lipiec 24, 2024
Artykuły

Turbosprężarki – sprawdź co warto o nich wiedzieć?

Turbodoładowanie ma zwiększyć moc silnika i poprawić osiągi samochodu. Nie jest to jednak mechanizm zupełnie pozbawiony wad, wymaga też od kierowcy pewnych zmian podczas prowadzenia swojego auta. O czym warto pamiętać decydując się na pojazd wyposażony w turbosprężarkę?

Po co w samochodzie jest turbosprężarka?

Turbo podkręca moc silnika bez konieczności powiększenia jego litrażu. Najczęściej z turbodoładowaniem są auta osobowe, ale turbosprężarkę można zamontować także w samochodach dostawczych, ciężarówkach, maszynach rolniczych i budowlanych. Turbodoładowanie wykorzystuje do działania energię gazów spalinowych – spaliny wydzielane przez jednostkę napędową napędzają wirnik turbiny, która zaciąga powietrze z układu dolotowego, dzięki czemu do komory silnika wpada większa ilość sprężonego powietrza.

W nowoczesnych konstrukcjach często pojawia się jeszcze intercooler, chłodzący powietrze zanim trafi ono do cylindrów. Obniżenie temperatury dodatkowo poprawia osiągi, bo powietrze zyskuje większą gęstość, czyli udaje się dostarczyć do komory spalania więcej tego gazu przy zachowaniu tej samej objętości.

Turbosprężarki nie zawsze wytrzymują równie długą eksploatację co silnik, dlatego konieczna może być jej wymiana. Nowe turbo zamówić można w serwisie turbosprezarki-nowe.pl, a jeśli uszkodzenia nie są bardzo poważne, powinna wystarczyć regeneracja sprężarki.

Czym jest turbodziura?

To główny problem związany z używaniem turbosprężarki. W silnikach bez doładowania, po wciśnięciu pedału gazu otwiera się przepustnica i do układu dolotowego wlatuje powietrze. Jednocześnie do cylindrów napływa paliwo i dochodzi do zapłonu. Przy turbodoładowaniu wygląda to trochę inaczej, bo za wytworzenie ciśnienia odpowiada turbosprężarka, a wirnik turbiny potrzebuje trochę czasu aby obracać się z pożądaną prędkością.

Uruchomienie turbodoładowania i wskoczenie silnika na właściwe obroty zajmuje dosłownie sekundę, to jednak wystarczy, żeby auto zareagowało mocnym szarpnięciem, co jest nie tylko mało komfortowe dla kierowcy, ale też może być niebezpieczne i doprowadzić do utraty przyczepności pojazdu. Niestety, ze względu na specyficzną konstrukcję turbosprężarki bardzo trudno jest to niekorzystne zjawisko zupełnie wyeliminować. Najskuteczniejszym rozwiązaniem pozostaje póki co zamontowanie dwóch turbosprężarek lub wymiana starego turbo na nowoczesną turbosprężarkę o zmiennej geometrii.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły