiane w temperaturze 650 stopni C. Szyba podczas wypadku rozpada się na małe kawałki  o tępych krawędziach.
  • Szkło bezpieczne wielowarstwowe
    W procesie VSG łączy się dwie szyby odporną na rozrywanie i rozciąganie warstwą pośrednią PVG. Jeśli szyba ulegnie uszkodzeniu, powstaje na niej drobna siatka pęknięć, jednak kawałki szkła nie rozsypią się, ale pozostaną połączone ze sobą warstwą pośrednią.

Szyby Enkapsulowane/ Extrudowane

Procesem enkapsulacji mogą być poddawane szyby laminowane jak i hartowane. Proces ten polega na wkładaniu szyby do formy wtryskowej, do której w odpowiedniej temperaturze, pod wysokim ciśnieniem dostarcza się poliuretan. Zachodzi specyficzna reakcja chemiczna, dzięki której powstaje wyrób, który spełnia wymogi estetyczne i funkcjonalne.

Proces ekstruzji polega na przetłaczaniu plastycznego tworzywa przez specjalną dyszę, przy zachowaniu odpowiednich temperatur. Szyba zostaje umieszczona na stole obrotowym, na którym wykonuje się poszczególne działania takie jak aktywowanie szyby, nakładanie podkładów czy inne dodatkowe operacje.

Specjalne wymagania odnośnie szyb bocznych

Szyby boczne można podzielić na dwa rodzaje – na szyby hartowane i laminowane. Szyby hartowane TSL mają podobny proces produkcji, co szyby hartowane ESG, a ich grubość wynosi od 3 do 5 mm. Proces gięcia szyb laminowanych jest bardzo podobny do gięcia szyb bocznych hartowanych, jednak proces laminacji jest podobny do laminowania szyb przednich. Znaczącą różnicą jest zastosowanie poza folią jednowarstwową PVB innych rodzajów folii wielowarstwowej. Szyby hartowane jak i szyby laminowane musza spełniać specjalne wymogi bezpieczeństwa.

Rozwój techniki

Proces produkcji szyb rozwija się wraz z rozwojem techniki. Szyby czołowe składały się kiedyś wyłącznie z części szklanej i uszczelki. Z biegiem lat ilość elementów składowych szyb powiększyła się aż do 10 i więcej elementów.

Biorąc pod uwagę skomplikowaną budowę szyby, ich produkcja wymaga ciągłego poszerzania wiedzy w tym zakresie. Standardy stawiane fabrykom produkujący szyby są z każdym dniem coraz wyższe, dlatego najlepiej wybierać producenta, który dostarcza swoje produkty do linii produkcyjnych samochodów. Przykładem takiego producenta jest na przykład Saint-Gobain Sekurit.

Drugim istotnym elementem, który gwarantuje satysfakcję użytkownika samochodu jest odpowiedni poziom zaawansowania technicznej wiedzy montażystów pracujących w serwisach szyb samochodowych. Kiedyś można było dokonywać napraw bez posiadania specjalistycznej wiedzy w zakresie wymiany szyb – dzisiaj nie jest to już możliwe. Szyby produkowane w najnowszych samochodach wymuszają ciągłe podnoszenie kwalifikacji, ponieważ zwykła wymiana szyby nie kończy się tylko na właściwym jej wklejeniu, ale umiejętnym wpięciu wiązki sensora i połączeniu innych, wchodzących w jej skład elementów.

Podsumowanie

Decydując się na wymianę szyby w samochodzie warto zwrócić uwagę na to, kto jest jej producentem oraz wybrać taki warsztat, który wykona naszą usługę profesjonalnie, z pełnym przygotowaniem do tej czynności pod kątem wymaganej wiedzy. Wszystkie szyby są obecnie produkowane tak, aby zapewnić gwarancję bezpieczeństwa i jak najwyższą funkcjonalność – niezależnie jaki rodzaj szyby wybierzemy, w razie jej stłuczenia możemy być spokojni. Wszystkie szyby muszą spełniać szereg wymogów bezpieczeństwa, dlatego są poddawane ciągłej kontroli już na etapie produkcji. Na koniec warto pamiętać, że jeśli decydujemy się na zakup nowej szyby warto poradzić się profesjonalisty, który doradzi nam, jaki model szyby będzie najlepszy do naszego samochodu. 

wspolczesne-szyby-samochodowe

Artykuł powstał przy współpracy z seriwsem AUTO-SZYBY.pl, które oferuje montaż szyb samochodowych w najlepszych warsztatach, znanego i cenionego producenta Saint Gobain Sekurit.