Aktualności Ciekawostki

Naprawa sprzęgła

Sprzęgło jest elementem ulegającym zużyciu wskutek normalnej eksploatacji samochodu. Wymiana kompletnego sprzęgła nie należy do najtańszych napraw, w związku z czym często kierowcy próbują obniżyć jej koszt. Jednym z tańszych rozwiązań jest regeneracja zużytego sprzęgła, czy jest to na pewno dobre rozwiązanie ?

Typowe objawy zużycia sprzęgła 

Trwałość sprzęgła samochodowego zależy od wielu czynników, z których najważniejsze są styl jazdy kierowcy a także  warunki, w których samochód jest zazwyczaj eksploatowany. W przypadku gdy auto jeździ głównie w cyklu miejskim, a w dodatku kierowca lubi agresywny styl jazdy to sprzęgło może wystarczyć na zaledwie około 60 – 70 tysięcy kilometrów, czyli mniej niż połowa przewidywanej trwałości przy rozsądnej eksploatacji samochodu (150 – 200 tysięcy kilometrów). Na rynku trafiają się również niskiej jakości sprzęgła, które ulegają szybszemu zużyciu bez względu na warunki eksploatacji. Dlatego przebieg nie powinien stanowić kryterium oceny stanu sprzęgła, należy zwrócić uwagę na typowe objawy jego zużycia:

  • problemy z płynną zmianą biegu,
  • ślizganie się sprzęgła 
  • stukanie i inne niepokojące hałasy wydobywające się z okolicy skrzyni biegów 
  • szarpnięcia przy ruszaniu spowodowane zwalnianiem pedału sprzęgła.

Na czym polega naprawa sprzęgła 

Regeneracja sprzęgła może zostać przeprowadzona w określony sposób w zależności od tego, który jego element uległ awarii lub zużyciu. Regeneracja tarczy sprzęgła to rozebranie i dokładnie oczyszczenie jej elementów a następnie wymiana zużytych okładzin ciernych, czasem wymieniane zostają także sprężyny tłumików drgań.

Regeneracja docisku sprzęgła polega na wymianie lub naprawie takich jego elementów jak pierścień dociskowy czy sprężyna dociskowa, w zależności od stopnia zużycia danego podzespołu. Zawsze dokonuje się także dokładnego czyszczenia docisku.

Łożysko jest elementem sprzęgła który nie podlega regeneracji i za każdym razem, gdy ulegnie zużyciu należy zastosować fabrycznie nowe.

Regeneracja czy nowe sprzęgło?

Eksperci zalecają zdecydowanie wymianę kompletnego sprzęgła za każdym razem, gdy dojdzie do jego awarii. Zużyte sprzęgło poddane regeneracji nigdy nie będzie wykazywać kultury pracy zbliżonej do nowego, kompletnego sprzęgła wysokiej jakości. Decydując się na regenerację danego elementu sprzęgła ryzykujemy także, iż jego inna część w krótkim czasie ulegnie awarii a my ponownie będziemy zmuszeni ponieść wysokie koszty robocizny związanej z wymianą sprzęgła.

Zamiast decydować się na regenerację zużytego sprzęgła warto obniżyć koszty naprawy w znacznie bardziej bezpieczny i trwały sposób. Polecamy zakup kompletnego zestawu sprzęgła w sprawdzonym sklepie internetowym, oferującym wysokiej jakości podzespoły w bardzo korzystnej cenie, a następnie samodzielnie dostarczenie części do serwisu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy zaoszczędzić znaczną kwotę, nie tracąc przy tym na jakości naprawy. Pamiętajmy, iż serwisy montując zamawiane przez siebie podzespoły często narzucają na nie niemałe marże, kupując sprzęgło samodzielnie mamy realny wpływ na jego cenę oraz jakość.

Warto pamiętać również, iż specjaliści radzą wymieniać kompletny zestaw sprzęgła za każdym razem, gdy dojdzie do zużycia nawet pojedynczego jego elementu. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy gwarancję idealnego dopasowania jego poszczególnych elementów. Zakup kompletnego zestawu sprzęgła, najlepiej z kołem zamachowym lub dwumasowym, jest również uzasadniony ze względów ekonomicznych. Kompletny zestaw jest znacznie tańszy niż kupowanie wszystkich jego elementów oddzielnie. Wymieniając kompletne sprzęgło nie ryzykujemy, iż w niedługim czasie awarii ulegnie kolejny jego element co narazi nas na dodatkowe, wysokie koszty robocizny.

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem sprzeglo.com.pl

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły