Ciekawostki

Naprawy uszkodzonego spryskiwacza do szyb w maszynie rolniczej

Dobra widoczność to warunek konieczny wygodnej i przede wszystkim bezpiecznej pracy w polu i na gospodarstwie, a także podczas przemieszczania się drogami publicznymi. Niestety uszkodzenia spryskiwaczy do szyb w maszynach rolniczych są dość częste, w związku z czym w wielu pojazdach ten system działa niewłaściwie lub wcale. Jeśli tylko zbiornik płynu do spryskiwaczy z pompką jest cały, naprawa uszkodzonego systemu jest na szczęście bardzo tania.

Co może się zepsuć?

Przykładowym uszkodzeniem może być przerwanie szczelności elastycznego przewodu biegnącego od zbiornika z płynem do spryskiwacza do dysz rozpryskujących ten płyn na szybie rolniczego pojazdu. Częstą awarią jest również zapchanie lub mechaniczne uszkodzenie jednej z dysz odpowiedzialnych za równomierne rozprowadzenie płynu po powierzchni szyby. Gdy czyszczenie tego typu elementu nie pomaga, wówczas należy wymienić go na nowy. Najpoważniejsze awarie dotyczą oczywiście pompek elektrycznych. To najdroższy element całego systemu i jednocześnie część, która może zawieść z najmniej oczekiwanym momencie. Plastikowy zbiornik płynu do spryskiwaczy to najtrwalszy element układu, ale i on może ulec uszkodzeniu. Możemy również zgubić jego nakrętkę i płyn będzie samoczynnie odparowywał lub zwyczajnie wychlapiemy go podczas jazdy po nierównym terenie.

Naprawa spryskiwaczy i wymiana uszkodzonych elementów

Samodzielna naprawa uszkodzonego systemu spryskiwaczy do szyb nie jest trudna, ale może być pracochłonna, zwłaszcza jeśli zajdzie konieczność zastąpienia elastycznego węża nowym przewodem czy wymiany całego zbiorniczka na płyn do spryskiwania szyb. Demontaż tego ostatniego elementu może być konieczny m.in. wówczas, gdy zepsuje się elektryczna pompka – gdy dostęp do niej jest utrudniony i żeby ją wymienić, najpierw trzeba zdemontować cały zbiornik płynu do spryskiwaczy. Pozostałe prace, zwłaszcza wymiana zacisków czy zaworu na elastycznym wężyku lub dysz rozprowadzających płyn na szybie jest zdecydowanie łatwiejsza i zajmuje mniej czasu. Co ważne, wszelkie tego typu prace bez problemu można wykonać samodzielnie, bez konieczności ściągania serwisu czy odwiedzania warsztatu.

Gdy spryskiwacze w ciągniku lub innej maszynie rolniczej przestają działać, zwykle przyczyną awarii jest albo uszkodzony wężyk doprowadzający płyn, albo zepsuta pompka elektryczna. Gdy spryskiwacze działają, ale ciśnienie płynu jest mniejsze lub jest on rozprowadzany w nieprawidłowy sposób, wówczas przyczyną uszkodzenia może być zapchana dysza spryskiwacza lub zepsuty zawór przeciwzwrotny od wężyka.

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły