Ciekawostki Aktualności

Co to jest i na czym polega wtrysk dwukomponentowy?

Jest to technologia, która umożliwia łączenie ze sobą różnego rodzaju tworzyw, z których następnie można produkować solidne i wytrzymałe podzespoły. Metoda znalazła swoje zastosowanie m.in. w branży automotive. Sprawdź, na czym polega dwukomponentowy wtrysk i z jakich tworzyw korzystają producenci go stosujący.

Co warto wiedzieć o dwukomponentowym wtrysku?

Wtrysk dwukomponentowy to nowoczesna technika wtryskowa. Dzięki niej można połączyć ze sobą różne materiały w tej samej formie wtryskowej. Tym sposobem powstają coraz bardziej funkcjonalne i zaawansowane elementy z tworzyw sztucznych. W jednym procesie wytwórczym możliwe jest używane aż kilku rodzajów materiałów np. twardych i miękkich − w tym objawia się przewaga dwukomponentowego wtrysku nad prostszymi technologiami. Wcześniej by łączyć różnego rodzaju tworzywa, firma produkcyjna musiała prowadzić dwa cykle produkcyjne. Dopiero po ich zakończeniu możliwe było wykonanie cyklu łączonego. Omawiana technologia pozwala firmie zaoszczędzić sporo czasu i kosztów, gdyż cały proces produkcyjny jest uproszczony.

Zobacz również:  Zima coraz bliżej – czas przygotować do niej swój samochód

Dzięki łączeniu różnych komponentów w jedną całość technologia dwukomponentowego wtrysku umożliwia produkcję zupełnie nowych podzespołów. Części te nie tylko mogą mieć skomplikowany kształt, ale też i ponadprzeciętną wytrzymałość. Ponadto, powłoka i rdzeń nie muszą być wykonane z tych samych tworzyw, więc dana część może mieć dwuwarstwową strukturę. Producenci z branży automotive cenią sobie możliwość łączenia przeróżnych tworzyw, które mogą również mieć odmienną od siebie kolorystykę. Zazwyczaj dwukomponentowy wtrysk stosuje się, by otrzymać części mające wysokiej jakości detale.

Jakich tworzyw można używać podczas dwukomponentowego wtrysku?

W branży automotive szczególnie ceni się polipropylen spieniony (EPP) i polistyren spieniony (EPS). Pierwszy z nich jest tworzywem, które może być zarówno miękkie, jak i twarde − wszystko zależy od sposobu formowania. Polipropylen spieniony (EPP) dobrze znosi najtrudniejsze warunki atmosferyczne i jest przy tym lekki i odporny na uszkodzenia mechaniczne. Powstają z niego solidne fotele do aut i elementy kokpitu. Dzięki nim pojazd jest lżejszy i spala mniej paliwa. Ponad niestraszne są mu siarczyste mrozy i duże upały. Zawarte nim dodatki ognioodporne sprawiają, że nie ulega promieniowaniu UV i ogniowi.

Zobacz również:  Audi A7 od Pogea Racing

Z kolei polistyren spieniony jest niezwykle lekki, gdyż w 98% składa się powietrza. Surowiec powstaje poprzez ogrzewanie parą spienionej frakcji polistyrenu. W ten sposób można go formować w dowolny sposób i jest bezpieczny dla środowiska.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *