Polski Fiat 125p

W tym roku mija już 50 lat od roku, w którym FSO uruchomiła produkcję Polskiego Fiata 125p.

Przez niecałe dwa lata od podpisania umowy żerańska fabryka samochodów osobowych zdążyła zbudować nowe hale, zainstalować nowoczesny park maszynowy, wyszkolić całą załogę i nawiązać niezłą współpracę z ponad 40 kooperantami na terenie całego naszego kraju.

Przez 24 lata produkcji powstało prawie 1,5 miliona samochodów, które eksportowaliśmy do 83 państw. W samej tylko Wielkiej Brytanii sprzedaliśmy ponad 50 tysięcy Polskich Fiatów 125p.
Popularny Polski Fiat 125p montowany był na trzech kontynentach: w Europie, w Afryce i w Ameryce Południowej, wystawiając naszemu przemysłowi motoryzacyjnemu świetną wizytówkę. Szkoda, że dziś nie mamy żadnej polskiej firmy produkującej samochody.

Polski Fiat 125p

Napęd stanowiły benzynowe silniki R4 OHV o pojemności 1,3 i 1,5 litra, w późniejszym czasie dodatkowo przejęto gamę jednostek napędowych z Poloneza. Powstały także krótkie serie z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi DOHC. Moment obrotowy przenoszony był przez: suche jednotarczowe sprzęgło, 4-biegową manualną (od 1985 5-biegową) skrzynię biegów, dwuczęściowy wał napędowy i tylny most na koła tylne. Samochód dostępny był początkowo jako 4-drzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty dołączyła wersja kombi, trzy lata później pick-up. Przez cały okres polskiej produkcji przeprowadzane były liczne modernizacje modelu, najbardziej widoczna z nich przygotowana została dla rocznika 1975, zmieniono wówczas znacznie wygląd nadwozia i kabiny pasażerskiej. W roku 1978 pojawił się jego następca – Polonez, oba modele produkowane były jednak równocześnie aż do zakończenia produkcji modelu 125p 29 czerwca 1991 roku. Łącznie powstało 1 445 699 egzemplarzy modelu, z czego 874 966 trafiło na eksport.