Rynek firm kurierskich w Polsce – jak się wyróżnić na tle konkurencji?
Rynek firm kurierskich jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Ostatnie siedem lat to około 60% wzrost zarówno ilości i wartości przewożonych towarów. Na zmiany w firmach kurierskich największy wpływ ma rozwój rynku e-commerce. Zakupy przez internet są coraz popularniejsze, a większe zainteresowanie klientów stymuluje rozwój konkurencji na rynku przewozowym.
Spis treści
Rynek kurierski w liczbach
Rok 2018 był rekordowym pod względem dostarczanych przesyłek. Szacuje się, że firmy kurierskie dostarczyły ponad 460 mln paczek, co oznacza, że w porównaniu do 2017 roku było to o 65 mln więcej. W Polsce wzrost w branży kurierskiej jest największy w Europie. Przemawiają za tym liczby – 13% wzrost obrotów, w porównaniu z 4-6% na terenie Europy daje zdecydowaną przewagę polskim przedsiębiorcom w tym zakresie.
W 2017 roku we wszystkich firmach kurierskich pracowało ponad 20 tysięcy kurierów, a cały rynek kurierski był wart 5,7 mld złotych. Pomimo najszybszego w Europie rozwoju sektora KEP polski rynek usług kurierskich jest w ciąż mały jak na globalne, czy nawet europejskie standardy.
Liderem wśród firm kurierskich działających w Polsce jest niewątpliwie DPD (ok. 29% udziału w runku), które wyprzedza Pocztę Polską (18%), UPS (14%) i DHL (12%). Firmą, która rozwija się najszybciej na polskim rynku jest InPost prowadzący usługi kurierskie i popularne paczkomaty.
Zmiany z korzyścią dla klienta
Ogromna konkurencja jaka wytworzyła się pomiędzy firmami kurierskimi wymusza na nich ciągłe zmiany i dostosowywanie się do coraz to nowych oczekiwań klientów. Mobilizują one przewoźników do solidnej pracy, terminowości i szybkości realizowanych usług.
Na przestrzeni ostatnich lat za najważniejsze zmiany związane z przesyłkami kurierskimi można uznać:
- wprowadzenie różnych metod płatności – czasy tradycyjnych przelewów już minęły, a zastąpiło je wiele wygodnych opcji, pośród których każdy klient znajdzie tą, która mu najbardziej odpowiada (płatność kartą, przesyłka za pobraniem, szybkie przelewy, itd.),
- dostawy w godzinach wyznaczonych przez klienta – coraz więcej firm zwraca uwagę na wygodę klienta, dlatego możliwości takie jak dostarczenie przesyłki w godzinach wieczornych lub o ściśle ustalonej godzinie są coraz popularniejsze,
- ustalanie różnych priorytetów przesyłek – zgodnie z wymogami rynku do swoich ofert firmy kurierskie wprowadziły priorytety, dlatego każda przesyłka może zostać dostarczona z wybraną przez klienta szybkością,
- możliwość przekierowania przesyłki (np. Track&Trace) – nowoczesne technologie pozwalają na komunikację z adresatem przesyłki;
- zwiększenie zatrudnienia w okresach sezonowych (np. w okresie przedświątecznym) – wzmożony ruch związany z e-commerce wymusił na firmach planowane zwiększanie zatrudnienia kilka razy w roku w celu obsługi wszystkich zlecanych przesyłek,
- rozbudowa sieci odbioru towaru – w związku z koniecznością zapewnienia klientom wygody odbioru paczki zostały ustanowione nowe punkty odbioru, najczęściej miejsca, do których klient łatwo dotrze (np. po drodze z pracy) i odbierze paczkę w dogodnym czasie.
Zmiany z korzyścią dla firm
Rozwój firmy to wprowadzanie całkiem nowych rozwiązań technologicznych i systemowych w celu zwiększenia efektywności i poprawienia jakości oferowanych usług. Bardzo ważną zmianą dla rozwijającej się firmy kurierskiej jest powiększenie floty samochodowej. Aby zarządzanie nią było sprawne i wydajne, firmy kurierskie mogą skorzystać z nowoczesnych technologii ułatwiających ten proces. Wdrożenie w przedsiębiorstwie rozwiązań telematycznych, np. platformy WEBFLEET pozwoli zapanować nad flotą samochodową, ograniczyć koszty i planować każdy dzień pracy. Taka technologia pozwala nie tylko na monitorowanie pojazdów, ale wspomaga również pracę kierowcy, informując o utrudnieniach w ruchu. Stosowanie rozwiązań telematycznych wpływa również na znaczną redukcję kosztów związanych np. ze zużyciem paliwa.
Co przyniosą kolejne lata
Szacuje się, że polski rynek usług kurierskich dalej będzie rozwijał się w tempie zbliżonym do obecnego wzrostu, a to oznacza, że coraz większa liczba kupujących będzie wymuszała kolejne zmiany w firmach kurierskich. Jeną z nich może być skrócenie czasu dostawy. Prognozy mówią, że do 2023 ponad 75% firm chce dostarczać przesyłkę tego samego dnia, natomiast do 2028 roku 40% firm chce skrócić czas dostawy do dwóch godzin. Tego typu działanie wymusza wzrost popularności zamawiania świeżych produktów (np. spożywczych). Rosnące ceny magazynowania skłaniają przedsiębiorców do zmiany częstotliwości uzupełniania zapasów, a to wpłynie z kolei na wzrost liczby przesyłek. Można też przypuszczać, że wzrost przesyłek transgranicznych będzie jeszcze większy niż w chwili obecnej. Przewiduje się również, że do 2028 roku znaczna część (ok.85%) firm kurierskich wdroży dostawy crowdsourcingowe lub będzie zatrudniać kierowców chętnych na poszczególne zgłoszenia.
Wiele sektorów gospodarki z zazdrością może spoglądać na polski rynek usług kurierskich. Jednak ogromny rozwój, jaki ma miejsce w sektorze KEP, wiąże się też z dużą odpowiedzialnością. Obserwując dotychczasowe zmiany, można dostrzec, że firmy działające na polskim rynku są otwarte na nowe rozwiązania systemowe i technologiczne.
Źródło: TomTom Telematics