McLaren F1

mclaren_f1.jpg

McLaren F1 jest to supersamochód skonstruowany i wyprodukowany przez firmę McLaren Cars. Samochód posiada silnik 6.1-litra 60° V12 zaprojektowany przez dywizję M-Motorsport należącą do BMW. Spośród 100 wyprodukowanych samochodów – 64 było w wersji ulicznej, 5 w wersji LM (Le-Mans), 3 w wersji GT (Grand Tourismo). Produkcja zaczęła się w 1991 i skończyła w 1998. McLaren F1 dzierżył miano najszybszego samochodu produkcyjnego (osiągał maksymalną prędkość 386.5 km/h) do 2005 kiedy to jego rekord został pobity przez Koenigsegga CCR, a następnie przez Bugatti Veyron w 2006 roku. Nieoficjalny rekord prędkości osiągniętej przez McLarena F1 został pobity na torze VW Ehra w 1998. Auto prowadzone przez Andy’ego Wallace’a osiągnęło nieoficjalną prędkość 391km/h. W latach produkcji McLarena F1 nie miał on sobie równych pod względem osiągów, prestiżu i ceny. Do dzisiaj trudno jest znaleźć podobny samochód zapewniający miejsca 3 pasażerom, jest on nadal uważany za wzór przy projektowaniu tego typu aut, posiada prawdziwe cechy wozy supersportowego – (niska masa, wysokoobrotowy silnik, auto pozbawione całkowicie elektronicznych dodatków) mówi się o nim, że jest najlepszym wozem tego typu na świecie.

800px-mclaren_f1_lm.jpg

Projektant Gordon Murray wpadł na pomysł zbudowania auta nie do pobicia, zarówno na torze jak i na publicznej drodze. Prace nad McLarenem F1 trwały od 1988 roku. Po bardzo udanym sezonie 1988 (wygrane 15 z 16 wyścigów) szef teamu Grand Prix F1 Ron Dennis zezwolił na zbudowanie wyczynowego auta nie zważając na ewentualne przeszkody finansowe. Cena wyjściowa była równa 1,000 070 dolarów. W końcowych latach produkcji (1996-1998) oscylowała ona wokół 645 tys. funtów angielskich. Projekt i pomysł powstał w 1988 roku na włoskim lotnisku. Rozmowa między Gordonem Murrayem i szefem stajni McLarena Ronnem Dennisem przyniosła efekt w postaci zdecydowanego projektu. W realizacji pojazdu miał swój udział, także jeden z szefów firmy TAG Akrama Ojjeh. Uzgodniono że razem zbudują najwspanialszy pojazd, prawdziwą uniwersalną maszynę dla sprawnego kierowcy, bez żadnych pomocy i komputerów. I zbudują go z najlepszych materiałów jakie są możliwe. Samo nadwozie modelu F1 ważyło 100kg. A kolumna sterownicza zwykłego pojazdu ważąca około 12 kg w McLarenie waży jedyne 4,5 kg. Pojedyncze drzwi uchylane do góry bez szyb ważyły mniej niż 1 kg. Dla przykładu drzwi w najnowszym 911 Turbo wykonane w całości z aluminium ważą 15kg. Samochód nie posiadał ABS, ASR ani wspomagania kierownicy, gdyż wg konstruktora były zbędne i niewystarczająco dobrze działały.

10937972851994-mclaren-f1.jpg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: 3,2 sTyp silnika

  • S70/2 – 467 kW / 627KM (normalna wersja dopuszczona do ruchu ulicznego)
  • S70/3 – 500 kW / 668KM (normalna wersja dopuszczona do ruchu ulicznego – wersja LM)

Początkowo planowano zamontowanie silnika V10 produkcji Hondy. Jednak japoński producent nie wyraził na to zgody, bowiem nie spodobał mu się pomysł montowania jego jednostki w samochodzie McLarena. Z pomocą przyszła tutaj firma BMW. Ich znakomita jednostka V12 o pojemności 5.0l i 300KM służyła ówcześnie w dużej limuzynie E32 750i. Później montowano ją w ekskluzywnych pojazdach serii E31 850i. Zakładano, że wersja sportowa miała nosić nazwę M8, tak jak poprzednie serie „M” firmy (M3, M5). Jednak projektu nie wdrożono w życie. Według BMW powodem były zbyt duże koszta produkcji jak na ten segment aut, efektem czego pomysł spalił na panewce. Pozostał silnik o pojemności 5.0l i 500KM. Później podjęto się produkcji sportowego modelu BMW 850CSi z silnikiem powiększonym z 5.0l do 5.6l i mocy 380KM. Murray zakupił projekt i prawa do silnika, później powiększono w nim pojemność do 6.1l. Gotowy silnik ważył około 266kg, o 16kg za dużo niż oczekiwał tego Murray. Jednak moc jaką uzyskiwał ostatecznie go przekonała i usatysfakcjonowała – 650KM. Wg założeń Murraya silnik miał dysponować minimalną mocą 550KM. 650KM – taką moc rozwijał ówczesny prototypowy silnik, który później zdławiono do 627KM, gdyż wymagały tego ówczesne normy emisji spalin. Jednostkę całkowicie zmodernizowano, była wykonana w większości z tytanu i aluminium. Zastosowano także układ Vanos z 4 zaworami na cylinder. Silnik pod tym względem jest do dziś bardzo zaawansowany technicznie. Jako, że wytwarzał bardzo dużo ciepła, zdecydowano się na bardzo drogi wariant jego odprowadzania – komora silnika była w całości wykonana z 24-karatowego złota.

