grudzień 3, 2024
Artykuły

Regeneracja alternatora – kiedy się opłaca? Przebieg, koszt i przydatne wskazówki

Alternator to jeden z najważniejszych elementów w każdym samochodzie, ponieważ odpowiada za skuteczną przemianę energii mechanicznej w energię elektryczną. Alternator ma niebagatelny wpływ na poprawne ładowanie akumulatora oraz zasilanie poszczególnych odbiorników elektrycznych. Jego uszkodzenie może doprowadzić w naszym pojeździe do bardzo przykrych następstw, więc niekiedy konieczna okaże się regeneracja alternatora. Oczywiście warto to dokładnie zbadać, gdyż w niektórych przypadkach uszkodzenia mogą się okazać na tyle poważne, że nie uda się go w stu procentach naprawić, a bardziej opłacalnym przedsięwzięciem okaże się dla nas jego wymiana.

Alternator – za co konkretnie odpowiada w pojeździe i z czego się składa?

Działanie alternatora wcale nie jest zbyt skomplikowane, lecz nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego za co ten element tak właściwie odpowiada. Podstawową częścią każdego alternatora jest wirnik, który ma za zadanie wyprodukować pole elektromagnetyczne. Napięcie do uzwojenia wirnika z akumulatora przedostaje się przy pomocy specjalnych szczotek węglowych. Alternator w związku z tym zacznie produkować prąd przemienny trójfazowy, natomiast diody zdołają go zamienić w prąd stały, tak aby można było zasilać wszystkie instalacje znajdujące się w samochodach.

Poza wirnikiem w alternatorze znajduje się również regulator napięcia, który odpowiada za utrzymanie właściwego napięcia (na poziomie około 14,4V). W czasie pracy poszczególne części alternatora ulegają nagrzaniu, co może oczywiście doprowadzić do pewnych usterek i awarii. Warto to regularnie kontrolować, aby móc w porę na nie zareagować i udać się do specjalisty. Regenerację alternatora możemy wykonać w profesjonalnym warsztacie, choć przy drobnych usterkach niektórzy kierowcy zabierają się za to samodzielnie.

Regeneracja alternatora – czy można ją przeprowadzić samemu?

Samodzielna regeneracja alternatora to dość odpowiedzialne przedsięwzięcie, ale jak najbardziej możliwe do wykonania. Jeśli dysponujemy odpowiednimi narzędziami i podstawową wiedzą techniczną powinniśmy sobie z tym poradzić. Całość opiera się na precyzyjnej wymianie zużytych lub uszkodzonych elementów, a potrzebna będzie nam m.in. szlifierka (możliwość naprawy pierścieni ślizgowych). Ponadto wyposażmy się w wysokiej klasy ściągacze, które sprawdzą się przy demontażu łożysk.

Jeśli zabieramy się za samodzielną regenerację alternatora musimy wiedzieć jakie kroki wykonać w pierwszej kolejności, a z czym możemy się nieco wstrzymać. Oto podstawowe zasady samodzielnej naprawy alternatorów:

  • na samym początku zajmijmy się wyjęciem alternatora z pojazdu (potrzebne będą nam wspomniane wyżej narzędzia),
  • następnie starannie sprawdzamy obudowę urządzenia (szukamy ewentualnych usterek),
  • później pozostaje nam sprawdzić zużycie szczotek i pierścieni ślizgowych,
  • następnym krokiem jest sprawdzenie stanu łożysk, uzwojenia, koła pasowego i sprzęgła jednokierunkowego,
  • pracę kończymy sprawdzeniem regulatora napięcia oraz sprawności układu prostowniczego.

Jak widać nie każdy kierowca będzie sobie w stanie z tym poradzić, dlatego niekiedy warto zlecić to zadanie prawdziwym fachowcom. Jeśli jednak chcemy nieco oszczędzić pamiętajmy o tym, że wszystkie zużyte elementy muszą zostać poprawnie wymienione.

Regeneracja alternatora – kiedy się za to zabrać i co może wskazywać na pojawienie się usterek?

Za kompleksową regenerację alternatora zabierzmy się w momencie, w którym zauważymy, że któraś z jego części składowych nie działa tak jak powinna. Może to być spowodowane zbyt intensywną eksploatacją lub przegrzaniem. O szczegółach możemy porozmawiać z doświadczonymi pracownikami warsztatów samochodowych. Takie usterki zostaną zauważone m.in. podczas regularnie wykonywanych przeglądów technicznych użytkowanego pojazdu.

