Tuning hamulców samochodowych

tuning-hamulcow

Szukając informacji o tuningu hamulcowym często napotykamy takie pojęcia jak „nawiercane tarcze” czy „ceramiczne klocki hamulcowe”. Często również podawane są informacje o zestawach hamulców o wysokiej skuteczności. Tuning hamulców tak naprawdę nie jest tak skomplikowany jak mogłoby się wydawać, czytając niektóre pojęcia z nim związane. W tym artykule przedstawimy Wam informacje o tym, które elementy przy poprawie osiągów układu hamulcowego są ważne i jak można w całej tej operacji zaoszczędzić, nie umniejszając nic jakości wykonania. O opinię i pomoc poprosiliśmy fachowców ze specjalistycznego centrum komponentów hamulcowych Brakestock.pl

Zadanie do wykonania: Zwiększenie skuteczności hamowania samochodu.

Zacznijmy od samej teorii hamowania oraz sposobu działania układu hamulcowego. Z reguły podział siły hamowania wynosi 70 do 30 na korzyść przedniej osi. Układ hamulcowy jest tak skonstruowany dlatego, że przednia oś jest bardziej obciążona, głównie przez silnik. Skutkiem tego jest także większa powierzchnia opony, która styka się z podłożem.

W trakcie hamowania tylna część samochodu wyhamowuje na przedniej, która przejmuje na siebie całą energię. Dlatego też praktycznie we wszystkich produkowanych współcześnie samochodach przednie elementy układu takie jak tarcze hamulcowe czy klocki są większych rozmiarów niż ich tylne odpowiedniki.

 Opcja nr 1:

Aby poprawić skuteczność hamowania przy codziennej miejskiej jeździe, w 80% przypadków wystarczy zamontować tarcze i klocki hamulcowe o wyższej skuteczności ale w seryjnym rozmiarze. Najlepszym wyborem jeśli chodzi o klocki hamulcowe będą Power Stop, EBC, Stoptech. Jeśli zaś chodzi o tarcze hamulcowe to powinniśmy zwrócić uwagę na takie, które posiadają odpowiednie nacięcia bądź perforacje. Takie tarcze produkują między innymi: EBC, DBA, Power Friction, Power Stop oraz kilka innych producentów. Zastosowanie takich elementów w układzie hamulcowym spowoduje zwiększenie współczynniku tarcia w przedziale od 5 do 15%, a tym samym skrócenie drogi hamowania. Elementy tych producentów są także bardziej odporne na wytwarzane podczas hamowania ciepło.

 Budżet 200-800 $

Opcja nr 2:

 W przypadku gry preferujemy bardziej dynamiczną jazdę oraz od czasu do czasu amatorskie, sportowe przejażdżki powinniśmy przyjrzeć się drugiej opcji. Zakłada ona zakup i montaż tzw. zestawu hamulcowego (big brake kit). Zestaw taki obejmuje komplet zacisków, tarcz oraz klocków hamulcowych, przewody oraz mocowania. Tarcze mają zwiększoną średnicę oraz grubość. Dzięki większym rozmiarom zwiększa się powierzchnia robocza klocków hamulcowych. Poprawia to w znacznym stopniu sprawność hamowania. W większości przypadków wystarczy zamontować taki zestaw tylko na przednią oś (tylną można ztuningować korzystając z porad z opcji nr 1). Nie musimy się martwić o to, że różna sprawność hamowania na obu osiach sprawi nierówne hamowanie oraz utratę przyczepności. Większość nowych samochodów jest wyposażona w system EBD, który zniweluje tę różnicę.

  Budżet 2.000-6.000 $

Opcja nr 3:

 Dla osób, które swoimi samochodami jeżdżą wyczynowo i oczekują od układów hamulcowych jak największej sprawności w każdych warunkach proponujemy opcję nr 3. Polega ona na zamontowaniu zestawów hamulcowych jak w opcji nr 2 wraz z jednoczesną zamianą próżniowych wzmacniaczy i magistral na podobne z zwiększoną wydajnością. Czasem nie wystarczy wymienić tylko tarcze, zaciski i klocki hamulcowe. Prawdziwi profesjonaliści wymieniają wszystkie elementy, które bezpośrednio mają wpływ na układ hamulcowy. Mowa tu o piastach i zwrotnicach. Jest to już raczej głębszy temat i powinniśmy mu poświęcić osobny artykuł.

 Budżet – od 3.000$ wzwyż

 Mity vs Rzeczywistość

Mit nr 1: Stosowanie przewodów hamulcowych w oplocie jest dedykowane tylko dla sportowców. Stosowanie ich w autach służących do codziennej, miejskiej jazdy mija się z celem i generuje dodatkowe, niepotrzebne koszty.

Przewody hamulcowe w oplocie mają dwie główne zalety nad standardowymi przewodami gumowymi. Po pierwsze: stalowy oplot powstrzymuje deformacje przewodów, które mogą powstawać podczas naciskania pedału hamulca. Po drugie: stalowa izolacja w znacznym stopniu zmniejsza prawdopodobieństwo zapowietrzenia układu. Dlatego też montowanie takich przewodów jest wskazane nawet dla aut miejskich. Nie sprawią one, że samochody staną się bardziej sportowe, ale na pewno przyczynią się do zwiększenia sprawności hamulców.

Mit nr 2: Wystarczy zamontować większe tarcze do seryjnego układu hamulcowego aby poprawić sprawność hamowania.

Nie ma technicznej możliwości, aby do seryjnego układu zamontować tarcze o średnicy większej niż zaprojektowana przez producentów. Nie pozwalają na to rozmiary zacisków, które mogą się różnić co najwyżej o 1 lub 2 mm od oryginalnych. Każdy seryjny zacisk jest zaprojektowany i wyprodukowany pod konkretny rozmiar tarczy hamulcowej.

Mit nr 3: Im więcej tłoków w zacisku hamulcowym tym sprawniejsze hamulce.

Nie do końca można się z tym zgodzić. Ważniejsza od ilości tłoków jest ich powierzchnia. Dlatego czasami układ jedno tłokowy okazuje się być wydajniejszy od układów cztero lub sześciotłokowych.

Mit nr 4. Montowanie tarcz i klocków hamulcowych o wysokiej skuteczności mija się z celem przy miejskiej jeździe.

Jest to bardzo błędne stwierdzenie. Tarcze i klocki o wysokiej jakości mają wysoki współczynnik tarcia. Skracają one drogę hamowania i tym samym bezpieczeństwo w każdej sytuacji. Także podczas spokojnej, miejskiej jazdy. Poza tym klocki z wysoką skutecznością są dużo bardziej odporne na temperaturę, dzięki czemu mają lepszą sprawność przy zjazdach z pochyleń i górek.