marzec 19, 2024
Technika jazdy

ESP – co to jest i jak jeździć z ESP

Elektroniczna Kontrola Trakcji, czyli w skrócie ESP (z angielskiego: Electronic Stability Program) to nic innego jak elektroniczny program stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.

Co to jest ESP

W sytuacji niekontrolowanego poślizgu, zadaniem systemu ESP jest wykrycie poślizgu koła oraz przewrócenie pojazdowi prawidłowy tor jazdy. Innymi słowy: chodzi o bezpiecznie wyprowadzenie samochodu z poślizgu. Jest to zarazem bardzo proste do wyjaśnienia, ale jednocześnie niezwykle ważne dla naszego bezpieczeństwa.

Dla jednych ESP to zbawienie w przypadku jazdy na mokrej drodze lub, co gorsza, pokrytej śniegiem lub lodem. Dla innych system ESP to jedynie kaganiec i ograniczenie możliwości samochodu. W wielu autach istnieje możliwość wyłączenia systemu kontroli trakcji, ale często spotykamy się jedynie z możliwością częściowego wyłączenia/ograniczenia systemu.

Niewątpliwie ESP jest w stanie zareagować szybciej i skutecznej kierowca. System jest szybszy od reakcji ręcznej osoby prowadzącej samochód. 

Jak jeździć z ESP

ESP jest systemem w pełni elektronicznym, połączonym z systemem ABS. Kiedy mamy włączone ESP, czyli zawsze po uruchomieniu auta wyposażonego w ten system, nie ma sensu na siłę próbować z tym walczyć. Aby nie włączać nadmiernie systemu, należy prowadzić auto z odpowiednią techniką. Mam tutaj na myśli poprawnie pokonywanie zakrętów z odpowiednią prędkością dostosowaną do warunków panujących na drodze. Płynniejsze pokonywanie zakrętów jest lepsze dla naszego bezpieczeństwa oraz ogranicza konieczność użycia systemu. W codziennej jeździe samochodem ważne jest, aby wchodzi w zakręt wolniej, niż z niego wychodzimy. Gaz dodajemy po minięciu wierzchołka zakrętu (APEX).

W przypadku kiedy stracimy przyczepność przedniej osi i auto stanie się podsterowne, naczelną zasadą jest nie dokręcanie koło kierownicy do kierunku skrętu zanim zadziała system ESP. Kiedy tylko system ESP zareaguje i odzyskamy przyczepność, co będzie miało miejsce przy znacznie niższej prędkości spowodowanej przyhamowaniem kół, wtedy będzie można dokręcić kierownicę do kierunku skrętu. Od szybkości reakcji systemu ESP zależeć będzie czy uda nam się zmieścić w zakręcie, czy też skończymy naszą jazdę w rowie lub na krawężniku. Jeśli mamy tylko taką możliwość i pozwala nam na to nasz czas reakcji oraz miejsce na drodze, powinniśmy lekko wyprostować kierownicą z jednoczesnym lekkim przyhamowaniem kół, a po chwili dokręcenie kierownicy w kierunku zakrętu.

ESP podczas dynamicznego ruszania oraz przyśpieszenia – kiedy dodajemy więcej gazu, o dużo za dużo niż pozwalają nam na to warunki, system ESP niczym kaganiec przyblokuje nam koła znacząco ograniczając nasze przyśpieszenie, a czasami nawet uniemożliwiając poprawne wykonanie manewru wyprzedzania. Bardzo ważną cechą dobrego kierowcy, jest poznanie możliwości samochodu oraz umiejętne operowanie gazem w zależności od aktualnej przyczepności drogi. Inaczej zachowa się nasze auto w przypadku suchej nawierzchni, a zupełnie inaczej na mokrej pokrytej liśćmi. 

Nazwa ESP w różnych samochodach

System ESP różnie jest nazywany u różnych producentów samochodów, jest to tylko nazwa handlowa. Czasami możemy się spotkać z nazwami takimi jak DSC, ESC, VDC, VSA,  RSC, VDIM, PSM, DSTC. Wszystkie te systemy oznaczają kontrolę i stabilizacją toru jazdy. Zasady działania systemów mogą nieznacznie różnić się od strony technicznej, jednakże ich naczelne przeznaczenie pozostaje takie samo – ab y jak najskuteczniej przywrócić tor jazdy i wyprowadzić auto z poślizgu.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły