Samodzielny montaż haka holowniczego

Hak może okazać się przydatny przy bardzo wielu okazjach, nie tylko do ciągnięcia przyczepy. Za jego pomocą zamontować można dodatkowy bagażnik, na przykład przeznaczony do transportowania rowerów. Jednak przed zdecydowaniem się na samodzielny montaż warto poznać podstawy konstrukcji haka holowniczego.

Belka z hakiem holowniczym

Decydując się na zakup i samodzielny montaż haka holowniczego, warto zwrócić uwagę na obecność homologacji e20 lub E20. Powinien również posiadać certyfikację PIMOT, nadawaną przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Tabliczka znamionowa powinna zawierać nazwę wytwórcy, dopuszczalny tonaż oraz datę produkcji. Najtańsze dostępne na rynku haki nabyć można już od 200 złotych. Nieco droższe urządzenia posiadają automatycznie montowaną końcówkę. Kosztują zwykle więcej niż 600 złotych, ale są najprostsze w obsłudze. Zakup haka renomowanego producenta to z kolei wydatek powyżej 1000 złotych. Tego typu urządzenia przeznaczone są dla konkretnych modeli, a niektóre z nich mogą kosztować u dealerów nawet kilka tysięcy złotych. Obecnie nowe samochody osobowe nie posiadają już na stałe zamontowanych haków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zaczep musi być zdejmowany.

Montaż haka holowniczego

Kompletny montaż osprzętu haka wymaga ingerencji w elektrykę i nierzadko trwa kilka godzin. W celu zamocowania belki zaczepu, konieczne jest zdemontowanie zderzaka, a następnie wycięcie w nim posiadającego odpowiednie rozmiary otworu. W przypadku nowszych modeli pojazdów podłączenie gniazdka haka do lamp za pomocą wiązki może nie być wystarczające. Wówczas konieczny jest montaż modułu dodatkowego, który pobiera prąd z akumulatora w sposób bezpośredni.

Zobacz także: Rejestracja haka holowniczego. Stacja Kontroli Pojazdów, badanie techniczne i rozmowa z diagnostą

Komputery pokładowe mogą odczytać ingerencję w układ jako zwarcie, w związku z czym wyłączane jest całe oświetlenie pojazdu. Wyróżnia się dwa główne rodzaje haków z końcówkami odłączanymi. Do pierwszej grupy należą modele z kulą ręcznie dokręcaną, natomiast do drugiej urządzenia z mechanizmem automatycznym. Haki dzielą się również na mocowane wertykalnie i horyzontalnie.

Hak z systemem automatycznym

Najprostszy montaż haka holowniczego wymaga jedynie włożenia końcówki do otworu znajdującego się w belce, a następnie przykręcenia odpowiednich śrub. W przypadku niektórych modeli zastosowane są również sworznie. Sprawa jest jeszcze prostsza w przypadku rozwiązań automatycznych. Wówczas należy wepchnąć kulę do siedziska belki oraz przekręcić gałkę, a na koniec zamknąć ją odpowiednim kluczykiem. Na rynku znaleźć można również specjalne haki, których końcówka może zostać całkowicie ukryta pod zderzakiem. Bardzo często tego typu opcja oferowana jest przez samych producentów pojazdów. W takim przypadku kula zwalniana jest przy pomocy ukrytej w bagażniku dźwigni, bądź też poprzez naciśnięcie przycisku sterowanego elektrycznie. Tego typu haki są jednak stosunkowo dużym wydatkiem, ponieważ kosztują przeciętnie około 4000 złotych. Po zamontowaniu haka można od razu podpiąć do niego przyczepę. Samochód powinien jednak zostać poddany dodatkowemu badaniu technicznemu.

Więcej o hakach holowniczych na adamot.pl