Rodzaje olejów silnikowych

silnik-olej

Czym jest olej silnikowy? Jakie funkcje spełnia w silniku Twojego samochodu? Jakiego oleju powinieneś używać i jak często go wymieniać? Przeczytaj!

Czym jest olej silnikowy?

Jest czynnikiem smarującym w silnikach spalinowych. Składa się głównie z frakcji destylacji ropy naftowej, których temperatura wrzenia wynosi 350-500 stopni Celsjusza. Ponadto oleje silnikowe posiadają szereg dodatków polepszających ich właściwości takie jak dodatki zwiększające smarność, obniżające temperaturę pienienia się oleju, przeciwutleniające czy obniżające temperaturę krzepnięcia. Pamiętaj, że to jakiego oleju użyjesz powinno zależeć od strefy klimatycznej, którą zamieszkujesz a regularna wymiana oleju jest zalecana przez wszystkich producentów samochodów.

Oleje syntetyczne

Nad tym rodzajem olejów prowadzi się najwięcej badań w tym momencie. Dzięki temu są one lepiej dopasowane do wymagań producentów silników i sprawiają, że motory są bardziej trwałe i pracują płynniej.  Są to także bezdyskusyjnie najlepsze oleje, zostawiające w tyle półsyntetyki i oleje mineralne. To co je wyróżnia to na pewno fakt, że mogą pracować w dużo wyższej temperaturze oraz wytrzymują większy nacisk na smarowane powierzchnie. Dodatkowo, nie odkłada się z nich nagar, co sprawia, że silniki zachowują dłuższą żywotność. Nie dość, że działają bez problemu w wysokich temperaturach, są niezawodne także w tych niskich, przekraczających nawet 60 stopni Celsjusza poniżej 0.

Podsumowując oleje syntetyczne zmniejszają opory tarcia, a co za tym idzie zużycie paliwa może zmniejszyć się o kilka procent. Dbają także o silnik i sprawiają, że jest on pozbawiony osadów. Jeżeli chodzi o wymianę oleju syntetycznego, nie jest ona konieczna tak często jak w przypadku innych rodzajów oleju, chodź przy samochodach z turbosprężąrką warto wymieniać olej syntetyczny co mniej więcej 10-15 tys. km. Jeżeli jeździsz mniej, powinieneś to robić minimum raz w roku.

Oleje półsyntetyczne

Oleje półsyntetyczne, nazywane krócej półsyntetykami. Są to oleje w dużym stopniu zbliżone do syntetyków. W dalszym ciągu wyprzedzają pod względem jakości oleje mineralne, chodź są wyraźnie „za plecami” olei syntetycznych. Olej ten jest najlepszy dla osób chcących oszczędzić. W przypadku kiedy olej syntetyczny może kosztować nawet powyżej 100 złotych, zakup oleju półsyntetycznego za ceny nieprzekraczające w większości przypadków 30 zł może stać się nie tylko tańszą opcją, ale także jedyną dopuszczalną dla domowego budżetu. Należy także wspomnieć, że nie zaleca się wymiany oleju syntetycznego na półsyntetyczny nawet w przypadku gdy samochód jest już starszą jednostką, a jego całkowity przebieg pozostawia wiele do życzenia.

Oleje mineralne

Jest to najgorszy możliwy wybór. Chodź wydźwięk „mineralne” sprawia, że kojarzy nam się z czymś naturalnym, w pełni wartościowym, a może niektórym z byciem ekologicznym, to nic bardziej mylnego. W zasadzie jedyną sytuacją w, której korzystanie z oleju mineralnego może zostać „wybaczone” jest korzystanie z niego przy starszych silnikach, w których występuję tak zwane spalanie oleju, czyli innym słowem, silnik pobiera olej w za dużej ilości. W przypadku zakupu używanego samochodu, w momencie kiedy nie wiemy jaki olej był stosowany dużo lepszym wyjściem jest użyć oleju półsyntetycznego, a w przypadku kiedy wiemy, że używany był syntetyczny – syntetycznego niż wlewanie oleju mineralnego. Kończąc olej mineralny powinien być stosowany w ostateczności i tylko w starszych samochodach.

One comment

  1. Fajne kompendium, i wszystko tak jasno opisane. Nareszcie wiem, na czym polega różnica!

Comments are closed.