grudzień 3, 2024
Aktualności Ciekawostki

Samochód używany – jak zregenerować silnik i skrzynię biegów niewielkim kosztem?

Samochody używane często kuszą swoją ceną i są dobrym rozwiązaniem dla większości kierowców. Auta najwięcej tracą na wartości przez pierwsze 2-4 lata. Przykładowo Renault Talisman w najbogatszej wersji Initiale kosztuje w salonie około 140 tys zł (dane za rok 2019) a za to samo 3-4 letnie na rynku używanym wystarczy zapłacić 70 tys zł. Pozwala to kupić „ten sam” pojazd o 70 tys zł taniej.

Na rynku wtórnym spotkać można olbrzymie spektrum aut używanych od kilka do 20 i więcej letnich. Należy jednakże liczyć się z tym iż auta te mają najczęściej przebieg przekraczający 100 tys km, a wielu przypadkach przekraczający 200 tys km. Co więcej, często – szczególnie w przypadku tzw. „okazji” można „nadziać się na minę” i kupić auto które wg sprzedawcy ma 162 tys. km przebiegu a w rzeczywistości ponad 400 tys. km.

Trzeba mieć świadomość iż kupno auto używane za np. 1/4 ceny nowego auta, mimo iż ma wiele atutów, ma też swoje naturalne konsekwencje w postaci postępującego zużycia wszystkich podzespołów pojazdu, w szczególności silnika i skrzyni biegów.

Nie ma się co oszukiwać, auto z przebiegiem 200 tys. km zapewne ma już pewne zużycie pierścieni tłokowych które odpowiadają za to czy silnik bierze olej, czy np. łożysk skrzyni biegów które odpowiadają za cichą pracę skrzyni biegów. W autach wysokoobrotowych, często w skrzyni biegów zużyciu ulegają synchronizatory, które odpowiadają za płynną zmianę biegów i brak zgrzytów przy zmianie biegów. Niezależnie od tego czy twoje auto już objawia pewny stopień zużycia czy też jeszcze zużycie nie daje wyraźnych sygnałów – warto dowiedzieć się w jaki sposób zabezpieczyć silnik i skrzynie biegów swojego auta przed zużyciem oraz w jaki sposób zregenerować silnik i skrzynię biegów niewielkim kosztem.

Zanim kupisz

Zanim zdecydujesz się na kupno t auta, przeprowadź kontrolę pojazdu w warsztacie który ma automatyczny podnośnik, co pozwoli ci ocenić między innymi stan zawieszenia, wycieki z silnika, skrzyni, stan układu wydechowego i podłogi (bezwypadkowość). Dobrym rozwiązaniem przed zakupem jest wizyta u autoryzowanego dealera danej marki samochodów w celu sprawdzenia historii pojazdu po numerze VIN. W pewnym stopniu pomocne są tu także serwisy online (do odnalezienia, po wpisaniu w google „sprawdź VIN pojazdu”), które posiadają zbiór zdjęć i informacje z wcześniejszych aukcji. Pozwala to często ocenić przyrost przebiegu jakie auto miało np. od ostatniej próby sprzedaży auta (np. 3 lata temu) czy też np. ocenić jak wyglądało auto w momencie gdy było sprzedawane za zagranicą. Szczególnie auta poleasingowe trafiają do tego rodzaju kartotek i dokumentacji zdjęciowej.

Nie można pominąć oględzin wizualnych (czujnik lakieru jest niezbędny) oraz jazdy próbnej. Doświadczony kierowca podczas jazdy próbnej sprawdzi między innymi czy auto po puszczeniu kierownicy nie ściąga na jedną stronę, czy auto dobrze hamuje, przyśpiesza, czy silnik nie bierze oleju. Czy nie ma problemu z kołem dwumasowym, wtryskami, czy działa klimatyzacja. Kompleksowa ocena stanu technicznego pojazdu jest niezwykle ważna. Najczęściej handlarze samochodów cofają przebieg, ukrywają wypadkowość auta oraz branie oleju.

Co można poprawić?

Zapewne większość czytelników tego artykułu jest już po zakupie pojazdu i szuka możliwość aby zregenerować istniejące zużycie silnika i skrzyni biegów oraz zabezpieczyć mechanizmy przed ich dalszym zużyciem.

Zanim opiszemy jak zregenerować i zabezpieczyć silnik i skrzynie biegów na początku kilka prostych rad dla każdego kierowcy. Sprawdź ciśnienie w kołach, tankuj paliwo tylko na renomowanych stacjach paliw. Sprawdź bagażnik czy nie zalegają tam „niepotrzebne” kilogramy. W garażu zostaw wszystkie niepotrzebne rzeczy. Zadbaj by były w nim tylko gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, apteczka, koło zapasowe i zestaw do jego wymiany. Dzięki temu zoptymalizujesz zużycie paliwa. Uda się to również za pomocą markowych specyfików. Dodatek do benzyny zapewnia równomierną pracę silnika. Utrzymuje go w czystości i usuwa nagromadzony osad – z końcówek wtryskiwaczy oraz z komory spalania. Nagar/osad utrudnia prawidłowe spalanie mieszanki i zwiększa zużycie paliwa. W przypadku nagar w komorze spalania – pojawia się spalanie stukowe, w przypadku osadu w końcówkach wtryskiwaczy – pojawia się „lanie paliwa” i niewłaściwe spalanie mieszanki. S Dodatki do paliw nadają się zarówno do benzyny, oleju napędowego jak i biopaliwa. Warto zaaplikować je co kilka tankowań skuteczny dodatek do paliwa.

Jak zregenerować i zabezpieczyć silnik niewielkim kosztem?

Jednym z najważniejszych elementów długowieczności każdego mechanizmu podlegającemu tarciu jest smarowanie – olej. Wymieniaj olej co 10 000 km (nie rzadziej) aby jego parametry zabezpieczały powierzchnie tarcia w należytym stopniu.

Dodatek do oleju również będzie świetnym rozwiązaniem dla używanych aut. Skuteczne dodatki do oleju nie tylko zabezpieczają powierzchnie tarcia przed zużyciem ale również tworzą cienką powłokę wypełniającą zużyte powierzchnie i regenerującą strukturę metalu. Przetestowany i sprawdzony dodatek do oleju silnika zmniejsza branie oleju,zabezpiecza jego powierzchnię na co najmniej 70 000 km,wycisza i wyrównuje pracę silnika. Zwiększa ciśnienie sprężania. Nawet 5-krotnie zwiększa trwałość metalowych powierzchni tarcia. Zabezpiecza metalowe powierzchnie przed korozją. Bardzo ważną zaletą takiego dodatku jest także możliwość przejechania nawet 500 km w przypadku awaryjnego wycieku oleju. Zimą ułatwi rozruch zimnego silnika. Ważne, by aplikować go regularnie według zaleceń producenta.

Jak zregenerować skrzynię biegów niewielkim kosztem?

Kolejnym ważnym elementem w Twoim samochodzie jest skrzynia biegów. Warto sprawdzić czy nie słychać zgrzytów w trakcie zmiany biegów, czy wchodzą one lekko. . Jeżeli zdecydowałeś się na kilkuletni samochód, warto zaaplikować do oleju dodatek do skrzyni biegów. Jest to preparat, który dzięki specjalnej technologii regeneruje powierzchnie tarcia podczas eksploatacji. Eliminuje zgrzyty (regeneruje synchronizatory) i zmniejsza hałas pogłębiający się wraz z wyższą prędkością, występujący na każdym biegu (regeneruje łożyska w skrzyni). Zabezpiecza powierzchnię na co najmniej 100 000 km. Jest to prosty patent na zregenerowanie skrzyni biegów bez konieczności jej wyjmowania albo kosztownych wizyt u mechanika.

Nie kupuj kota w worku, dokładnie sprawdź samochód przed podjęciem ostatecznej decyzji. Jeżeli nie znasz się na technicznej specyfikacji zabierz ze sobą mechanika. Poproś o jazdę testową. Nie bój się pytać. Jeżeli masz wątpliwości co do bezpieczeństwa – odpuść. Kiedy się zdecydujesz zadbaj także o jego skrzynię biegów, olej i benzynę stosując odpowiednie dodatki.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły