kwiecień 26, 2024
Technika jazdy

Jazda samochodem sportowym zimą, na co zwrócić uwagę?

Zima jest porą roku, podczas której wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności podczas jazdy samochodem. Tym bardziej, jeżeli weźmiemy pod uwagę auta sportowe. Nie oznacza to jednak, że trzeba rezygnować z jazdy w tym okresie i możliwości, jakie oferuje dany samochód. Okazuje się, że wystarczy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, a jazda zimową porą stanie się bezpieczniejsza, pewniejsza i przyjemniejsza.

W tym poradniku sprawdzimy jak jeździć sportowym samochodem w zimie. Przeczytaj i dowiedz się wielu ciekawych rzeczy już teraz!

Na co zwrócić uwagę podczas jazdy

Jeżeli wybieramy się na przejażdżkę sportowym autem zimą, przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na nawierzchnię. Z uwagi na panujące warunki atmosferyczne, jazda samochodem może być utrudniona, między innymi z uwagi na oblodzenia. Szczególnie niebezpieczne jest zjawisko tzw. czarnego lodu. Występuje ono, kiedy asfalt pozornie wydaje się normalny, jednak w rzeczywistości pokryty jest cienką warstwą lodu.

Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, mogą pojawić się problemy z hamowaniem. Sprawą oczywistą jest, że pomimo posiadania bardzo dobrego wyposażenia, zachowanie ostrożności będzie obowiązkowe. Podczas jazdy należy zdecydowanie unikać gwałtownych ruchów kierownicą, zmian kierunków jazdy, czy też zbyt bliskiego podjeżdżania do innych pojazdów. Mocniejsze potraktowanie pedału gazu może być kuszące, jednak zimowe warunki zdecydowanie nie sprzyjają tego typu zachowaniom. Co więcej, o zachowaniu szczególnej ostrożności należy pamiętać podczas wchodzenia w łuk, zachowując mniejszą prędkość i unikając wykonywania gwałtownych ruchów kierownicą. Jak wiadomo, pojazdy mające dużo mocy, przyspieszają błyskawicznie. Co za tym idzie, utrata panowania nad kierownicą jest możliwa. Tym bardziej, jeżeli w sportowym aucie będzie napęd na tył. 

Dobra rada: W razie utraty przyczepności, należy jak najszybciej wrzucić wyższy bieg, pozwoli to zmniejszyć siłę przyłożoną do kół i zwiększyć przyczepność. 

Ruszanie z miejsca, szczególnie w śniegu również może sprawiać nieco problemów. Jest na to rada. Kiedy pojawi się problem, należy spróbować ruszyć bez dodawania dużej ilości gazu, bądź z drugiego biegu. Dobrą opcją jest również upuszczenie nieco ciśnienia z opon.

opony zimowe

Rodzaj napędu – Jak radzić sobie podczas wpadnięcia w poślizg

Nikt z nas nie chciałby wpaść w poślizg, sytuacja ta jest niezwykle stresująca, wymagająca dużej uwagi i oczywiście umiejętności. Aby zwiększyć swoje szanse na wyjście z takowej opresji, musimy wziąć pod uwagę dwa rodzaje poślizgu, są to:

  • podsterowny,
  • nadsterowny.

Poślizg podsterowny

Rozpoznać go można po tym, iż jako pierwsze w samochodzie kontakt z podłożem tracą koła przednie. Nawet jeżeli próbujemy skręcić kierownicą, samochód nadal jedzie prosto. Z możliwością poślizgu podsterownego możemy spotkać się między innymi podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. 

Wyjście z omawianego poślizgu jest możliwe, lecz trzeba pamiętać o kilku kwestiach. W sytuacji, kiedy zauważamy, że przód samochodu nie reaguje w sposób zamierzony, nie należy pogłębiać skrętu kierownicą, takie działanie może dodatkowo pogorszyć sytuację.  Najlepiej zdjąć nogę z gazu i starać się delikatnie wyprostować koła. Redukcja skrętu najprawdopodobniej spowoduje odzyskanie przyczepności kół. Po tej czynności można ponownie zacieśnić skręt. Jeżeli jedziemy na śliskiej nawierzchni, pod żadnym pozorem nie można gwałtownie wciskać hamulca. Może to spowodować blokadę kół w osi przedniej i dodatkowo wydłużyć uślizg, co doprowadzi do zwiększenia niebezpieczeństwa w danej sytuacji.

Poślizg nadsterowny

Charakteryzuje się tym, że występuje utrata przyczepności tylnych kół (bardzo częste zjawisko w samochodach tylnonapędowych). Podczas wjeżdżania w zakręt, możemy zauważyć, że “zarzuciło tyłem” – jest to właśnie oznaka poślizgu nadsterownego.

