Artykuły

Wszystko, co musisz wiedzieć na temat łożyska do samochodu

Łożyska do samochodu to element mechaniki, o którym na co dzień bardzo łatwo zapomnieć. Wszystko przez to, że łożysko koła stanowi element praktycznie bezobsługowy i niezauważalny. Sytuacja zmienia się dopiero wówczas, gdy część przestaje być sprawna. Głośna praca, buczenie, pogorszenie komfortu jazdy – to objawy, których absolutnie nie możesz lekceważyć. Co warto wiedzieć na temat łożysk? Jak dopasować łożyska do kół swojego samochodu? Wyjaśniamy.

Czy można w jakikolwiek sposób zadbać o łożysko, by przedłużyć jego żywotność? Niestety, jedyną możliwością jest unikanie jazdy w niesprzyjających warunkach, na przykład po zbyt dużych nierównościach. Warto zatroszczyć się także o zapewnienie właściwego wyważenia kół, dbanie, by dotychczasowe łożyska w samochodzie zamontowano prawidłowo, a sam pojazd eksploatowany jest optymalnie, choćby regularnie wymieniając olej silnikowy.

Łożyska do samochodu – rodzaje

Możemy wyodrębnić kilka rodzajów łożysk do samochodu. Ich szeroki asortyment możesz sprawdzić na https://margo24.pl/pl/motoryzacja/lozyska-do-samochodow-osobowych.html.

W starszych modelach wykorzystywano łożyska stożkowe toczne, które wymagały okresowej regulacji. Obecnie wykorzystywane podzespoły są dużo bardziej intuicyjne – mowa o łożyskach kulkowych skośnych w zamkniętej konstrukcji, nie wymagającej interwencji. Wyodrębnić można wśród nich:

  • łożyska zespolone jednorzędowe – sprawnie przenoszące bardzo duże obciążenia, ale wyłącznie jednostronnie,
  • łożyska zespolone dwurzędowe – złożone z połączenia dwóch łożysk kulkowych skośnych, umiejscowionych w układzie rozbieżnym.

Do współczesnych samochodów wykorzystuje się przede wszystkim zespolone łożyska dwurzędowe, które również podlegają dalszemu sklasyfikowaniu, w zależności od generacji. Różne generacje łożysk dostępne są na https://margo24.pl/pl/motoryzacja/lozyska-do-alternatora.html, w sklepie Margo. Są to:

  • łożyska pierwszej generacji – wymienne, które utrzymuje piasta koła za pomocą prasy hydraulicznej,
  • łożysko drugiej generacji – zintegrowane z konstrukcją piasty i nierozbieralne, w związku z czym po awarii lub naturalnym zużyciu łożyska, należy wymienić cały element,
  • łożysko trzeciej generacji – kompletny zespół, przeważnie nierozbieralny, na który składa się łożysko, piasta i zwrotnica, często wyposażone z dodatkowym zintegrowanym czujnikiem ABS. Średnica jest dopasowana do konkretnego modelu, a wymiana elementu jest bardzo prosta, choć koszt nieco wyższy.

Jak działa łożysko?

Łożysko koła działa tak naprawdę w bardzo prosty sposób. W każdym takim elemencie, niezależnie od jego wariantu, rodzaju i konstrukcji, występują kulki i stożki pracujące w smarze. Są one odpowiedzialne za utrzymanie wszystkich części w odpowiedniej pozycji i umożliwienie ruchu obrotowego bez przeszkód, przy możliwie niskim oporze.

Bardzo ważny jest w tym kontekście fakt, że łożyska kół są poddawane naprawdę silnym przeciążeniom podczas typowej jazdy samochodem. Są one odpowiedzialne za połączenie samochodu z kołami, wskutek czego okazuje się kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze.

Gdy łożysko ulega uszkodzeniu… Objawy awarii części

Nowoczesne łożyska charakteryzują się niewielką wysokością, niską masą i nie wymagają regulacji, co oznacza, że są bardzo łatwe w obsłudze i pozostają w dobrym stanie przez długi czas. Jednak nawet taka konstrukcja ma swoje ograniczenia. Przeważnie wytrzymują przez około 15 lat, a po tym okresie mogą pojawić się pierwsze oznaki naturalnego zużycia. Musisz jednak pamiętać, że to sprawa mocno indywidualna i czasami elementy zużywają się szybciej. Na zużycie elementów i konieczność wymiany wskazują konkretne objawy, które dostrzeżesz podczas jazdy autem.

Najbardziej rozpoznawalna oznaka zużycia łożyska, której absolutnie nie należy lekceważyć, to jego głośna praca. W takiej sytuacji zaleca się błyskawiczną wymianę elementu. Hałas podczas jazdy może zwiększać się wraz z prędkością, a jeśli uszkodzone jest jedno z łożysk, hałas będzie zmieniał swoją intensywność podczas skrętu.

Dodatkowe niepokojące sytuacje to:

  • tarcie na początku jazdy – ustępujące po przejechaniu kilku kilometrów,
  • metaliczne dźwięki – mogące oznaczać zatarcie łożyska,
  • szumy i grzechotanie podczas jazdy.

Wymiana łożyska – ceny elementu

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, współcześnie łożyska stosowane do nowych pojazdów wymienia się z łatwością. Na jaką cenę musisz się natomiast przygotować? Tu dużą rolę odgrywa określony producent łożysk, a także określone dla danego modelu auta produkty. Najczęściej natomiast element kupisz w cenie kilkudziesięciu złotych, niezależnie od tego, czy to łożysko na przód czy na tył. Droższe będą łożyska bardziej zaawansowane, na przykład ze zintegrowanym czujnikiem ABS – felga.

Musisz natomiast pamiętać, że w nowszych konstrukcjach łożysk trzeba będzie zastosować profesjonalny sprzęt i skorzystać z pomocy wykwalifikowanego mechanika.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły