Seat Ibiza Cupra – precz z downsizingiem!
Seat Ibiza Cupra to świetny hot hatch, który może pochwalić się bardzo nowoczesnym, dynamicznym wyglądem, doskonałym wyposażeniem i napędem, który zapewnia mu doskonałe osiągi. Co bardzo ważne – pod maską auta pracuje jednostka o dużej pojemności i wyposażona w cztery cylindry.
Do tej pory, zwłaszcza w Europie, trwa ogromna moda na napędy budowane w zgodzie z zasadami downsizingu. Silniki mają przede wszystkim coraz mniejszą pojemność. Standardowe jednostki napędowe stosowane pod maskami kompaktów i mające pojemność 1400 ccm, w większości aut zostały zastąpione silnikami o pojemności zaledwie jednego litra. Zmniejsza się liczba cylindrów – zamiast standardowych czterech stosowane są trzy, a w niektórych konstrukcjach (na przykład włoskich) – tylko dwa. Nowoczesne silniki benzynowe wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa, a do osiągnięcia dużej mocy potrzebne jest im turbodoładowanie. Stosuje się przede wszystkim turbosprężarki, a czasami także układ wykorzystujący jednocześnie turbinę i kompresor. Downsizing objął także auta sportowe oraz silniki wysokoprężne. W Europie najwięcej nowoczesnych silników nowej generacji zostało opracowanych przez firmy francuskie, włoskie i niemieckie, między innymi przez koncern Volkswagena, który montuje swoje jednostki także w autach Seata, Skody i Audi.
Spis treści
Auto klasy B zaprojektowane przez twórcę aut sportowych
Czwarta generacja Seata Ibizy produkowana jest od 2008 roku. Jej wygląd to dzieło znanego projektanta Luca Donckerwolke, który tworzył najlepsze auta sportowe świata. Nic zatem dziwnego, że najnowszy, trzydrzwiowy Seat Ibiza Cupra ma niezwykle dynamiczny wygląd. Uwagę zwraca linia dachu, opadająca ku tyłowi jak w standardowym coupe. Kształt tylnej szyby, za słupkiem B, podkreśla sportowe ambicje tego samochodu. Charakterystyczne są także mocne nadkola, wyraziste przetłoczenia i charakterystyczne reflektory oraz tylne lampy. Uwagę przyciąga oryginalny wydech, umieszczony centralnie i pięknie wykończony chromem.
Auto może pochwalić się także doskonałym wyposażeniem (między innymi światłami, wykonanymi w technologii LED), ale to nie wszystko. Fanów sportowej jazdy interesuje to, co jest pod maską. A tutaj dużo się zmieniło.
Odwrót od downsizingu?
Koncern Volkswagen jest jednym z prekursorów napędów budowanych w zgodzie z zasadami downsizingu. Ma też w swojej ofercie wiele modeli silników. Ale niespodziewanie pod maskami Volkswagena Polo GTI i Seata Ibiza Cupra, zadebiutowały nowe jednostki, które trudno nazwać downsizingowymi.
Seat Ibiza Cupra z nową jednostką napędową
Poprzednio pod maską Seata Ibizy Cupra, pracowała jednostka 1.4 TSI o mocy 180 KM. Po faceliftingu pod maską auta zadebiutował nowy silnik. To benzynowa jednostka napędowa o pojemności aż 1,8 litra! Generuje ona moc 192 KM i może pochwalić się momentem obrotowym, wynoszącym 320 Nm. Silnik 1.8 wyposażony jest w standardowy układ czterech cylindrów. Czy to powrót do starych, dobrych czasów, za którymi tęskni wielu wielbicieli motoryzacji?
W każdym razie nowa jednostka napędowa zapewnia Ibizie w wersji Cupra świetne osiągi. Prędkość maksymalna trzydrzwiowego hot hatcha wynosi 235 km/h. Do setki auto rozpędza się w zaledwie 6,7 sekundy. Bardzo wysoki moment obrotowy pozwala na świetne przyspieszanie. Poza tym, pomimo sporego silnika, auto nadal jest oszczędne.
Czas pokaże, czy zmiana silnika w Ibizie to tylko jednostkowy przypadek, czy też trwały trend. Najważniejsze, że auto nadal zapewnia świetną przyjemność z jazdy i jeszcze więcej mocy.
2 Komentarzy
Komentarz są wyłączone.
Bartek says:
Coraz więcej się zaczyna mówić o odchodzeniu od downsizingu. Oby ten trend utrzymał się.
marcelo72 says:
Witam,
Taki silnik przy niskiej masie będzie działał cuda. Naprawdę świetny news. Jestem fanem silników vw oraz audi o pojemności 1.8l. Da się z nich wyciągnąć naprawdę sporo mocy. Trzeba jednak przyznać że w tym przypadku dokładanie kolejnych koni mechanicznych dla niektórych nie będzie miało sensu.
Pozdrawiam