Artykuły

Jak wybrać olej hydrauliczny? Wszystko, o czym należy wiedzieć

Olej hydrauliczny wykorzystywany jest w układach tłumiących, jak i napędach hydraulicznych. Odpowiednio dobrany płyn pozwala na prawidłowe działanie nowoczesnych maszyn i urządzeń. Najlepszym wyborem jest ten polecany przez producenta, aczkolwiek jeśli nie ma takiej informacji, wówczas należy sugerować się specyfiką oleju pod kątem jego lepkości, jak i pewnymi innymi czynnikami.

Czym jest olej hydrauliczny?

To płyn stosowany w silnikach hydrostatycznych, które przekształcają energię cieczy w energię mechaniczną. Daje on możliwość sprężenia cieczy, a także zabezpiecza całą konstrukcję, która z niego korzysta. Co ważne, smarowanie z udziałem olejów hydraulicznych charakteryzuje się wysoką precyzją, nie trzeba obawiać się więc zbyt szybkiego zużycia.

W jaki sposób wybrać najlepszy płyn hydrauliczny?

Warto najpierw zapoznać się z wszystkimi informacjami od producenta maszyny. W większości przypadków znajdują się tam wskazania, co do stosowanego rodzaju płynu, ocena lepkości produktu, jak i inne ważne cechy konieczne do zapewniania optymalnej wydajności. Właściwości płynu hydraulicznego muszą być dostosowane do potrzeby ochrony maszyn przed uszkodzeniem w wyniku tarcia, a także innych pojawiających się problemów podczas ich użytkowania.

Na co zwrócić uwagę wybierając olej hydrauliczny?

Podczas wyboru właściwego środka smarnego należy uwzględnić takie parametry jak:

1. Warunki klimatyczne

Temperatura pracy w sposób bezpośredni wpływa na klasę lepkości wybieranego płynu hydraulicznego. Jeśli chodzi o układy hydrauliczne maszyn oraz pojazdów użytkowanych w warunkach otoczenia, wówczas klasa lepkości oleju powinna być dopasowana do warunków klimatycznych. Za optymalny przedział lepkości cieczy hydraulicznych w temperaturze eksploatacji uznaje się wartość od 16 do 36 mm2/s. W okresie zimowym polecany jest olej o klasie lepkości 32, natomiast w letnim sprawdzi się ten o klasie lepkości 46.

2. Wybór lepkości i wskaźnika lepkości

Producent układu określa lepkość kinetyczną w temperaturze 40 stopni dla normalnej i ustabilizowanej temperatury pracy układu hydraulicznego. Producent dobiera lepkość płynu hydraulicznego w taki sposób, żeby osiągnąć jak najlepszą sprawność, wytrzymałość i wydajność instalacji. Wiele zależy tutaj też od temperatury rozruchu. Dla danych olejów hydraulicznych o identycznej lepkości kinetycznej w temperaturze 40 stopni, lepkość w temperaturach ujemnych może się sporo różnić. W przypadku niepewności trzeba uzyskać informacje dotyczące lepkości płynu hydraulicznego w przewidywanej, najniższej temperaturze funkcjonowania układu przy rozruchu. Jeśli widoczne są spore rozpiętości temperatur pracy, wówczas należy zdecydować się na olej o wysokim wskaźniku lepkości (powyżej 105). Układom działającym w pomieszczeniach ogrzewanych polecane są oleje hydrauliczne o wskaźniku lepkości na poziomie 95-105.

3. Warunki pracy

Należy też wziąć pod uwagę same warunki pracy, czyli takie czynniki jak: ryzyko pożaru, możliwość dostania się wody do układu czy użycie metali wrażliwych na korozję. W sytuacji obecności metali, takich jak miedz czy srebro, należy zrezygnować ze stosowania olejów z pewnymi dodatkami. Jeśli natomiast widoczna jest stała obecność wody, wówczas płyn hydrauliczny musi mieć świetne właściwości przeciwrdzewne, dobrą stabilność hydrolityczną czy odporność na emulgowanie.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły