4 najczęstsze modyfikacje aut 4×4 przeprowadzane w serwisach off-road

serwis-4x4-janpol-off-road-2

Nie wszystkie samochody 4×4 po wyjeździe z salonu nadają się do użytkowania w trudnym terenie i na imprezach offroadowych. Najczęściej pojazdy przystosowane przez producenta do jazdy po bezdrożach wymagają montażu dodatkowego wyposażenia i zakupu akcesoriów 4×4.

 Gdy od niedawna staliśmy się właścicielami terenówki lub chcemy podrasować samochód 4×4 warto odwiedzić specjalistyczny sklep off-road. Najlepiej wybierać takie firmy, które prowadzą również serwis 4×4. Eksperci nie tylko doradzą, które części będą najlepsze do naszego modelu, ale także szybko i sprawnie zamontują sprzęt. Pewne czynności wymagają fachowych umiejętności, wiedzy i narzędzi, które ułatwiają prace. Co opłaca się zmodyfikować w terenówce po przyjeździe do serwisu 4×4?

Montaż wyciągarki

Zapytaliśmy o to mechaników z serwisu off-road Janpol 4×4 – popularnego w środowisku offroadowym dostawcy opon terenowych i akcesoriów offroad. Jednym z najczęściej montowanych elementów wyposażenia jest wyciągarka elektryczna. To przydatne urządzenie pozwala wyciągnąć pojazd z niejednego błota lub innej grząskiej przeszkody. Montaż wyciągarki może sprawić trudności zwłaszcza, gdy klientowi zależy na wkomponowaniu wyciągarki w linie zderzaka, tak aby była możliwie najbardziej schowana. Wymaga to demontażu zderzaka, ingerencji w elementy wzmacniające przód , a czasem nawet elementów układu chłodniczego (np. intercoolera). Montaż wyciągarki niejednokrotnie wymaga ingerencji w konstrukcję ramy pojazdu, docinania i wiercenia – każde takie miejsce należy zabezpieczyć środkami antykorozyjnymi. Należy także pamiętać o umiejętnym podłączeniu elektryki i zastosowaniu dodatkowego odcięcia stworzonej przez nas instalacji elektrycznej.

Montaż snorkela

Kolejnym elementem dodatkowego wyposażenia są snorkele, czyli podwyższenie dolotu powietrza do silnika. Zamontowanie rury zwiększa możliwości brodzenia, co pozwala bezpiecznie pokonywać nawet głębsze rzeki czy inne przeszkody wodne. Montaż snorkela warto zlecić fachowemu serwisowi offroad, ponieważ wiąże się to z poważną ingerencją w układ dolotowy. Ważne jest także samo właściwe dobranie snorkela do konkretnego modelu pojazdu. Ma to wpływ na osiągi silnika – źle dopasowany snorkel może sprawić, że samochód nie będzie zasysał potrzebnej ilości powietrza i tym samym spadnie moc jednostki napędowej.

Montaż zawieszenia

Podczas jazdy po bezdrożach zawieszenie pojazdu narażone jest na ciągłe przeciążenia. Fabryczne części mogą okazać się niewystarczające do tłumienia mocniejszych skoków bądź wytrzymania skrajnych wykrzyży. Aby ulepszyć osiągi pojazdu warto zamontować terenowe zawieszenie. Dzięki takiej modyfikacji zwiększymy prześwit swojej terenówki, polepszymy parametry terenowe ( kąt zejścia najścia itp.), będziemy mieć także możliwość montażu większych opon oraz większego obciążenia pojazdu. Najczęściej prześwit zwiększa się o ok. 2 cale, co pozwala poczuć różnicę podczas jazdy w terenie, a jest stosunkowo prostym i tanim rozwiazaniem.Taki zabieg wymaga wymiany resorów, sprężyn i amortyzatorów.

Wymiana felg i opon

Za dobre zdolności terenowe w głównej mierze odpowiadają opony terenowe. Dla wymagających kierowców uczestniczących w rajdach zaleca się montaż opon Mud Terrain,( dla ekstremalnych warunków typu Diagonalnego) natomiast standardowym wyposażeniem terenówki powinny być opony All Terrain. Liczy się także ich rozmiar. Zwiększenie prześwitu poprzez wymianę zawieszenia pozwala na wyposażenie auta w większe opony terenowe. Zamontowanie kół nie jest zbyt skomplikowaną czynnością. Problemy mogą się pojawić, gdy okaże się, że większe koła, choć mieszczą się w nadkola na wysokość, to wystają na szerokości. Wtedy mechanicy z serwisu 4×4 będą w stanie zamontować także poszerzenia nadkoli. Warto także mieć świadomość, że po wymianie ogumienia, opony mogą ocierać się o nadkola przy skrajnych położeniach . Samochód stojący w garażu lub jadący po równej drodze będzie zachowywał się wspaniale, ale po wjeździe na ostry zakręt lub podczas jazdy w terenie okaże się, że gumy jednak trą o nadkola. Fachowi mechanicy dokładnie sprawdzą takie kwestie przed opuszczeniem podnośnika w warsztacie.