Aktualności Ciekawostki

Samochód z napędem na tył – najczęstsze usterki

Tylny napęd najczęściej kojarzy się z samochodami sportowymi i to właśnie w tych modelach aut jest zazwyczaj montowany. Spotkamy się zatem z takim rozwiązaniem w wielu pojazdach znanych marek. Z jakimi usterkami możemy mieć do czynienia, posiadając samochód z tylnym napędem?

Tylny napęd – charakterystyka

Tylny napęd to zespół w pojeździe silnikowym, który przekazuje moment obrotowy na oś tylną. Prawie w każdym samochodzie środek ciężkości położony jest powyżej osi. Przy takim rozkładzie masy w trakcie przyspieszenia oś tylna zostaje dociążona, a odciążana jest oś przednia. Napęd na tył pozwala uzyskać wówczas większe maksymalnie dociążenie osi, zwiększa tarcie między kołami i nawierzchnią, zwiększając jednocześnie maksymalną siłę napędową. Napęd na tył dzieli na trzy podstawowe rodzaje:

  • Klasyczny – najbardziej popularny, gdzie silnik znajduje się z przodu, a moc i moment przekazywane są za pomocą wału napędowego na tylne koła.
  • Silnik z tyłu – napęd przenoszony jest na tylną oś (za pomocą półosi).
  • Silnik umieszczony centralnie – silnik przed lub nad tylną osią, napęd na koła tylne.
Zobacz również:  Skoda Vision E - elektryczny SUV

Silnik jest zazwyczaj zblokowany wraz ze skrzynią biegów, a moment napędowy przekazywany zostaje przez wał napędowy na przekładnię główną, która zabudowana jest w tylnym moście napędowym. Stosowane są także układy z silnikiem umieszczonym nad przednią osią – centralnie lub za tylną osią. Spotkamy również układy zblokowanego tylnego układu, gdzie skrzynia biegów, silnik oraz przekładania są jednym zespołem.

Napęd na tył – wady i zalety

Warto przyjrzeć się wadom oraz zaletom napędu na tył. Największą zaletą jest oddzielenie napędu od sterowania pojazdem – przednie zawieszenie nie wymaga skomplikowanej budowy. Mamy zatem możliwość uzyskania większych kątów skrętów przednich kół, co ułatwia manewrowanie pojazdem. Do pozostałych zalet możemy zaliczyć:

  • lepszy dostęp do wszystkich elementów podczas naprawy
  • prosta konstrukcja przedniego zawieszenia
  • nadsterowna charakterystyka (podczas jazdy na zakręcie)
  • precyzyjny rozkład masy
  • wysoka wytrzymałość tylnego mostu napędowego
  • oddzielenie kół kierowanych i napędzanych
  • większy kąt skrętu kół przednich

Ponadto można zauważyć również równomierne zużycie się opon, gdzie w pojazdach z napędem na tył osiągają wyższe przebiegi. Wśród zalet można wymienić również przenoszenie dużych momentów obrotowych a auta, które zostały wyposażone w tylny napęd, dzięki mniejszemu obciążeniu elementów zawieszenia są bardziej komfortowe.

Zobacz również:  Dodge Challenger SRT8 392

Największe wady tylnego napędu to:

  • skomplikowana konstrukcja tylnego zawieszenia
  • wysokie koszty produkcji
  • duża podatność na wprowadzenie pojazdu w poślizg (zwłaszcza zimą)
  • ograniczona przestrzeń bagażowa
  • wyższa masa niż przedni napęd

Najczęstsze usterki w pojeździe z tylnym napędem

W samochodzie z napędem na tylną oś do najczęstszych awarii można zaliczyć wszelkie uszkodzenia wynikające ze zniszczeniami wału napędowego, np. podpory wału lub krzyżaka, a także łącznika. Pojawiają się wówczas luzy, które są mocno odczuwalne przy niskich prędkościach obrotowych wału. Ponadto można odczuwać szumy oraz drganie pojazdu, co jest bardzo niebezpieczne. Nie można lekceważyć tych uszkodzeń, ponieważ mogą prowadzić do uszkodzeń pozostałych podzespołów. W tym przypadku często elementy te wymagają regeneracji ze względu na wysokie koszty zakupu nowych części. Uleć awarii może także most napędowy oraz półoś, gdzie najlepszym rozwiązaniem będzie regeneracja półosi napędowych oraz mostu.

źródło zdjęcia: freepik.com

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły