listopad 22, 2024
Ciekawostki Aktualności

Regeneracja felg aluminiowych – co to jest i czy się opłaca?

Bezpieczeństwo i prezentacja samochodu – to główne korzyści, jakie płyną z dobrego stanu felg aluminiowych. Dobrze dopasowany wzór do linii auta idealnie podkreśla jego charakter. Z kolei aluminium użyte do produkcji alufelg posiada właściwości odprowadzania ciepła, dodatkowo przeloty pomiędzy ramionami zapewniają chłodzenie układu hamulcowego. Regeneracja felg to usługa polegająca na przywróceniu obręczom ich fabrycznych właściwości. Jak ją wykonać? O czym należy pamiętać? Czy warto zdecydować się na fabryczną regenerację felg?

Cena bezpieczeństwa

Koła samochodu są jedynym elementem, który odpowiada za bezpośredni kontakt z podłożem. Przybliżona powierzchnia wynosi ok. jednej kartki A4 i z tego powodu szczególnie warto zadbać o jak najwyższą jakość tej styczności. Kluczowymi elementami są: stan opon oraz stan felg. Niestety, aluminium jest miękkim tworzywem, który łatwo poddaje się wszelkim uszkodzeniom. Warto mieć świadomość, że regeneracja felg aluminiowych wymaga szczególnego podejścia, szczególnie przy znacznych defektach.

Regeneracja alufelg na własną rękę?

Pozornie może się wydawać, że plastyczność aluminium ułatwi zadanie polegające na prostowaniu obręczy. W praktyce jednak ten zabieg nie jest jedynym, jaki należy przeprowadzić w procesie odnawiania. Chociaż w Internecie znajdziemy wiele poradników dotyczących samodzielnej renowacji, to nie zawsze będzie to możliwe w domowych warunkach. Szczególnie jeżeli regeneracja felg aluminiowych ma polegać na usunięciu poważnych uszkodzeń lub co gorsza – pęknięć. Może się okazać, że do przeprowadzenia tej czynności wymagany będzie specjalistyczny sprzęt, który nie należy do najtańszych. Poza tym bez odpowiedniej wiedzy, doświadczenia oraz umiejętności możemy znacząco pogłębić uszkodzenia, zamiast je naprawić.

Piaskowanie felg aluminiowych – warto?

Jak zostało wspomniane powyżej, prostowanie to nie jedyny etap w trakcie regeneracji felg aluminiowych. Aby uzyskać jak najlepszy efekt, będziemy musieli jeszcze pomalować te obręcze uprzednio usuwając starą powłokę lakierniczą. Część warsztatów w tym celu korzysta z piaskowania, co teoretycznie jest możliwe przy zastosowaniu odpowiednio drobnego materiału. Wyjściem alternatywnym jest szkiełkowanie aluminium. W obu przypadkach wymagana jest odpowiednia wiedza i doświadczenie, by nie zarysować zewnętrznej powierzchni obręczy.

Fabryczna regeneracja felg wyjściem z sytuacji

O wiele lepsze efekty uzyskamy decydując się na fabryczną regenerację felg aluminiowych. Stosuje się w niej metody, z których korzystają producenci obręczy. Ogólnie można wyodrębnić 13 etapów, przy czym kilka z nich ma szczególne znaczenie na finalne rezultaty odnawiania.

Chemiczne usuwanie powłoki

Bardzo dużą rolę w ostatecznym efekcie odgrywa sposób usuwania starej powłoki lakierniczej. Wykorzystując chemiczne metody nie uszkodzimy zewnętrznej powierzchni felgi, co może się zdarzyć w trakcie piaskowania lub szkiełkowania. Przy czym powstałe zarysowania przy wykorzystaniu dwóch ostatnich metod mogą być na tyle poważne, że nawet najlepiej nałożona szpachla lub najgrubsza warstwa lakieru nie będzie w stanie ich skutecznie zamaskować. Nie warto więc ryzykować i wybrać ofertę tych warsztatów, które zapewniają chemiczne usuwanie powłoki lakierniczej.

