Artykuły

Jak działa pompa ABS i dlaczego może wymagać regeneracji?

Anti-Lock Breaking System, czyli ABS, to jeden z kluczowych elementów służących bezpieczeństwu jazdy. Układ ten wyczuwa poślizg kół w samochodzie i automatycznie moduluje takie ciśnienie i siłę hamowania przy kołach, by zminimalizować poślizg. Oczywiście, jak każde urządzenie, może ulec awarii, która stanowi poważny problem. Na szczęście, istnieją sposoby, by się z nią uporać.

Od prawidłowego działania systemu ABS zależy droga hamowania naszego samochodu, zatem bezpieczeństwo poruszania się. Jak każde inne rozwiązanie technologiczne, układ ten narażony jest na usterki oraz uszkodzenia. Ulec im może oprogramowanie sterujące pracą systemu, a także pompa ABS. W każdym przypadku skorzystać należy z pomocy fachowców. Pompę oczywiście można wymienić, jednakże znacznie tańszym, skutecznym i często stosowanym rozwiązaniem jest jej regeneracja.

Pompa ABS – działanie

We współczesnych pojazdach pompa ABS stanowi podstawowy, ogromnie istotny element układu hamulcowego. Jest ona elektronicznym urządzeniem, funkcję którego stanowi pomoc w zapobieganiu zablokowania się kół podczas hamowania, dzięki czemu można o wiele łatwiej zachować kontrolę nad samochodem. Przy naciśnięciu pedału hamulca jednostka sterująca ABS-em monitoruje prędkość obrotową kół i w razie, gdy wykryje, że jedno lub więcej spośród nich zaczyna się blokować i tracić przyczepność, uruchamia się właśnie pompa ABS. Jej działanie wyczuć można dzięki charakterystycznym uderzeniom pedału hamulca.

W skład omawianego urządzenia wchodzi kilka komponentów, do których zaliczają się: czujniki prędkości obrotowej kół, jednostka sterująca ABS-em (ECU), siłowniki hydrauliczne oraz zawory hydrauliczne. Czujniki prędkości obrotowej kół monitorują tę wartość u każdego koła, przekazując pozyskiwane na bieżąco informacje do jednostki sterującej. Analizuje ona te dane i na ich podstawie podejmuje decyzje dotyczące regulacji ciśnienia hamowania w poszczególnych kołach tak, aby zminimalizować ryzyko poślizgu. Z kolei siłowniki hydrauliczne służą do otwierania i zamykania zaworów hydraulicznych, kontrolowania przepływu płynu hamulcowego oraz zmieniania ciśnienia w odpowiednich układach hamulcowych. Dzięki temu uzyskać można równomierne, kontrolowane hamowanie i utrzymanie przyczepności kół do nawierzchni.

Krótko mówiąc, właśnie pompa ABS jest urządzeniem, dzięki któremu kierowca może skutecznie hamować samochodem, zachowując nad nim kontrolę. System ABS jest przydatny zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, gdy konieczne jest nagłe hamowanie. Jego skuteczność objawia się przede wszystkim na śliskiej lub mokrej nawierzchni.

Pompa ABS – objawy awarii

Wraz z wiekiem i przebiegiem pompa ABS się zużywa; wpływa na to również sposób użytkowania samochodu, zwłaszcza styl jazdy. Urządzenie może też ulec uszkodzeniu lub zepsuć się z powodu wadliwości konstrukcji. Dlatego też z czasem potrzebna będzie jej regeneracja.

Objawy usterki pompy ABS mogą się różnić w zależności od tego, jaki konkretnie problem wystąpił. Na pewne symptomu zwrócić trzeba szczególną uwagę:

  1. Zapalająca się kontrolka ABS lub włączający się komunikat ostrzegawczy na desce rozdzielczej.
  2. Niższa skuteczność układu hamulcowego – jeśli zauważymy, że nasze auto potrzebuje dłuższej drogi, by zatrzymać się podczas hamowania, mimo odpowiednio mocnego naciskania pedału hamulca, może to zwiastować awarię lub uszkodzenie pompy ABS.
  3. Brak pulsacji w pedale hamulca, będącej normalnym elementem prawidłowego funkcjonowania systemu ABS, występującym szczególnie podczas hamowania awaryjnego.
  4. Niewłaściwe działanie systemu ABS, np. włączanie się w nieodpowiednich momentach.
  5. Dziwne odgłosy lub wibracje podczas hamowania.

W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych objawów, należy czym prędzej udać się do warsztatu lub mechanika w celu zdiagnozowania problemu i wykonania naprawy. Pamiętajmy, że od prawidłowego działania systemu ABS zależy bezpieczeństwo jazdy, a więc ludzkie zdrowie i życie!

Pompa ABS – regeneracja

W razie zużycia, awarii lub uszkodzenia pompy ABS, istnieje możliwość wymienienia jej na nową. Jest to jednak rozwiązanie stosunkowo kosztowne, dlatego znacznie częściej stosowaną, o wiele tańszą, a przy tym skuteczną opcją jest regeneracja urządzenia.

Regeneracja pomp ABS polega na ich naprawie, przywróceniu sprawności działania uszkodzonym elementom. Proces jej przeprowadzania może wyglądać różnie w zależności od konkretnego modelu samochodu (a zatem stosowanej w nim pompy ABS) oraz problemu, który trzeba rozwiązać. Głównymi etapami regeneracji są zwykle:

  1. Diagnoza, czyli określenie przyczyny usterki albo uszkodzenia pompy. W tym celu używa się specjalistycznego sprzętu do odczytywania kodów błędów i testowania komponentów systemu ABS.
  2. Rozbieranie i czyszczenie pompy – celem jest zbadanie poszczególnych elementów: silników hydraulicznych, czujników czy zaworów. Zanieczyszczenia, takie jak osady z płynu hamulcowego, należy oczywiście dokładnie usunąć.
  3. Naprawa lub wymiana uszkodzonych części – oprócz wymienienia ich na nowe, można je zregenerować albo dokonać regulacji parametrów ich pracy.
  4. Składanie pompy i wykonanie testów obejmujących symulację różnych scenariuszy hamowania i służących sprawdzenie prawidłowości działania systemu ABS oraz spełniania wymogów przewidzianych przed producenta.
  5. Instalacja pompy ABS w samochodzie i kalibracja – urządzenie musi być dostosowane do konkretnego modelu pojazdu, toteż do kalibracji potrzebne może być zastosowanie odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego.

Regeneracja pompy ABS wykonana powinna zostać przez profesjonalistów dysponujących potrzebnym sprzętem, wiedzą i doświadczeniem. Wówczas układ hamulcowy działał będzie prawidłowo, gwarantując wysoką skuteczność hamowania, a zatem bezpieczeństwo na drodze.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły