Bagażnik rowerowy na dach, klapę od bagażnika czy hak?
Wyjazdy na wakacje, a także na weekendy, cieszą się ogromną popularnością. Coraz większa grupa turystów zabiera jednak ze sobą rowery, aby w okolicznościach przyrody zwiedzać nowe tereny i poprawić swoją kondycję. Dzięki zabraniu ze sobą rowerów można udać się w najciekawsze zakątki danego miejsca, bez konieczności odpalania silnika samochodu czy korzystania z komunikacji miejskiej. Jakie typy bagażników wyróżniamy i jakie są ich wady i zalety?
Spis treści
Rodzaje bagażników rowerowych
Zasadniczo wyróżnia się trzy typy bagażników rowerowych, a wśród nich wymienia się bagażniki na hak, na klapę bagażnika, a także na dach. Wszystkie te typy mają oczywiście zarówno wady, jak i zalety, dlatego przed zakupem optymalnego rozwiązania, warto rozważyć wszystkie dostępne opcje. Bagażniki stają się bardziej popularne, ponieważ coraz większa liczba turystów pragnie spędzić czas na świeżym powietrzu bez konieczności korzystania z komunikacji miejskiej czy poszukiwania optymalnych tras i taksówek.
Bagażniki samochodowe na rowery – które wybrać?
Bagażnik na dach
Tego typu bagażnik rowerowy najlepiej sprawdzi się w przypadku samochodów typu kombi, gdyż samochody te fabrycznie mają relingi dachowe umożliwiające montaż tego typu bagażników. Warto stawiać na bagażniki stalowo kompozytowe lub aluminiowe. Oczywiście w przypadku, kiedy samochód nie posiada relingów, konieczny jest zakup tak zwanego zestawu startowego. Koszt bagażnika bazowego to 200-1000 zł. Przed jego zakupem warto jednak sprawdzić to, czy samochód ma otwory na bazy. Na dachu można przewieść nawet 6 rowerów! Oznacza to, że jest to doskonała propozycja dla rodzin z dziećmi. Niestety ograniczeniem jest nośność dachu. Zazwyczaj na dachach pojazdów tradycyjnych maksymalnie przewozi się do 4 rowerów Jest to jednak i tak wystarczająca ilość miejsca do tego, aby pomieścić rowery rodziny z dwójką dzieci.
Bagażniki na klapę samochodu
Ten rodzaj bagażnika nie sprawdzi się wśród samochodów typu sedan. Doskonale pasować będą jednak do pojazdów typu hatchback i minivan. Montaż bagażnika tego typu nie powinien stanowić żadnej trudności, gdyż z jego montażem poradzą sobie zarówno fachowcy, jak i nowicjusze, którzy kupują swój pierwszy bagażnik w życiu na rowery i nie chcą spędzać długich godzin na montażu. W przypadku tego bagażnika zmienia się nieco środek ciężkości pojazdu, gdyż obciążony pozostaje tył. Opór powietrza będzie w tym przypadku znacznie większy niż w przypadku przewożenia rowerów na dachu, jednak idzie się do tego szybko przyzwyczaić. Niestety wystające boki rowerów sprawiają także, że w kabinie pojazdu jest nieco głośniej. W przypadku bagażników tego typu warto zachować szczególną ostrożność, gdyż nieprawidłowy montaż może uszkodzić zarówno szybę, jak i lakier na tyle pojazdu.
Bagażniki montowane na hak
Kolejnym wyborem, na jaki mogą zdecydować się kierowcy, jest bagażnik montowany na hak. Tak naprawdę jest to uniwersalna propozycja, która dedykowana jest do większości samochodów. W przypadku bagażników tego typu można przewieźć nawet 4 rowery. Cechuje je niezwykle szybki demontaż i montaż, dlatego jest to propozycja dla osób, które chcą zakupić swój pierwszy bagażnik i obawiają się porysowania samochodu i szyby. Plusem tego wyboru jest nie tylko szybki montaż, ale także stosunkowo niewielki ruch powietrza i wygodny system odchylania, który ułatwia ściąganie rowerów. Należy w tym przypadku jednak pamiętać, że ta propozycja wydłuża znacznie tył auta, co sprawia, że konieczne jest zachowanie ostrożności podczas cofania i parkowania.