Aby wyjść z poślizgu nadsterownego, należy wykonać kilka czynności. Przede wszystkim najpierw wciskamy sprzęgło i staramy się skontrować kierownicą (skręcić kierownicą w stronę, w którą zarzuciło tył auta). W razie, gdy do omawianego poślizgu doszło na zakręcie, należy skręcić kierownicą w stronę przeciwną, niż pokonywany zakręt (jeżeli zakręt biegnie w lewo, a wpadniemy w poślizg, kierownicą skręcamy w prawo, i odwrotnie). Czynności te powinny być wykonywane z bardzo dużym wyczuciem. Efektem takich działań jest powrót kół do zamierzonego kierunku jazdy. Ponadto delikatne dodanie gazu, sprawi, że sytuacja szybciej wróci do normy. Najgorszą czynnością, jaką można zrobić w przypadku wystąpienia poślizgu nadsterownego, jest odruchowe i gwałtowne wciśnięcie hamulca. Auto może wówczas obrócić się wokół własnej osi i wypadnie z drogi.

Hamowanie silnikiem jest bardzo cenną umiejętnością

Hamowanie silnikiem z pewnością było czynnością, która została omówiona podczas kursu na prawo jazdy. Okazuje się, że umiejętność ta jest niezwykle istotna w przypadku jazdy w ciężkich warunkach, jak np. zimowe. Czasami nawet najbardziej umiejętne wciskanie na pedał hamulca może nie wystarczyć i wręcz należy umieć hamować silnikiem.

Nazywamy tak hamowanie pojazdu poprzez redukcję biegów. Wówczas pojazd w bezpieczny sposób wytraca swoją prędkość. Im wyższe są obroty silnika w danym momencie, tym ten będzie stawiał większy opór, przez co będzie wyhamowywana napędzana oś.

Nie wyłączaj systemów bezpieczeństwa

Samochody sportowe są wręcz naszpikowane elektroniką. Często również taką, która wspomaga jazdę, a raczej „ratuje” skórę podczas niebezpiecznych sytuacji. Powszechnie znany ABS to już nie wszystko. Aktualnie można wymienić wiele innych systemów, chociażby wspomagających utrzymaniu toru jazdy, czy pokonywanie zakrętów. Jest ich naprawdę sporo, poniżej znajdziesz 7 najważniejszych.

  • ABS – przeciwblokujący układ hamulcowy,
  • ESP – stabilizacja toru jazdy,
  • BLIS – informacje o martwym polu,
  • BAS – asystent hamowania,
  • ICC – zachowanie bezpiecznego odstępu,
  • TC/TCS – kontrola trakcji,
  • AFIL – alarm o niezamierzonym przekroczeniu linii na drodze.

Sportowe auta, w większości przypadków będą posiadały dane systemy na pokładzie. Czasami, niektóre z nich mogą być swoistym „kagańcem” dla pojazdu. Jest to rozwiązanie dobrze przemyślane przez konstruktorów i nie zostało wprowadzone „od tak”, tylko dla bezpieczeństwa kierowcy.

Niektóre modele aut, mają możliwość wyłączenia np. kontroli trakcji. O ile na zamkniętym torze wyścigowym można tego wypróbować, o tyle na drodze publicznej nie wykonujmy takich czynności.

Zwróć uwagę na opony

Samochody sportowe zazwyczaj charakteryzują się stosunkiem wysokiej mocy, do swojej masy. Co za tym idzie, potrzebują naprawdę dobrych opon zimowych. Takie, które przeznaczone są dla aut o wysokich osiągach, charakteryzują się sztywnymi klockami centralnymi, jak i bieżnikiem odznaczającym się gęsto wykonanymi nacięciami lamelkowymi. Dzięki temu, jak najwięcej krawędzi opony wchodzi w kontakt z nawierzchnią i nie obserwuje się odkształceń.

Efektem tego jest bardzo dobra przyczepność. Dobre opony zimowe sprawdzą się nie tylko przy niskiej temperaturze i suchym asfalcie, ale też na błocie pośniegowym, mokrym asfalcie, oraz ośnieżonym i oblodzonym.

Oczywiście nie oznacza to, że da się na nich pojechać wszędzie. Tutaj znowu należy zapalić czerwoną lampkę pamiętać, że nawet najlepsza opona nie zapewni nam 100% bezpieczeństwa podczas zimowej jazdy samochodem sportowym.

Sportowe auta – skąd je pozyskać

Skoro wiemy już jak poprawnie poruszać się w zimie sportowym autem, jaką technikę jazdy stosować itp. czas wsiadać za kółko i ruszać w drogę. Zrobić tak mogą posiadacze sportowych maszyn, lecz co z tymi, którzy chcieliby przejechać się takim autem, bez konieczności jego zakupu?

Dobrą opcją będzie skorzystanie z wypożyczalni. np. wynajem aut sportowych w wypożyczalni Cylindersi. Możliwość ta jest szczególnie opłacalna wtedy, kiedy nie zależy nam na posiadaniu takiego pojazdu na własność. Wybór też jest całkiem spory i można znaleźć wiele ciekawych modeli aut!

Podsumowanie

Każdy samochód zachowuje się inaczej, tym bardziej, jeżeli poruszamy się autem sportowym i np. napędem na tylną oś. Unikajmy jazdy brawurowej, a każdy wykonywany manewr podejmujmy ze szczególną uwagą na panujące warunki atmosferyczne. Ponadto zapamiętajmy, jak zachować się w razie sytuacji kryzysowej, jak np. poślizg.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły