Artykuły

Jaka przyszłość czeka spedycję drogową? Trendy i nadchodzące zmiany

Spedycja drogowa to jeden z najistotniejszych sektorów gospodarki. Ze względu na tak duże znaczenie i działanie na światową skalę branża transportowa jest również odpowiedzialna za wysoką emisję CO2 i innych gazów cieplarnianych. Dowiedz się, jak Unia Europejska zamierza walczyć z tym problemem i jaką rolę odegra w tym sztuczna inteligencja.

Redukcja emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych – nowe cele UE

Globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne to prawdziwe wyzwanie dla największych organizacji i instytucji międzynarodowych. To one mają wpływ na przyszłość naszej planety. W państwach europejskich liderem wśród ekologicznych rozwiązań jest Unia Europejska, która za wszelką cenę chce ograniczyć produkcję spalin przez transport drogowy. Zielony plan UE zakłada, że poziom emisji CO2 ma zostać zredukowany:

  • o 45% do 2030 roku,
  • o 70% do 2035 roku,
  • o 90% do 2040 roku.

Osiągnięcie takiego celu jest jednak sporym wyzwaniem, a negatywne skutki najbardziej odczuje spedycja drogowa. Ograniczenia mają dotyczyć głównie samochodów ciężarowych i pojazdów specjalistycznych (śmieciarki, autobusy). Tak rygorystyczne regulacje wywołują negatywne emocje i niepokój wśród właścicieli firm transportowych, którzy uważają, że jest to zdecydowanie za mało czasu na wprowadzenie tak gwałtownych zmian.

Pojazdy elektryczne czy wodorowe?

Według założeń Unii Europejskiej tradycyjne samochody spalinowe mają być wypierane przez pojazdy elektryczne i wodorowe. Dlaczego stanowią one lepszą alternatywę? Nowoczesne pojazdy elektryczne i wodorowe to przede wszystkim:

  • brak emisji szkodliwych substancji podczas jazdy,
  • niskie koszty eksploatacji,
  • większa niezawodność i bezpieczeństwo.

Mimo wszystko wprowadzenie ich do obiegu wiąże się z wysokimi kosztami inwestycyjnymi i zmianami systemowymi. Elektryczne pojazdy są już obecne na drogach, a ich popularność ciągle rośnie. Mają one wysoką sprawność energetyczną i są stosunkowo łatwe w obsłudze. Naładowanie baterii do pełna zajmuje jednak co najmniej kilkadziesiąt minut. Samochody z napędem wodorowym to z kolei większy zasięg i krótki czas tankowania (około 5 minut). Mogą one również magazynować więcej energii. Jednak technologia ta jest obecnie droższa i bardziej skomplikowana w produkcji niż modele elektryczne.

Pojazdy autonomiczne

Pojazdy autonomiczne mogą poruszać się bez ingerencji kierowcy. Wykorzystują one systemy komputerowe, sztuczną inteligencję, sensory, kamery, radary i GPS do wykrywania i reagowania na otoczenie. Autonomiczne ciężarówki to przyszłość transportu drogowego, a wdrożenie takich rozwiązań na większą skalę to tylko kwestia czasu. Obecnie większość pojazdów na drogach ma poziom automatyzacji od 0 do 3, co oznacza, że kierowca musi nadal kontrolować pojazd i monitorować sytuację drogową. Jednak w przyszłości pojazdy z poziomem automatyzacji 4 i 5 będą coraz bardziej powszechne dla sektora spedycji drogowej.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w celach optymalizacji tras i wszelkich procesów logistycznych

Możliwości sztucznej inteligencji to szansa na prawdziwą rewolucję w logistyce. AI na podstawie analizy mapy, pogody, ruchu drogowego i preferencji klientów zoptymalizuje trasę, co sprawi, że spedycja drogowa będzie krótsza i tańsza. Sztuczna inteligencja to również sposób na automatyzację zarządzania całym łańcuchem dostaw. Systemy wizyjne, roboty i drony zwiększą efektywność załadunków, rozładunków czy magazynowania.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły