październik 7, 2024
Artykuły Ciekawostki

Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach. Jaki silnik benzynowy jest najmniej awaryjny?

Jakie cechy powinien posiadać idealny silnik benzynowy? Do najistotniejszych zagadnień możemy z pewnością zaliczyć bezawaryjność, trwałość czy zapas mocy i momentu obrotowego. Które silniki są uznawane za najlepsze w swoich klasach? Oto krótki przewodnik, który pomoże Ci wybrać najmniej awaryjny model!

Silniki małolitrażowe o pojemności do 1500 cm3

Dawniej silniki benzynowe o małej pojemności zwykle cechowały się stosunkowo niską awaryjnością, ale ich podstawową wadą były przeciętne osiągi. Dobrym przykładem mogą być chociażby jednostki napędowe produkcji Fiata z przydomkiem FIRE, montowane w takich modelach jak Punto, Uno, czy Seicento. Te auta z biegiem czasu zniknęły z polskich ulic, jednak Fiat wciąż posiada w swojej ofercie jeden z lepszych silników w klasie: 1.4 T-Jet montowany w modelach 500, Bravo, Tipo, Doblo, ale również w Alfie Romeo oraz Lancii. Jego podstawową zaletą jest trwałość i niska awaryjność, jednak na uwagę zasługuje także spora moc i wysoki moment obrotowy. Co istotne, w układzie rozrządu zastosowano łańcuch, który nie wymaga nadmiernej ingerencji ze strony użytkownika. Kolejną wartą zainteresowania propozycją są niektóre jednostki napędowe grupy Volkswagena. Wolnossący 1.4 znane chociażby z Golfa, Fabii, Leona czy Octavii, nie jest może wybitnie dynamiczny, ale za to zapewnia ponadprzeciętną trwałość i zadowala się niewielkimi dawkami paliwa. W dodatku dobrze współpracuje z instalacją gazową, co dodatkowo obniża koszty eksploatacjiW grupie VAG na uwagę zasługuje także nowoczesna, oferowana również w obecnie produkowanych modelach jednostka TSI o pojemności 1.5 L. Ten silnik montowany jest nawet w naprawdę dużych i ciężkich autach, jak chociażby Skoda Superb, Kodiaq czy Volkswagen Tiguan. Jego zaletą jest naprawdę duża trwałość oraz zaskakująco niskie spalanie. Jakiegokolwiek silnika byśmy nie polecali, zawsze należy pamiętać o ważnym elemencie jakim jest ubezpieczenie samochodu.

Silniki o pojemności do 2000 cm3

O oczko wyżej zarówno pod względem osiągów, jak i ogólnej kultury pracy silnika znajdują się większe jednostki napędowe o pojemnościach do 2000 cm3. W tym przedziale istnieje kilka naprawdę udanych konstrukcji, które nawet po latach warto kupić. Doskonałym przykładem może być wolnossąca jednostka benzynowa produkcji Toyoty o pojemności 1.8 L. Silnik znajduje się w ofercie marki od przeszło 20 lat, obecnie dostępny jest także w wersji hybrydowej w nowej Corolli. Wadą może być niska moc, szczególnie w przypadku stosunkowo ciężkiej Toyoty Avensis, jednak auta te cieszą się opinią wyjątkowo bezawaryjnych i tanich w utrzymaniu. Podobną pojemnością charakteryzuje się silnik 1.8T grupy Volkswagena, montowany między innymi w Passacie, Golfie czy Skodzie Superb. Jednostka cieszy się opinią bezawaryjnej, a przy tym dobrze znosi instalację gazową, której montaż kosztuje niewiele więcej niż autocasco, które oczywiście też zawsze warto wykupić. Systematyczne serwisowanie i dbałość o stan oleju pozwolą cieszyć się autem jeszcze przez długie lata. Kolejna udana konstrukcja to silnik Hondy 2.0 i-VTEC o oznaczeniu KA20. Jak przystało na japońskiego producenta, jednostka należy do grona wysokoobrotowych, ale zapewnia sporą moc i doskonale sprawdza się zarówno w modelu Accord, jak i w większym oraz cięższym CR-V. Obowiązkiem użytkownika jest jednak dbałość o poziom oleju oraz o regulację luzów zaworowych! Bez tego prosimy się o kłopoty.

Silniki o pojemnościach większych niż 2000 cm3

W gronie dużych, masywnych, a zarazem mocnych silników wybór bezawaryjnej konstrukcji jest znacznie trudniejszy. Obecne trendy na rynku motoryzacyjnym prowadzą producentów w kierunku downsizingu, a co za tym idzie, silniki o dużych pojemnościach powoli odchodzą w zapomnienie. Na szczęście wciąż możemy znaleźć kilka sensownych propozycji wśród nieco starszych modeli aut. Przykład? Jednostki 2.4 oraz 2.5T od Volvo, oferowane w modelach S40, S60, S80, czy nawet XC90. Auta szwedzkiej marki wymagają systematycznego serwisu oraz dobrej jakości oleju, jednak chętnie odwdzięczają się bezawaryjną eksploatacją. Ciekawą propozycją jest także silnik o pojemności 2.5L montowany w trzeciej generacji Mazdy 6. Blisko 200 koni mechanicznych to moc, która pozwala na dynamiczne podróżowanie, a ponadto właściciele rzadko narzekają na jakiekolwiek problemy z układem napędowym. Do ceny auta należy doliczyć ubezpieczenie OC i AC! Z kolei wielbicieli naprawdę dużych pojemności mogą zainteresować propozycje od Toyoty oraz bliźniaczego Lexusa. Japońskie silniki V8 znane z topowych odmian Land Cruisera czy modelu LS zapewniają spory zapas mocy, a przy tym cieszą się opinią całkowicie bezobsługowych. Niestety, ich wadą jest spalanie, bowiem mocna „fałka” może bez większych problemów zużyć nawet 25 litrów benzyny na 100 kilometrów. Na szczęście silniki dobrze komponują się z gazem, więc koszty nie muszą być aż tak dużym obciążeniem dla domowego budżetu!

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły