Myślisz o nowym aucie firmowym? Sprawdź, jak wybrać
Wiesz, że nowy samochód pozwoliłby Twojej firmie rozwinąć skrzydła: umożliwiłby realizowanie dodatkowych zleceń, rozszerzenie oferty, docieranie do nowych klientów. Jednocześnie zdajesz sobie sprawę, że obecnie nie stać Cię na taki wydatek. Czujesz, że to błędne koło, z którego trudno się wydostać? Poznaj inne możliwości niż zakup i sprawdź, co jeszcze wziąć pod uwagę przy wyborze auta – tak, aby nowa inwestycja przyniosła Twojej firmie wyłącznie same korzyści.
Spis treści
Kupujesz? Wynajmujesz? Leasingujesz?
Wybór samochodu warto zacząć od sprawdzenia stanu konta. Bez zaplanowania inwestycji w budżecie nie będziesz w stanie określić, na jaki model Cię stać, czy koszty eksploatacyjne nie będą zbyt wysokie w stosunku do przychodów firmy, a także – czy jesteś w stanie wyłożyć jednorazowo tak dużą kwotę.
Brak środków finansowych nie musi być na szczęście przeszkodą. W przypadku leasingu i najmu długoterminowego koszty rozkładają się inaczej – płaci się stosunkowo niewielką kwotę co miesiąc. To dobre rozwiązanie dla firm, które nie mają jeszcze zgromadzonego dużego kapitału, a także dla tych, które wolą przeznaczyć go np. na inwestycje przynoszące przychody.
Warto także mieć na uwadze kwestię wkładu własnego. W obu przypadkach jego wysokość przekłada się na wysokość raty leasingowej lub czynszu za najem. Odpowiednio wysoki wkład własny pozwala także wykupić auto poleasingowe w atrakcyjnej cenie.
Co opłaca się bardziej: leasing czy najem? W Internecie dostępne są popularne narzędzia, z których warto skorzystać. Bezpłatny kalkulator leasingu pozwoli Ci poznać szacowaną ratę, którą będziesz płacić co miesiąc.
Auto na długie trasy czy do jazdy po mieście?
Nawet jeśli samochód będzie używany okazjonalnie i na niedługie trasy, warto zapoznać się z opiniami dotyczącymi jego awaryjności. W przypadku aut, które będą intensywnie eksploatowane, to jeszcze ważniejsze – im więcej przejechanych kilometrów, tym większe prawdopodobieństwo awarii. Takie użytkowanie samochodu przekłada się również na częstsze przeglądy, wymiany płynów i olejów – w niektórych przypadkach jest to uzależnione nie od czasu, ale od liczby kilometrów na liczniku. Jednym słowem: jeśli samochód będzie wykorzystywany na dłuższych trasach, szczególnie warto brać pod uwagę modele, o których mówi się, że są niezawodne, bezawaryjne i wytrzymałe.
Wygląd ma znaczenie
Kolor czy inne detale to oczywiście kwestia drugorzędna. To, czy wybierzesz kompaktowe auto miejskie, potężnego SUV-a czy elegancką limuzynę, ma jednak duży wpływ na wygodę korzystania, ale także na wizerunek firmy. Jeśli samochód będzie wykorzystywany przez osoby, które mają kontakt z klientami (np. przedstawicieli handlowych), warto postawić na marki i modele kojarzące się z prestiżem. Korzyści wizerunkowe może także przynieść zakup, najem lub leasing auta elektrycznego – wówczas firma może się pozycjonować jako dbająca o środowisko i korzystająca z nowych technologii.