Układ wydechowy – najczęstsze problemy

uklad-wydechowy

Główne części składowe samochodowych układów wydechowych to katalizatory, kolektory, rury i tłumiki. Pomimo tego, że systemy te nie należą do jakoś szczególnie skomplikowanych elementów samochodu, to na pewno dobrze jest wiedzieć o nich kilka rzeczy, po to, by uchronić się przed ewentualnymi konsekwencjami owego zaniedbania. O czym zatem powinniśmy pamiętać i na co należy zwracać uwagę?

Jak działa układ wydechowy?

Układ wydechowy nazywany także układem wylotowym jest systemem dosyć zaawansowanym. Części, które wchodzą w jego skład zapewniają właściwe odprowadzanie gazów spalinowych z komór cylindrów. Cały proces ma swój początek od silnika. Gazy z cylindrów wydechowych trafiają do kolektora, po czym kierowane są do katalizatora/ów, tam w wysokiej temperaturze ma miejsce ich „zredukowanie” (m.in. utlenianie tlenku węgla). Kolejnym etapem przemieszczania się gazów są tłumiki ,(które odpowiadają za właściwe przetworzenie spalin oraz zmniejszanie hałasu). Po oczyszczeniu spaliny przedostają się rurą wydechową poza pojazd.

Musimy pamiętać również o tym, że w skład układu wylotowego wchodzą również sondy lambda, które pełnią zazwyczaj funkcje kontrolną oraz regulacyjną. Dzięki nim jest możliwa kontrola składu gazów spalinowych. W samochodach z silnikiem Diesla stosowany są filtry cząstek stałych (DPF).

Jakie zagrożenia wynikają ze zużycia wydechu?

Z czasem poszczególne komponenty systemu ulegają zużyciu do czego przyczyniają się m.in. wysokie temperatury i korozja. Awaria tego typu elementu tak naprawdę jest tylko kwestią czasu, chociaż w zależności od tego, jakiej są jakości, okresy te mogą być zróżnicowane. O szybkości zużywania się tych komponentów decyduje również sposób, w jaki eksploatujemy nasze auto. Problemy częściej dotykają samochody, które wykorzystuje się głównie do jazdy po mieście. Objawami kłopotów zazwyczaj są podejrzane dźwięki, w przypadku uszkodzenia np. rury wydechowej czy tłumika auto staje się wyjątkowo głośne. Zdarza się także poczuć w środku auta zapach benzyny lub spalin. Oczywiście te problemy zazwyczaj negatywnie przekładają się również na pracę jednostki napędowej.

Niesprawny lub zepsuty układ wydechowy, może być powodem złej pracy silnika, która z kolei może doprowadzić do jego zniszczenia. Jeśli np. tłumik jest przepalony i nie może spełniać swojej funkcji, efektem tego są wracające spaliny do komory spalania, które tam zagęszczają powietrze, przez co proces spalania benzyny jest utrudniony. Efekt końcowy może być taki, że silnik zacznie się krztusić i dławić.

Co najczęściej się zużywa?

Zazwyczaj komplikacje dotyczą jednego z elementów układu. Przypadki, w których zniszczony został cały system należą do rzadkości. Uszkodzone mogą zostać zarówno tłumiki i katalizatory, jak i pozostałe komponenty, także sondy lambda. W sytuacji, kiedy dojdzie do awarii albo, gdy w czasie kontroli uda się wykryć uszkodzenie konieczna będzie naprawa lub wymiana części. Nie wpadajmy wtedy w panikę, bowiem części łatwo można nabyć korzystając z Internetu, odwiedzając chociażby serwisy nanodatex.pl, olx.pl lub allegro.pl.

One comment

  1. Ja miałem kiedyś problem z katalizatorami. Ile siwych włosów mi przez to przybylo…

Comments are closed.