400px-1996_mclaren_f1_engine.jpg

F1 nigdy nie był tani w zakupie ani tym bardziej w eksploatacji. Istnieją 2 typy przeglądów supersamochodu McLaren F1. Jeden z nich wykonywany jest co 9 miesięcy, drugi zaś co 18 miesięcy. Samochód posiada dodatkowo specjalny modem i tzw. „czarną skrzynkę”, która informuje warsztat co właściwie dolega autu i jak był eksploatowany.

  • 9 miesięczny przegląd – 2000-3000 £ GBP (12-20 tys. zł)
  • 18 miesięczny przegląd – 10 000 £ GBP (60 tys. zł)
  • Sprzęgło musi zostać wymienione co 8000 km.
  • Komplet opon oscyluje w granicach 2500 £ GBP (3500 zł za sztukę)
  • Komplet 4 felg ’17 firmy Speedline wykonanych na zamówienie i z magnezu kosztował około 8000 £ GBP (35 tys. zł)

f1-5.jpgMcLaren F1 był nie tylko najszybszym i najbardziej ekskluzywnym wozem jaki można było ówcześnie kupić. Był również tym najdroższym. Cena podstawowego egzemplarza wynosiła 1 mln dolarów. Wersja LM kosztowała około 2 mln dolarów, za wersję drogową GTR trzeba było zapłacić 1,5 mln dolarów.

  • (1994) McLaren F1 – 4 mln złotych.
  • (1995) McLaren F1 LM – 8 mln złotych.
  • (1997) McLaren F1 GTR – 6 mln złotych.

McLaren F1 wyprodukowany w 1994 roku wzbudził sensację swoimi osiągami, ceną i zaawansowaniem technicznym. Był to pierwszy wóz wykonany całkowicie z kevlaru. Wszystkie stalowe części silnika zastąpiono odpowiednikami tytanowymi i aluminiowymi. Co ciekawe sam układ wydechowy wykonany z tytanu był lżejszy o 16kg od jego odpowiednika stalowego. Aby jak najbardziej obniżyć masę auta – wroga nr 1 aut sportowych – felgi zostały wykonane z magnezu, zaś aluminiowe nawiercane tarcze oraz pozostałe części układu hamulcowego pochodziły od firmy Brembo. McLaren zakładał, że auto będzie ważyło równe 1000kg + ciężar kierowcy. Nadwozie zostało wykonane z najdoskonalszych materiałów jakie wówczas były dostępne. Wóz zebrał bardzo dużo pochlebnych opinii, był również jednym z nielicznych tego typu samochodów, które osiągnęły sukcesy w różnorodnego rodzaju imprezach (1. i 2. miejsce w wyścigu Le Mans w 1995 roku). O McLarenie mówi się, że jest doskonały. Pod względem osiągów bił nawet zaprezentowanego w 1995 roku model F50 firmy Ferrari. Dziennikarze twierdzili: „Nie dość, że F50 jest wolniejszy to jeszcze mniej ekskluzywny, mniej skomplikowany, mniej spleciony w całość. McLaren F1 to pionier wśród tego typu aut i jeszcze długo będzie niekwestionowanym królem tego segmentu”. Niektórzy dziennikarze mówili, że pod względem osiągów każdy wóz w porównaniu z F1 jest pojazdem GT. Nieoficjalnie mówi się, że Ferrari stworzyło model Enzo aby przyćmić sławę McLarena F1. Po części firmie się to udało. Auto lepiej się prowadzi i ma sprawniejsze, ceramiczne hamulce, jednak pod względem osiągów wciąż jest za McLarenem. Jedynym prawdziwym konkurentem dla F1 był wówczas Bugatti EB 110 SS, który charakteryzował się podobnymi osiągami i prestiżem. Oprócz napędu na 4 koła posiadał klimatyzację i luksusowe wyposażenie.Obecnie używanego McLarena F1 w dobrej kondycji wycenia się na minimum 6,5 mln złotych, i od takiej kwoty można go już zakupić.

Top Gear PL- McLaren F1 – Wielki pojedynek supersamochodów

 McLaren F1 – World Record 391 km-h on board camera