marzec 19, 2024
Ciekawostki Aktualności

Jaki olej samochodowy wybrać? Rodzaje i klasyfikacja olejów silnikówych

O tym, że do prawidłowego działania silniki potrzebują oleju, wie raczej każdy posiadacz samochodu. Zasadniczo, każdy, kto ma minimalną wiedzę o motoryzacji, jest tego w pełni świadomy. Niestety, nie każdy wie, że olej olejowi nie równy, a co za tym idzie, nie powinniśmy wlewać do silnika wszystkiego, co ma obrazek samochodu na butelce. Rodzaj oleju uzależniony jest od rodzaju paliwa, ilości zaworów, typu pojazdu, systemu wtłaczania paliwa i wielu innych. W profesjonalnych warsztatach samochodowych oraz serwisach na pewno właściwie dobiorą nam odpowiedni preparat, jednak jeśli sami chcemy zająć się zmianą oleju, musimy dobrze sprawdzić, co możemy wlać do silnika. Możemy też zostać zmuszeni do uzupełnienia poziomu oleju w trasie. Zaświecenie się „lampki Aladyna” na desce rozdzielczej, najczęściej oznacza niski poziom. Informacji o tym, co powinniśmy zastosować, dostarczy nam instrukcja obsługi.

Po co olej w samochodzie?

Miejmy świadomość, że od oleju wiele zależy. Jego podstawowym zadaniem jest zmniejszenie tarcia między pracującymi elementami i ich chłodzenie. Dodatkowo wychwytuje on wszelkie zanieczyszczenia i osadza je na filtrze. Stosując odpowiedni rodzaj, możemy znacznie przedłużyć żywotność silnika, nieco go wyciszyć (co jest niezwykle istotne szczególnie przy długotrwałych podróżach), zmniejszyć drgania, ograniczyć zużycie paliwa i oczywiście zapewnić lepszą kulturę pracy. Ponadto olej ma wpływ na inne komponenty, na przykład turbosprężarkę i łańcuch rozrządu. Pamiętajmy, że olej to nie tylko jeden z płynów eksploatacyjnych, który po prostu wlewamy i zapominamy. Musimy go na bieżąco kontrolować i regularnie wymieniać, jeśli chcemy cieszyć się bezproblemową jazdą przez tysiące kilometrów.

Co to jest olej?

Pytanie może banalne, ale czy potrafimy na nie w prosty sposób odpowiedzieć? W około 80% olej składa się z tak zwanej bazy olejowej. Jej pochodzenie definiuje rodzaj oleju. Rozróżniamy:

  • oleje mineralne – w nich baza olejowa wyprodukowana jest z uszlachetnionych destylatów ropy naftowej. Ten rodzaj stosowany był przez dziesięciolecia, ale technologia poszła na przód i praktycznie się ich już nie używa.
  • oleje półsyntetyczne – tutaj bazę olejową stanowi mieszanka destylatów ropy naftowej i produktów syntezy chemicznej. Stosuje się je w nieco starszych silnikach.
  • oleje syntetyczny – są najnowocześniejszymi produktami. W składzie bazy zupełnie zrezygnowano z destylatów naftowych i w całości postawiono na syntezę chemiczną.

Kolejnym składnikiem oleju są regulatory lepkości. Stanowią one około 6% składu. Ten parametr określa w jaki sposób olej zachowuje się w niskich i wysokich temperaturach. Lepkość opisuje się dwoma wartościami np: 10W-40. Liczba przed „W” oznacza płynność w niskiej temperaturze (im niższa wartość, tym niższa temperatura, w jakiej można stosować olej), a po „-” w wysokiej (im wyższa, tym wyższa dopuszczalna temperatura). Najpowszechniejsze oleje samochodowe, to oleje wielosezonowe o oznaczeniach: 5W-40, 10W-40 i 15W-40.

Pozostałe składniki to uszlachetniacze. Pełnią rozmaite funkcje: chronią przed korozją, neutralizują produkty spalania, zapobiegają pienieniu się oleju i ograniczają powstawanie osadów.

Jaki olej samochodowy wybrać?

Wszystko zależy od tego, do jakiego silnika będziemy go wlewać. Zasadniczo każdy producent określa, jaki olej powinno się stosować, jednak nie jesteśmy zobligowani do używania tego samego oleju przez cały czas eksploatowania samochodu. Możemy go zmienić (najlepiej na lepszy), ale musimy robić to świadomie i wiedzieć, co zastosować. W okresie gwarancyjnym należy jednak stosować olej podany w instrukcji.

Silnik benzynowy. W starszych rocznikach (mających więcej niż 10 lat) zazwyczaj stosuje się oleje półsyntetyczne. Nowsze jednostki wymagają pełnych syntetyków, które są odporne na wysokie temperatury i zaraz po uruchomieniu uzyskują pełne właściwości. Jest to niezwykle istotne w przypadku silników z turbodoładowaniem.

LPG. Mimo iż jest to silnik benzynowy, to wymaga nieco innego oleju. W takich silnikach w komorze spalania powstaje dużo wyższa temperatura, więc zastosowany olej musi być do niej dostosowany. Musi też posiadać lepsze właściwości smarujące.

Diesel. Ten typ silnika potrzebuje oleju, który dobrze współgra z turbosprężarkami. Musimy również sprawdzić, czy nasz pojazd wyposażony jest w filtr cząsteczek stałych. Jeśli tak, to będziemy potrzebowali oleju typu Low Saps.

Producenci oferują także specjalne oleje do jazdy sportowej, więc jeśli jesteśmy aktywnymi miłośnikami sportów motorowych, powinniśmy z nich skorzystać. Można również znaleźć produkty, które ułatwiają rozruch w bardzo niskich temperaturach. To dobre rozwiązanie dla silników pracujących w ekstremalnych warunkach. Wiele typów olejów silnikowych w przystępnych cenach oferuje sklep motoryzacyjny maro-oleje.pl.

W zależności od klasyfikacji, na etykiecie możemy znaleźć dwojakie oznaczenia:

  • Klasyfikacja ACEA (europejska)
    A – do silników benzynowych;
    B – do samochodów osobowych z zapłonem samoczynnym (diesel);
    C – oleje „low SAPS” do samochodów osobowych;
    E – do stosowania w wysokoprężnych silnikach samochodów ciężarowych.
  • Klasyfikacja API (amerykańska)
    S – do silników benzynowych;
    C – do silników wysokoprężnych (diesel).

Nie zapominajmy o regularnych wymianach i kontroli oleju. Nawet jeśli dużo nie jeździmy, to raz w roku powinniśmy zafundować naszemu samochodowi nową dawkę. Olej też się starzeje! Wybierajmy sprawdzone marki od pewnych producentów.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły