kwiecień 27, 2024
Technika jazdy

Jak dbać o akumulator w zimie i jak go prawidłowo eksploatować?

Zima w Polsce to prawdziwa zmienność  warunków oraz spore wahania temperatur. Często w dzień mamy kilka stopni na plusie, a po chwili w nocy kilka stopni na minusie. I choć ostatnie zimy nie są tak mroźne jak jeszcze kilkanaście lat temu, to akumulatory samochodowe na stale wystawiane na próbę. Jak postępować z samochodem, aby akumulator był zawsze w formie i bezproblemowo pomógł w rozruchu naszego auta?

Przede wszystkim warto poznać sposób działania akumulatora samochodowego i jak powstaje w nim prąd. Otóż we współczesnych akumulatorach prąd otrzymujemy w wyniku zachodzących reakcji chemicznych, które znacznie wolniej zachodzą w niskich i ujemnych temperaturach. Jeśli przyjdzie nad odpalać samochód w temperaturze -25 stopni Celsjusza, to pojemność akumulatora będzie niższa aż o 40%. To prawie połowa jego pojemności. Dużo, prawda? Dlatego będąc w Polsce, warto zawsze kupować akumulator, który swoją budową ułatwia rozruch w niskich temperaturach.

Jak temperatura wpływa na nas akumulator?

Latem, przy bardzo wysokich temperaturach, akumulatory zużywają się szybciej, ponieważ pod maską panują niezwykłe temperatury. To w efekcie przekłada się na przyśpieszoną korozję kratki akumulatora. W efekcie zimą odczujemy to znacząco, ponieważ postępująca korozja spowoduje zwiększony opór podczas uruchamiania samochodu. Ponadto otrzymamy mniej prądu rozruchowego. Brzmi fatalnie… Dlatego też akumulatory nie są długowieczne. Powolnego zużywania akumulatora nie jesteśmy w stanie powstrzymać, ale możemy przyczynić się do spowolnienia tego procesu. Jak? O tym w dalszej części artykułu.

Dbanie o akumulator samochodowy

Pierwsze co możemy zrobić, aby uniknąć awarii akumulatora i uziemienia, to przegląd i kontrola stanu akumulatora w warsztacie za pomocą testera. Elektroniczne testery wyrywają niesprawności akumulatorów samochodowych i robią to bardzo precyzyjnie.

Kupując nowy akumulator warto upewnić się, czy jego kratka zbudowana jest w technologii wytłaczania. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie większej liczby cykli ładowania i pozwala to na zachowanie większej trwałości akumulatora i wydłuża jego żywotność.

Samochody użytkowane rzadziej niż co 1-2 dni, to w okresie zimowym układ ładowania akumulatora ma utrudnione zadanie. Akumulator ładowany jest podczas użytkowania samochodu. Jeśli jeździmy rzadko i w dodatku na krótkich odcinkach, to doprowadzamy do sytuacji, w której nasz samochód nie jest w stanie naładować akumulatora i dochodzi do jego powolnego rozładowania

Akumulator w samochodzie z systemem Start/Stop

Czy wiesz, że obecnie 2 na 3 nowo produkowane samochody posiadają system Start/Stop? Jeśli posiadamy samochód z tym systemem, musimy zaopatrzyć się w akumulator typu AGM np.: Centra Start-Stop AGM lub Bosch S5 AGM. Jest to bardzo ważne, ponieważ tylko akumulatory AGM są w stanie zapewnić odpowiednią żywotność podczas częstego uruchamiania pojazdu.

Co jeszcze możemy zrobić?

Istotne jest ograniczenie energii potrzebnej do rozruchu auta. Dlatego podczas uruchamiania samochodu wciskamy pedał sprzęgła. Należy to również robić w przypadku aut wyposażonych w koło dwumasowe, co ograniczy przedwczesne zużycie tego elementu. Poprzez wciśnięcie sprzęgła, ograniczamy oporu układu napędowego.

Warto też dbać o zewnętrzną obudowę akumulatora. Nie można dopuszczać do jego zabrudzenia oraz zawilgocenia, ponieważ zwiększa to ryzyko samorozładowania.
Co jakiś czas warto również zadbać o czystość klem i styków akumulatora do masy. Robimy to w szczególności w mocno wyeksploatowanych starych samochodach.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły