SEAT IBIZA z nowymi silnikami ECOTSI

seat-ibiza-z-nowymi-silnikami-ecotsi

Współczesna motoryzacja ma przed sobą wiele wyzwań. Kierowcy, politycy oraz ekolodzy oczekują silników oszczędnych, przyjaznych dla środowiska, a równocześnie mocnych i dynamicznych. Takie są nowe jednostki z rodziny EcoTSI, montowane między innymi pod maską nowego Seata Ibizy.

Samochody produkowane przez markę Seat od lat są wyposażane w najnowsze silniki Volkswagena. Inżynierowie niemieckiej firmy są w czołówce firm produkujących silniki zgodnie z zasadami downsizingu. Celem tego rozwiązania jest przede wszystkim zmniejszenie spalania, a także emisji szkodliwych spalin. Nowoczesne jednostki napędowe są także mniejsze – mają mniejszą pojemność (np. zamiast silników o pojemności 1.4 litra stosowane są jednostki litrowe), mniejszą liczbę cylindrów (zamiast czterech montuje się trzy albo dwa) i szeregu innych rozwiązań technicznych, takich jak chociażby bezpośredni wtrysk paliwa.

Aby nowoczesne jednostki napędowe mogły zachować wysoką moc, stosuje się w nich turbodoładowanie, realizowane przez turbosprężarkę, napędzaną spalinami z kolektora wydechowego. Niektórzy producenci stosowali równocześnie turbosprężarkę oraz kompresor, napędzany paskiem, który przekazywał napęd z wału korbowego silnika.

Obecnie jednymi z najnowocześniejszych silników benzynowych, opracowanych przez inżynierów Volkswagena, są jednostki EcoTSI. Są one montowane pod maską Seata Ibizy.

Eco TSI w Seacie Ibiza

Litrowa, trzycylindrowa, turbodoładowana jednostka napędowa trafia pod maskę Ibizy już od wielu miesięcy. Najmniejsza generuje moc 95 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 160 Nm. Jednostka emituje zaledwie 97 g CO2 na km. Seat Ibiza z tym silnikiem potrzebuje niecałe 11 sekund, aby osiągnąć prędkość 100 km/h. To silnik przede wszystkim dla spokojnego kierowcy, który nie przesadza z dociskaniem pedału gazu. Mimo tego jednostka wystarczy także do rozpędzenia Ibizy w czasie jazdy po trasie czy autostradzie. Nie ma jednak mowy o bardzo dynamicznej jeździe.

Większą dynamikę oferują mocniejsza jednostka z rodziny EcoTSI. Dalej ma ona litr pojemności (dokładnie 999 cm3) i trzy cylindry, ale osiąga maksymalną moc 110 KM i moment obrotowy 200 Nm przy 3500 RPM. Ibiza z tym silnikiem będzie spisywać się znacznie lepiej podczas jazdy poza miastem, zwłaszcza podczas pokonywania długich tras na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Ibiza z tym silnikiem jest bardziej zwinna i potrzebuje dziewięciu sekund, aby rozpędzić się do setki.

Dla zwiększenie oszczędności, Ibiza może być wyposażona w układ Start Stop, który wyłącza silnik po każdym wrzuceniu biegu na luz, na przykład podczas zatrzymania się przed czerwonym światłem i uruchamia go, po wciśnięciu pedału sprzęgła. Większa jednostka Eco TSI o mocy 110 KM jest często zestrajana z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG.

Dla fanów bardzo szybkiej jazdy powstała topowa jednostka Eco TSI o mocy 150 KM (250 Nm przy 3500 RPM). Ibiza wyposażona w ten silnik jest naprawdę bardzo dynamiczna i zrywna – do osiągnięcia prędkości 100 km/h, auto potrzebuje nieco ponad 7 i pół sekundy.

Eco TSI o mocy 95 KM zużywa 3,8 l/100 km podczas jazdy po trasie i niecałe 5 l/100 km podczas jazdy po mieście. Eco TSI o mocy 150 KM potrzebuje ok. 6 l/100 km podczas jazdy po mieście i ok. 5 l/100 km podczas jazdy po trasie.

Niskie spalanie i wysoka moc silników pokazują, że cel założony przed konstruktorów został osiągnięty.