Trawienie i pasywacja

Fabryczna regeneracja felg aluminiowych polega również na wykorzystaniu procesów trawienia oraz pasywacji. Pierwszy z nich ma na celu usunięcie rdzy, śladów korodowania, utleniania lub zgorzeliny. Pasywacja z kolei zabezpiecza felgi przed utlenianiem, co ma znaczący wpływ na wydłużenie żywotności egzemplarzy wykonanych z aluminium.

Kalibracja pieca lakierniczego

Dużą rolę odgrywa także odpowiednia kalibracja pieca lakierniczego. W każdym miejscu we wnętrzu powinna panować taka sama temperatura. Jeżeli warsztat o to nie zadba, najprawdopodobniej wszystkie felgi będą się różnić od siebie odcieniem. Może to dotyczyć nie tylko pojedynczych egzemplarzy, ale także obszarów poszczególnych sztuk. W ekstremalnych przypadkach np. dół felgi będzie w innym odcieniu, niż jej góra. Może nie być to widoczne na pierwszy rzut oka, jednak przy odpowiednich warunkach świetlnych defekt ten będzie z całą pewnością rzucał się w oczy.

Toczenie frontów CNC

Diamentowe toczenie frontów CNC ma bardzo duże znaczenie w finalnym efekcie regeneracji felg aluminiowych. Zabieg ten wyróżnia się nadawaniem wysokiego połysku frontom obręczy, co znacząco podnosi ich atrakcyjność wizualną. Jeszcze do niedawna usługa ta była zarezerwowana dla egzemplarzy klasy Premium oraz dostępna w wersjach specjalnych. Wymaga wykorzystania specjalistycznego sprzętu, którym już zaczynają dysponować niektóre warsztaty. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług renowacji warto zapytać, czy dana firma oferuje toczenie frontów CNC.

Regeneracja felg aluminiowych – opłacalne?

Osobną kwestią pozostaje to, czy regeneracja felg aluminiowych rzeczywiście się opłaca. By odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy przeanalizować poziom rynkowych cen za fabrycznie nowe sztuki. Obręcze w rozmiarze 17’’ dostaniemy w cenie ok. 2 tysięcy złotych. Niewiele taniej wyjdzie, jeżeli zdecydujemy się na zakup używanych egzemplarzy – w tym przypadku musimy się przyszykować na wydatek rzędu 800 – 1 200 złotych.

Ile kosztuje regeneracja felg aluminiowych? Weźmy pod uwagę np. ofertę warszawskiej firmy www.odnawianiefelg.pl. Cena odnawiania jednej sztuki wynosi 100 zł, co przy komplecie daje nam sumę 400 zł. To o 1 600 zł taniej, niż zakup nowych obręczy oraz od 400 zł do 800 zł taniej, niż nabycie używanych egzemplarzy. Korzystając z usług specjalistów dodatkowo możemy pokusić się np. o malowanie dwukolorowe felg (390 zł od sztuki) lub skorzystanie z oferty na nałożenie koloru Premium (20 zł od sztuki).

Mając na uwadze powyższe szacunki wynika jednoznacznie, że regeneracja felg aluminiowych jest opłacalna. Zabieg jest tańszy, niż zakup fabrycznie nowych obręczy oraz bezpieczniejszy, niż zdecydowanie się na używane egzemplarze. Warto jednak skorzystać z usług wysoko wyspecjalizowanych firm, które dysponują wieloletnim doświadczeniem, wiedzą, umiejętnościami oraz wysokiej jakości sprzętem. Nawet jeżeli będziemy musieli wysłać swoje felgi kurierem, to w ostatecznym rozrachunku znacznie więcej skorzystamy na usługach profesjonalistów, niż na tym stracimy.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły

  1. Amadeusz says:

    Jasne, że się opłaca. Mam znajomego w Kętach, który pracuje w felgach i robi z nimi cuda. Oczywiście – wszystko zależy od stopnia zużycia ale to dotyczy wszystkiego. Regeneracja turbin też jest tańszą opcją niż wymiana i czasami wymienione podzespoły są lepszej jakości niż w oryginale, ale tak jak powiedziałem – to wszystko zależy. Ze szrotu ciężko zrobić piękną felgę.

Komentarz są wyłączone.