Niepoprawnie działający alternator „daje nam bardzo jasne sygnały”, że dzieje się z nim coś niedobrego. Chodzi głównie o:

  • wszelakie problemy z uruchomieniem samochodu,
  • zauważalną na desce rozdzielczej kontrolkę akumulatora,
  • nierównomiernie działające oświetlenie.

Takich oznak nigdy nie powinniśmy bagatelizować, ponieważ może to doprowadzić do jeszcze poważniejszych szkód, na czym ucierpimy nie tylko my, ale również nasz portfel.

Regeneracja alternatora powinna zostać potraktowana poważnie, gdyż problemem może się okazać m.in. nieodpowiednio napięty lub zerwany pasek napędu. Pamiętajmy o tym, że najczęściej będą się zużywać łożyska oraz szczotki węglowe, dlatego też zwracajmy na nie szczególną uwagę, aby móc w porę przeprowadzić niezbędną regenerację.

Regeneracja alternatora – ile za nią zapłacimy? Kiedy zdecydować się na wymianę?

Warto zastanowić się poważnie nad tym ile konkretnie pieniędzy pochłonie z naszego portfela kompleksowa regeneracja alternatora. Jak wiadomo nie powinniśmy na tym oszczędzać, ale nie każdy kierowca jest sobie w stanie pozwolić na niespodziewane wydatki. Duże znaczenie przy ostatecznej wycenie ma oczywiście to, jaką część będzie trzeba wymienić. Jeśli jest ona umiejscowiona w trudno dostępnym miejscu, będziemy musieli zapłacić nieco więcej pieniędzy. Zwykle koszt zamyka się w granicach 200-550 złotych.

Im więcej części przyjdzie nam wymieniać, tym poważniejsze wydatki. Z tego też względu czasami warto przemyśleć to, czy aby na pewno regeneracja alternatora jest dla nas optymalnym rozwiązaniem. W wielu przypadkach wymiana tego elementu jest droższa, ale mamy wtedy pewność, że alternator posłuży nam przez dłuższy czas i nie będzie sprawiał większych problemów. Miejmy jednak świadomość tego, że wymiana alternatora może nas kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Udajmy się do najbliższego warsztatu samochodowego i porozmawiajmy na ten temat ze specjalistami, aby pozbyć się wszelkich wątpliwości. Jeśli jednak będą to drobne uszkodzenia zdecydujmy się na regenerację alternatora.

Regeneracja alternatora – krótkie podsumowanie

W tym momencie przejdziemy do podsumowania całego artykułu. Nie da się ukryć, że alternator to bardzo ważny element składowy każdego auta, dlatego trzeba o niego dbać i kontrolować jego stan techniczny. Odpowiada za umiejętne przekształcenie energii mechanicznej w elektryczną i bezproblemowe ładowanie akumulatora oraz dostarczenie zasilania do odbiorników elektrycznych. Jego najważniejszymi częściami są wirnik (produkcja pola elektromagnetycznego) oraz regulator napięcia (pozwala unormować napięcie na poziomie około 14,4V).

W przypadku drobnych usterek możliwa jest samodzielna regeneracja alternatora, ale dużo lepszym pomysłem jest udanie się do profesjonalistów. Jeśli zabieramy się za to samodzielnie pamiętajmy o wymianie zużytych i uszkodzonych elementów (przydadzą nam się ściągacze oraz szlifierka). Na początku będziemy musieli wyjąć alternator z pojazdu, sprawdzić obudowę urządzenia, ale też zużycie szczotek i pierścieni ślizgowych. Później pozostanie nam sprawdzić stan łożysk, koła pasowego, uzwojenia, sprzęgła jednokierunkowego czy też regulatora napięcia.

Regeneracja alternatora może być konieczna, gdy na desce rozdzielczej pojazdu pojawi się kontrolka akumulatora. Nie lekceważmy także problemów z uruchomieniem silnika i nierównomiernie działającego oświetlenia. Jeśli chodzi o regenerację alternatora powinniśmy za nią zapłacić około 200-550 złotych (wpływ na to ma ilość wymienianych części oraz ich umiejscowienie). Wymiana alternatora może pochłonąć z naszego portfela od kilkuset to kilku tysięcy złotych (dzięki temu będziemy mogli jednak uwolnić się od niesprawnych elementów i cieszyć się podwyższona trwałością alternatora – sprawdza się to przy poważnych uszkodzeniach).

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły