Zawód kierowcy ciężarówki oraz najpopularniejsze marki samochodów ciężarowych w Polsce
Według Polaków, zawód kierowcy ciężarówki ma prestiżowy charakter. W naszym kraju jest ich obecnie nawet pół miliona, lecz ich liczba m.in. ze względu na niż demograficzny oraz likwidację szkół zawodowych i techników, systematycznie maleje. Zgodnie z definicją, osoba pracująca na tym stanowisku wykonuje zarobkowo przewóz towarów zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych. W zależności od tego, jakie ukończyła kursy i jakie przysługują jej uprawnienia, może wozić różnego rodzaju produkty (np. artykuły spożywcze, paliwa płynne etc.). Jak wygląda droga do rozpoczęcia kariery zawodowego kierowcy i jakie są najpopularniejsze ciężarówki w Polsce? Odpowiedzi na te pytania mogą być nieco zaskakujące…
Czym każdy kierowca powinien się móc pochwalić?
Ze względu na trudy życia w trasie kandydaci na kierowcę ciężarówki muszą charakteryzować się wysokim poziomem odporności psychicznej i dobrą kondycją fizyczną. Niezwykle ważne są także wzorowa koncentracja, tzw. sokole oko i szybki czas reakcji. Ponadto, bardzo ważna jest znajomość języków obcych – oprócz angielskiego warto znać np. niemiecki i rosyjski, ponieważ Niemcy i Rosja są jednymi z naszych największych partnerów handlowych. To wszystko są jedynie wymagania nieformalne. Aby wyruszyć w swoją pierwszą trasę, bezwzględnie musimy spełnić następujące kryteria, bez których nie mamy szans powodzenia podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
- Ukończone 18 lat.
- Prawo jazdy kat. B i C.
- Orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań fizycznych i psychicznych do kierowania pojazdami.
- Egzamin na kat. C+E.
Przeliczywszy koszty wszystkich kursów, egzaminów oraz badań, możemy spodziewać się kwoty około 10 000 złotych, które wydamy w celu uzyskania uprawnień C+E. W trakcie starania się o nie kandydaci zdobywają bezcenne doświadczenie na tzw. solówkach, czyli samotnie przemierzanych trasach. Możemy też pokusić się o możliwość posiadania specjalistycznych uprawnień…
- ADR – przewóz paliw i innych niebezpiecznych materiałów (wystarczy kurs za 300 zł, w trakcie którego – czysto teoretycznie – dowiemy się jak należy prowadzić cysternę w zależności od jej wypełnienia).
- Przewóz artykułów spożywczych (wymagana jest jedynie książeczka zdrowia).
- Kurs HDS (kurs operatora żurawi).
- Kurs dla samochodów uprzywilejowanych.
Ile może zarobić kierowca ciężarówki?
Kierowcy samochodów ciężarowych zarabiają na podstawie dwóch systemów płacowych – stałego, miesięcznego, będącego sumą podstawy i prowizji, a także uznaniowego – różniącego się wypłacanymi pieniędzmi w zależności od długości pokonanych tras. Przy pomyślnych wiatrach można zarobić od 5 do 7 tys. złotych, jednakże uśrednione wartości wahają się w granicach 3 tys. zł. Należy pamiętać, że od tych kwot trzeba odjąć koszty noclegów i wyżywienia, co znacznie zmniejsza miesięczny przychód.
Najpopularniejsze ciężarówki w Polsce
Każdego miesiąca publikowane są specjalne raporty Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), które wyczerpująco, ale w przystępny sposób, przedstawiają sytuację na rynku samochodów ciężarowych w naszym kraju. Podpierając się zawartymi w nich informacjami, poznajmy najpopularniejsze ciężarówki w Polsce. Wśród tych mniejszych królował ostatnio DAF, który sprzedał aż 3983 ciężarówek. Zaraz po nim znaleźli się MAN i Mercedes, odpowiednio z 3633 i 3194 sprzedanymi samochodami. Podobnie pod względem popularności marek przedstawiały się wyniki sprzedaży w najcięższej kategorii, jedyną różnicą było to, iż czwarte miejsce, z zaledwie 10 sprzedanymi sztukami mniej, zajęło szwedzkie Volvo.
Plusy i minusy pracy kierowcy samochodu ciężarowego
Polscy kierowcy ciężarówek cieszą się reputacją jednych z najlepszych w Europie, czasami zarzuca się im jedynie nieco zbyt brawurową jazdę. Samochodem ciężarowym można przejechać nawet do 4 milionów kilometrów! Z pewnością jest to zawód dla każdego pasjonata motoryzacji. Dodatkowym plusem jest to, że największy nacisk kładzie się na doświadczenie i umiejętności prowadzenia samochodu, a nie wykształcenie. Z drugiej strony uzyskanie potrzebnych uprawnień kosztuje wiele pieniędzy. Nie wolno nam także zapomnieć o tym, że kierowcy nawet podczas najdłuższych tras są zdani tylko na siebie, przebywają tygodnie z dala od domu i rodziny – są poddawani ogromnej próbie charakteru. Ponadto jest to niebezpieczny zawód – zarówno w kraju (spuszczanie paliwa, kradzież towarów z naczep i kabin), jak i poza jego granicami, a zwłaszcza na wschodzie (napady na TIRy). Zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie tego typu kariery, musimy rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”, jednocześnie pamiętając, że komfort, premie oraz pensje kierowców systematycznie spadają ze względu na coraz większą walkę o klienta.