czerwiec 25, 2022
Artykuły

Typowe objawy uszkodzonego lub zużytego przegubu?

W każdym samochodzie osobowym znajdują się przeguby, których sprawność jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu kierowniczego. To jeszcze nie wszystko, mianowicie, bez sprawnych przegubów nie ma mowy o jeździe pojazdem jako takiej. Jak każdy element, również przegub ulega awariom. Jakie uszkodzenia są najczęstsze i jak je zauważyć? Omawiamy główne, najbardziej typowe objawy zużycia przegubu.

Przegub wewnętrzny i zewnętrzny

Warto zacząć od wyjaśnienia, czym tak właściwie jest przegub. Mianowicie jest to element stanowiący część układu łączącego skrzynię biegów z kołami. Jego zadaniem jest przekazanie siły właśnie ze skrzyni na koła. Należy zaznaczyć, że w samochodzie, na każdej półosi, występują dwa przeguby. Pierwszy z nich to przegub wewnętrzny, znajdujący się bliżej skrzyni biegów. Natomiast drugi jest zlokalizowany bliżej kół. Oba elementy pełnią tę samą funkcję.

Różnice w budowie przegubu wewnętrznego i zewnętrznego nie są duże. Podobnie objawy uszkodzenia tych elementów są bardzo podobne. Nie oznacza to jednak, że są identyczne. Przejdźmy zatem do sedna, omawiając najczęstsze objawy uszkodzeń przegubów wewnętrznych i zewnętrznych.

zużyty przegub

Uszkodzony przegub – jak go rozpoznać?

Zasadniczo typowe objawy uszkodzenia lub zużycia przegubu to gorsza sprawność układu kierowniczego. Kierowcy zwykle odczuwają drżenie kierownicy w czasie jazdy. Jeśli problem jest bardziej zaawansowany, drży również całe nadwozie. Objawy te są szczególnie nasilone w przypadku niesprawności przegubu wewnętrznego. Jeśli problem tkwi w przegubie zewnętrznym, objawy występują z nieco mniejszym nasileniem, przez co trudniej je zauważyć.

Kolejne dwa objawy, charakterystyczne dla niesprawności obu typów przegubów, to opór kierownicy podczas skręcania oraz charakterystyczny dźwięk stukania dobiegający z okolicy półosi. W przypadku zauważenia któregokolwiek z powyższych objawów warto od razu udać się do warsztatu.

Profesjonalna diagnoza

Aby mieć pewność, że to właśnie przegub uległ awarii lub też zużyciu, trzeba udać się do profesjonalnego warsztatu. Tam po zbadaniu podzespołów specjalista określi, w czym tkwi problem. Jeśli rzeczywiście jest nim przegub, konieczna będzie wymiana. Przeguby należą do tych części, których nie poddaje się zwykle naprawom. Wymiana wymaga zdjęcia półosi, demontażu starego przegubu i umieszczeniu w jego miejscu nowego. Do wykonania tego zadania warto wybrać doświadczonego mechanika, który wykona usługę profesjonalnie, co zapewni Ci poczucie bezpieczeństwa na drodze.

5/5 - (1 vote)

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły