Citroën C4 WRC
Citroën C4 WRC – oficjalny samochód rajdowy teamu Citroen Total World Rally Team. Produkowany na bazie kompaktowego Citroena C4. W Rajdowych Mistrzostwach Świata zadebiutował z początkiem sezonu 2007, na Rajdzie Monte Carlo. Auto zostało godnym następcą poprzednika jakim był Citroen Xsara WRC.
Auto napędza 2 litrowy turbodoładowany silnik który osiąga moc 320KM przy 5500 obrotów/min. i maksymalny moment obrotowy 580Nm przy 2750 obrotów/min. Mocy byłoby znacznie więcej, gdyby nie regulaminowa zwężka w układzie dolotowym, której zadaniem jest ograniczanie dopływu powietrza do cylindrów. Oczywiście moc przenoszona jest na wszystkie 4 koła. Skrzynia biegów jest 6-biegowa i półautomatyczna – zmienia przełożenia w czasie ułamków sekund. Specjalna konstrukcja przekładni zwalnia kierowcę z konieczności używania pedału sprzęgła. Korzysta się z niego tylko podczas ruszania z miejsca. Waga pojazdu to 1230 kg. Auto przyspiesza od 0 do 100km/h poniżej 4 sekund!
Citroën C4 WRC i Sebastien Loeb zdobyli dwa kolejne tytuły Rajdowego Mistrza Świata. W tym roku również zmierzają po mistrzostwo.
Do roku 2008, Citroen wyprodukował dwie wersje tego samochodu:
- Evo1 – oficjalny samochód teamu w sezonie 2007 .
- Evo2 – oficjalny samochód teamu w sezonie 2008 .
Citroën C4 WRC dane techniczne:
- Silnik Turbodoładowany, opracowany na bazie silnika EW10J4S
- Układ Poprzeczny
- Liczba cylindrów 4
- Liczba zaworów 4 zawory na cylinder
- Pojemność 1998 cm³
- Moc maksymalna (KM przy obr./min.) 315/5500 (Evo1)
- 320/5500 (Evo2)
- Moment obrotowy (Nm przy obr./min.) 580/2750
- Blok Aluminiowy
- Rozrząd 2 wałki rozrządu, napędzane paskiem zębatym
- Zasilanie Wielopunktowy wtrysk Magneti-Marelli, typ: ECB11
- Napęd Na 4 koła
- Sprzęgło Węglowe, trójtarczowe
- Dyferencjały Aktywny, na obu osiach
- Skrzynia biegów 6-biegowa, półautomatyczna
- Hamulce Tarczowe, wentylowane,
- Przód 6-tłoczkowe (asfalt)
- 4 – tłoczkowe (szuter)
- Tył 4 – tłoczkowe
- Hamulec ręczny hydrauliczny
- Zawieszenie MacPherson, sprężyny Citroen
- Układ kierowniczy Wspomagany hydraulicznie
- Koła Opony Pirelli
- Asfalt 8 x 18 cali
- Szuter 7 x 15 cali
- Wymiary
- Długość 4274 mm
- Szerokość 1800 mm
- Wysokość 1458 mm
- Masa Od 1230 kg
- Rozstaw osi 2608 mm
- Odległość między osiami 2608 mm
Citroën C4 WRC w Polsce 2009 – Rajd Polski – film video
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DJ0zE3_wJRs[/youtube]
Wizyta zespołu Citroena w ramach promocji przed Rajdem Polski – w akcji Seabstien Loeb.