Samochód z „automatem” – technika jazdy i cena ubezpieczenia
Samochody z automatyczną skrzynią biegów są w opinii wielu kierowców łatwiejsze w obsłudze i bardziej komfortowe, szczególnie podczas jazdy w mieście. Zalety tzw. „automatu” zwykle przekonują kierowców do tego rozwiązania na długie lata, a powroty do skrzyni manualnej to rzadkość. Czy rezygnacja z tradycyjnej przekładni wpływa na wysokość składki ubezpieczenia samochodu?
Samochody z automatyczną skrzynią biegów są wciąż mniejszością na polskich drogach. Kierowcy korzystający z takich aut mogą jednak bez zastanowienia wymienić plusy „automatów”. Choć dla wielu osób technika jazdy samochodem z przekładnią automatyczną szybko staje się łatwa i intuicyjna, na początku wymaga ona wzmożonej uwagi. Jakie są różnice w prowadzeniu i w cenie ubezpieczenia samochodu wyposażonego w taki rodzaj skrzyni biegów?
Spis treści
Na co uważać, prowadząc samochód z automatyczną skrzynią biegów?
W autach z automatyczną przekładnią nie znajdziemy pedału sprzęgła, a cyfry na tradycyjnej dźwigni zmiany biegów zastępują tajemnicze literki. Kierowcy przesiadający się z samochodu z manualną skrzynią biegów na samym początku muszą pozbyć się dwóch ważnych nawyków:
- Po pierwsze, w trakcie jazdy lewa noga powinna być przyklejona do podłogi. Brak pedału sprzęgła jest jedną z podstawowych różnic w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. W „automacie” do prowadzenia auta potrzebna jest tylko prawa noga. Częstym błędem popełnianym przez nowicjuszy jest wciśnięcie dwóch pedałów – hamulca i gazu – jednocześnie. Takie działanie jest poważnym zagrożeniem dla prawidłowego funkcjonowania przekładni, ale też bezpieczeństwa na drodze.
- Po drugie, należy również pamiętać, że w czasie jazdy nie wolno wrzucać luzu, włączać biegu wstecznego ani ustawiać lewarka w pozycji parkowania. Zmiany tych ustawień można dokonać dopiero po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
Technika jazdy „automatem”
Podstawową kwestią związaną z prowadzeniem samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest zapoznanie się z oznaczeniami obok drążka przekładni. W każdym aucie z automatem spotkamy się z symbolami P, R, N i D, co oznacza kolejno:
- parkowanie,
- bieg wsteczny,
- neutralny oraz
- jazdę do przodu.
Zakres dostępnych ustawień może być większy w zależności od modelu i wersji wyposażenia samochodu.
Podstawowy sposób obsługi takiego auta jest z reguły bardzo podobny. Do uruchomienia silnika dźwignia powinna być ustawiona w pozycji P lub N, a następnie należy przesunąć ją w pozycję D. Bardzo ważne jest, by w chwili wrzucania tego biegu mieć wciśnięty hamulec. Przełączenie w tryb jazdy sprawia, że auto zaczyna samo toczyć się do przodu. Na początku przygody z automatyczną skrzynią biegów należy na to uważać zwłaszcza poruszając się po parkingu. Odpuszczenie pedału hamulca powinno nastąpić dopiero w momencie, gdy jesteśmy przygotowani do ruszenia w drogę.
Automatyczna skrzynia – cena pojazdu i ubezpieczenia samochodu
Głównym zarzutem kierowanym pod adresem samochodów automatyczną skrzynią biegów jest ich cena. Kierowcy rozważający zmianę zakup „automatu” z pewnością zauważą różnicę w porównaniu z cenami samochodów z manualną skrzynią biegów. Prawdopodobnie jest to jeden z podstawowych czynników ograniczających popularność takich aut na naszym rynku. Ich wyższa wartość przekłada się również na wyższe koszty ubezpieczenia samochodu. W efekcie zniechęca to do zakupu nabywców z bardziej ograniczonym budżetem.