Technika jazdy Audi Volkswagen

Skrzynia DSG – kompendium wiedzy

Skrzynie DSG zyskały ogromną popularność. Koncern VAG od kilku lat montuje tego typu skrzynie do wszystkich produkowanych przez siebie samochodów. Skrzynie DSG są na wyposażaniu takich marek jak Audi, Volkswagen, Skoda i Seat. Ogromną zaletą skrzyń DSG jest szybkość zmiany przełożeń. Ale czy to rozwiązanie jest trwałe i bezpieczne. Problemy mogą się zacząć jeszcze przed osiągnięciem 200 tysięcy przebiegu.

Tradycyjne automatyczne skrzynie biegów są zupełnie inaczej skonstruowane od skrzyń biegów typu DSG. W tych pierwszych pracuje konwerter oraz sprzęgło. Hydrokinetyczne skrzynie są trwałe, a płynność przełożeń zależy w dużym stopniu od oprogramowania sterującego pracą skrzyni. Skrzynie hydrokinetyczne owszem, ulegają awariom, ale głównie poprzez nieprawidłową eksploatację. W najgorszym wypadku takie skrzynie oddaje się do regeneracji i ich naprawa kosztuje kilka tysięcy złotych.

DSG to jednak inna szybkość przełożeń. Skrzynia działa praktycznie bez opóźnień, ale jak to w życiu już bywa – coś za coś – o skrzynie DSG należy dbać znacznie mocniej niż o zwykłe hydrokinetyki, ponieważ problemy z nimi oznaczają zazwyczaj duże wydatki.

Skrzynie DSG w wersji 6 oraz 7 biegowej

Skrzynie wymyślone przez niemiecki koncern VAG są bardzo ciekawie skonstruowane. Posiadają 2 sprzęgła, które działają naprzemiennie. Jedno sprzęgło zmienia biegi nieparzyste, a drugie sprzęgło parzyste. Zastosowanie 2 sprzęgieł pozwoliło osiągnąć efekt, kiedy to 1 bieg jest zawsze przygotowany do pracy. Kierowca praktycznie nie jest w stanie odczuć zmiany biegu, ponieważ nie ma opóźnień w przenoszeniu mocy na koła. Częściej spotykamy siedmiobiegową wersję skrzyń DSG, ale w autach o mniejszym maksymalnym momencie obrotowym występowały również wersje sześciobiegowe.

Zobacz również:  Volkswagen Polo GTI po face liftingu

Ważne jest również to, że skrzynie DSG pomimo zastosowania 2 sprzęgieł, są oszczędne i wcale nie zużywają więcej paliwa niż tradycyjne skrzynie automatyczne. Automaty VAG spalają nawet mniej paliwa niż te same auta z manualną skrzynią biegów.

Zalecana wymiana oleju w skrzyniach DSG

Przeogromny wpływ na eksploatację automatycznej skrzyni biegów typu DSG ma jakość oleju oraz profesjonalny serwis. Wg Volkswagen olej w skrzyniach DSG wymienia się wyłącznie w przekładniach sześciobiegowych, które są wyposażone w mokre sprzęgła. W ASO wymiana oleju w tej skrzyni kosztuje ok. 700-800zł i dokonuje się tej operacji co 60 tysięcy kilometrów. Ale uwaga! Wg wielu fachowców od skrzyń biegów, olej w skrzyniach DSG siedmiobiegowych wymienia się również tak samo jak w mniejszej skrzyni. Wymiana jest tańsza o ok. 200zł.

Wymiana sprzęgła w skrzyni DSG

Każde sprzęgło ulega zużyciu. Nie inaczej jest ze sprzęgłami w skrzyni DSG. Nie są one zbyt trwałe i zabawa zaczyna się już przy przebiegu 150 tysiącach kilometrów. Zauważalne zaczyna być stukanie, szarpanie podczas ruszania oraz przeciąganie biegów podczas zmiany. Jeśli nasza skrzynia zaczyna mieć powyższe objawy, należy przygotować się na odchudzenie portfela o 5-6 tysięcy zł.

Zobacz również:  Volkswagen T5 by RSL

Oprzęt sterujący skrzynią DSG

Nietypowa praca skrzyni DSG może oznaczać problemy z mechatroniką oraz kołem dwumasowym. Kiedy skrzynia biegów zmienia przełożenia bez wyraźnej potrzeby, może skończyć się na kosztownej naprawie sięgającej nawet 7 tysięcy zł. Natomiast koło dwumasowe, którego zadaniem jest tłumienie drgań, to koszt dodatkowych 2 tysięcy.

Skrzynie DSG, choć absolutnie są potrzebnym wynalazkiem i znacząco zwiększają sprawność samochodu, to wymagają również specjalnego traktowania. Skrócenie interwały wymiany oleju w skrzyni może pomóc w poprawie żywotności elementów. Ponadto warto udać się na wymianę do specjalistycznego zakładu, które ma duże doświadczenie z tymi skrzyniami.

Warto również uważać na auta używane. Jeśli planujemy zakup samochodu używanego ze skrzynią DSG, to powinniśmy się upewnić, jak przebiegał serwis tej skrzyni w przeszłości i ew. musimy się liczyć z kosztownym remontem skrzyni w przypadku aut z przebiegiem powyżej 200 tysięcy kilometrów.

Skrzynia DSG – kompendium wiedzy
4.3 (85%) 4 głos(ów)

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły