kwiecień 24, 2024
Aktualności Filmy Formuła 1

Wyścig – film o legendach F1 wchodzi do kin

wyscig-rush-2013

8 listopada wchodzi do polskich kin interesujący nie tylko dla pasjonatów motoryzacji, ale i fanów mocnych wrażeń film „Wyścig”. Jest to oparta na faktach historia kierowcy Formuły 1, Nikiego Laudy (Daniel Brühl). Po wypadku, w którym niemal stracił życie, decyduje się wrócić na tor i zmierzyć z największym rywalem – Jamesem Huntem (Chris Hemsworth). Oczywiście, oprócz śmiertelnie niebezpiecznej jazdy na torze w filmie nie mogło zabraknąć pięknych kobiet. Olivia Wilde zagrała Suzy Miller, a Alexandra Maria Lara wcieliła się w postać Marlene Laudy. Film wyreżyserował zdobywca Oscara Ron Howard.

Formuła 1 zaczęła w latach sześćdziesiątych wprowadzać innowacyjne rozwiązania, mające na celu podniesienie bezpieczeństwa, jednak środki te często przegrywały w wyścigu z rozwojem technologicznym, który nadawał bolidom coraz większą prędkość. Przez pierwsze 56 lat tej dyscypliny, rokrocznie ginęło około 3 kierowców. Od roku 1967 do 1975, łącznie śmierć w wypadkach na torze poniosło 13 kierowców Formuły 1.
Najgorszą opinią ‘cieszyła się’ pętla Nordschleife (północna pętla) w niemieckim Nürburgring, torze wyścigowym, nazwanym pieszczotliwie „Zielonym piekłem” przez legendę Formuły 1, Jackie Stewarta. Ring, usytuowany w górach Eiffel, około 110 km od Kolonii, był często mokry lub mglisty. Nierzadko warunki na różnych etapach trasy różniły się od siebie, a otoczony drzewami tor, długości 20,8 km miał aż 177 zakrętów.

W roku 1975 austriacki kierowca wyścigowy, Niki Lauda, wywalczył tytuł mistrza Formuły 1 dla teamu Ferrari, tym samym kładąc kres siedmioletniej dominacji Forda. Wspinając się na sam szczyt klasyfikacji, Lauda przygotował podłoże do dramatycznych wydarzeń sezonu 1976, na których koncentruje się fabuła filmu WYŚCIG.
W odróżnieniu od sezonu 1975, Lauda wygrał 4 z 6 pierwszych wyścigów, a w pozostałych zajął 2. miejsca. Do czasu piątej wygranej w Grand Prix Wielkiej Brytanii miał ponad dwukrotnie więcej punktów od drugiego Jodiego Schecktera. Utrzymanie tytułu mistrzowskiego było blisko jednak wszystko się zmieniło po Grand Prix Niemiec rozgrywanym na słynnym torze Nürburgring.
Na 2. okrążeniu Lauda wypadł z trasy, uderzył w bandę i wpadł pod bolid Bretta Lungera. Ferrari zaczeło płonąć, a kierowca został uwięziony wśrodku. Kierowcy Arturo Merzario i Guy Edwards przybyli chwilę po wypadku. Razem z Brettem Lungerem wyciągneli Laudę. Niestety zdążył mocno się poparzyć i nawdychać toksycznych gazów, które uszkodziły mu płuca.
Lauda zapadł później w śpiączkę, ale co ciekawe nie tylko przeżył, ale wrócił do ścigania już 6 tygodni (2 wyścigi) później. Po powrocie zajął wysokie 4. miejsce w Grand Prix Włoch. Podczas nieobecności Austriaka na torach, kierowca McLarena – James Hunt zmniejszył przewagę Laudy w klasyfikacji kierowców. Wygrywając Grand Prix Kanady i Grand Prix USA miał tylko 3 punkty straty do mistrza świata przed ostatnim wyścigiem sezonu – Grand Prix Japonii.
Lauda zakwalifikował się na 3. pozycji – jedno miejsce za Huntem. W dniu wyścigu padał ulewny deszcz i Austriak wycofał się po 2. okrążeniach, ponieważ czuł, że jest zbyt niebezpiecznie jeździć w takich warunkach. Hunt prowadził przez większość wyścigu, zanim złapana guma nie zepchnęła go na dalsze pozycje. Mimo tego zdołał awansować na 3. miejsce i wygrał z Laudą tytuł mistrzowski o 1 punkt.

W filmie nie obyło się bez dramatycznych, realistycznych scen pościgów i popisów kaskaderskich. Twórcy chcieli pokazać wyścigi od zupełnie nowej strony, do jednej ze scen użyli ponad 30 kamer, kręcąc wszystkie możliwe elementy, części samochodów oraz kierowców. Kamery były zamontowane w wielu miejscach na samochodach, pod samochodami, na rurach wydechowych i w środku aut.

Z uwagi na ogromną prędkość, jaką samochody Formuły 1 osiągają na zakrętach, wytwarzając wielką siłę docisku aerodynamicznego, należą one do najszybszych pojazdów wyścigowych po torach. Można je rozpędzić do prędkości nawet 360 km/h, z silnikami zdolnymi maksymalnie do 18,000 na minutę (RPM). Przyspieszenie poprzeczne bolidu na zakręcie przekracza nawet 5G.
By widz mógł poczuć, iż znajduje się na siedzeniu kierowcy, Howard i Mantle zamocowali kamery na kaskach. Główni aktorzy stwierdzili, że kamery były tak blisko, że filmowały odbijające się w ich oczach trybuny i widzów.

By zapewnić większą autentyczność, zdjęcia kręcono na brytyjskich torach Brands Hatch, Donnington, Cadwell Park, Snetterton i otoczonym złą sławą, niemieckim Nürburgring. Zdjęcia powstawały też na lotnisku Blackbushe Airfield, dawnym torze wyścigów bolidów. Największe emocje towarzyszyły ekipie podczas zdjęć w Nürburgring, gdzie Lauda przeżył ten makabryczny wypadek.

Na uwagę zasługuje też fakt, że ścieżką dźwiękową do filmu WYŚCIG przygotował Nagrodzony Grammy, Złotym Globem i Oscarem kompozytor, Hans Zimmer, który skomponował 19 z 24 utworów do tego projektu, odtwarzającego świat Formuły 1 w roku 1976 na wielkim ekranie.

Film zapowiada się całkiem interesująco, także pozostaje czekać na polską premierę, a naszych czytelników i fanów motoryzacji raczej na film namawiać nie trzeba – wystarczy obejrzeć poniższy polski zwiastun filmu.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=me3YfZv8f2U[/youtube]

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły