Artykuły Auta Elektryczne

Skuter elektryczny czy skuter spalinowy? Jaki wybrać?

Chcąc przemieszczać się szybko, bez tracenia czasu na stanie w korkach i bez wysiłku, jakiego wymaga jazda na rowerze, stajemy przed decyzją: jaki skuter wybrać? Zarówno modele spalinowe, jak i elektryczne mają swoje wady i zalety. Warto więc przyjrzeć się bliżej obu rozwiązaniom i porównać ich cechy ze swoimi oczekiwaniami. 

Co jest tańsze: skuter spalinowy czy elektryczny?

Jeśli najważniejszym czynnikiem przy wyborze rodzaju skutera jest dla nas cena, to powinniśmy skłaniać się ku modelom spalinowym. Skuter elektryczny – w zależności od rodzaju zamontowanej w nim baterii – może okazać się znacznie droższy. Tak naprawdę, cena pojazdów spalinowych i elektrycznych wyposażonych w ogniwo kwasowo-ołowiowe jest zbliżona. Modele z taką baterią mają jednak również mniejszy zasięg i rozwijają niższą prędkość. Chociaż skuter elektryczny z baterią litowo-jonową jest droższy, to oferuje zasięg nawet do 100 km i rozwija wyższą prędkość, między innymi ze względu na niższą wagę.

Cena a koszty eksploatacji

Nie warto porównywać jedynie ceny zakupu skuterów różnego typu, nie biorąc pod uwagę późniejszych kosztów eksploatacji takiego pojazdu. Pełen obraz uzyskamy dopiero po zestawieniu ceny maszyny i średnich kosztów jej utrzymania. Na tym tle zdecydowanie lepiej wypadają maszyny zasilane elektrycznie. W ich przypadku koszt przejazdu 100 km może wynieść jedynie 2 zł. Koniec końców, często okazuje się, że chociaż zakup skutera elektrycznego wiąże się z większym wydatkiem, to ten szybko zwraca się w postaci niskich kosztów eksploatacji.

Ładowanie kontra tankowanie

Skuter spalinowy wymaga tankowania, a skuter elektryczny ładowania. Dla użytkownika różnica jest tutaj całkiem spora, bowiem tankowanie trwa zaledwie kilka minut, a ładowanie baterii pojazdu nawet kilka godzin. Konieczność podłączenia maszyny do ładowania ma związek również z jej zasięgiem. O ile model spalinowy zasilimy na każdej stacji paliw, to skuter elektryczny możemy swobodnie naładować właściwie jedynie we własnym garażu. Standardowy zasięg pojazdu zasilanego baterią to około 80 – 100 km, dlatego z oczywistych względów takim pojazdem nie dojedziemy w dowolne miejsce. Być może za jakiś czas stacje ładowania staną się w naszym kraju bardziej powszechne, a wtedy wybór pomiędzy silnikiem spalinowym a elektrycznym będzie znacznie łatwiejszy.

Co z konserwacją i utrzymaniem?

Wiele osób wybiera skuter zamiast samochodu po to, aby nie przejmować się kosztownym serwisowaniem i konserwacją. Ci użytkownicy skuterów mogą być rozczarowani, jeśli postawią na pojazd z silnikiem spalinowym. On również wymaga bowiem regularnej wymiany oleju czy serwisowania części ruchomych. W tym porównaniu zdecydowanie lepiej wypada silnik elektryczny, którego użytkowanie nie wiąże się z tak skomplikowanymi zabiegami.

Ekologia

Chociaż czterosuwowe silniki spalinowe silniki sprostały zaostrzonym normom emisji spalin, to jednak modele elektryczne nadal pozostawiają je pod względem ekologiczności daleko w tyle. Warto wziąć to pod uwagę, jeśli chcemy zainwestować w pojazd „przyszłości”.

Więcej informacji w artykule: http://nextech.pl/technologia/sprzet/dlaczego-warto-wybrac-skuter-elektryczny-zamiast-spalinowego.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły