Sierpień 9, 2020
Aktualności Ciekawostki

Co robić, kiedy pasek klinowy piszczy?

Co można zrobić, jeśli pasek klinowy piszczy? Dowiedz się, jaka może być przyczyna oraz jak przeprowadzić prostą naprawę.

Znaczenie paska klinowego w mechanice

O pasku klinowym słyszał każdy kierowca, a zerwany pasek klinowy to coś, z czym nikt nie chciałby mieć do czynienia, zwłaszcza podczas jazdy. Jego inna nazwa to pasek osprzętu silnika lub pasek alternatora. Jest ważnym elementem silnika i odpowiada za napędzanie alternatora. Wspomaga ponadto pracę układu kierowniczego oraz sprężarkę klimatyzacji. Jeśli pasek pracuje słabo, to możemy mieć problem z ładowaniem akumulatora, zaś jeśli się zerwie – dalsza jazda będzie niemożliwa.

Najczęściej w silnikach spotykamy dwa rodzaje pasków alternatora: pasek klinowy oraz wielorowkowy. Pierwszy typ obecny jest w starszych autach, a z drugim możemy się spotkać w samochodach nowszych generacji. Każdy z tych rodzajów pracuje w nieco innych sposób. Wielorowkowy przylega całą powierzchnią do kół pasowych, jest też cichy i bardziej efektywny. Z kolei tradycyjny pasek klinowy przylega tylko bocznymi krawędziami i to one najszybciej się zużywają.

Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Przyczyną niepokojącego dźwięku może być zużycie paska lub jego złe napięcie. Można samodzielnie sprawdzić, czy pasek ma prawidłowe napięcie: mierzy się je w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Dobrze napięty pasek powinien uginać się na głębokość od 5 do 15 mm. Pasek klinowy napina się zazwyczaj ręcznie, podczas gdy wielorowkowe przeważnie wyposażone są w automatyczne napinacze.

Drugim powodem jest wilgoć, która pogarsza tarcie powstające pomiędzy paskiem a kołem pasowym. Wilgoć najłatwiej dostaje się do zużytych pasków klinowych mechanizmów wyeksploatowanych lub z defektem, ale sporadycznie może się też przydarzyć w każdym aucie, nawet nowym. Wilgoć wkrada się do silnika szczególnie podczas jesieni, zimy, a także na skutek intensywnych opadów.

Trzecią przyczyną, dlaczego pasek klinowy piszczy, może być przenoszenie zbyt dużych obciążeń, czyli obsługa wiele urządzeń jednocześnie (które są zasilane z alternatora). Chodzi tu o sytuację, kiedy jednocześnie włączone jest radio, chodzą wycieraczki i działają światła. Jeśli kierowca uruchomił wiele odbiorników prądu pasek klinowy może nie radzić sobie z takim obciążeniem, o czym daje znać za pomocą pisku.

Inne przyczyny

Istnieją także inne powodu, dla których spod maski auta dochodzi pisk. Nie zawsze jest to złe napięcie czy zużycie elementu. Alternatywną przyczyną mogą być np. za mocno wy ślizgane koła pasowe. Charakterystycznym objawem jest pisk pojawiający się przy skręconych do oporu kołach samochodu.

Aby zniwelować pisk można lekko podszlifować koła pasowe za pomocą drobnoziarnistego papieru ściernego. Można je także spryskać specjalnym preparatem eliminującym pisk, jednak są to tylko rozwiązania na chwilę. Nierozwiązany kompleksowo problem z piszczącym paskiem wróci szybciej niż nam się wydaje, a konsekwencją będzie jego zerwanie.

Ogromny wybór kół pasowych i pasków klinowych znajdą Państwo w sklepie techniczno-narzędziowym EBMiA.pl

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły