Samochody klasy B
Istnieje wiele klasyfikacji samochodów, bazujących na zróżnicowanych kryteriach. Poza najpopularniejszymi w Europie i Ameryce Północnej: wielkością i wartością (ceną), stosowane są także podziały w oparciu np. o moc silnika, rodzaj silnika, moment obrotowy, przeznaczenie (auto sportowe, luksusowe, dostawcze itp.).
Wszystkie te klasyfikacje mają oczywiście charakter umowny i orientacyjny, tym niemniej stanowią punkt odniesienia dla wielu analiz i parametryzacji.
Spis treści
Segment europejski, czyli rozmiar ma znaczenie
W Europie (a więc także w Polsce) stosuje się podział aut ze względu na wielkość, przy najczęściej występujących typach nadwozia: kombi, hatchback, liftback, sedan, coupé, kabriolet. Wyróżnia się tu dziesięć klas, oznaczanych kolejnymi literami alfabetu łacińskiego:
- miejskie (klasa mini)
- auta małe
- auta w klasie niższej–średniej
- auta w klasie średniej
- auta w klasie wyższej średniej
- auta luksusowe
- auta sportowe
- kabriolety
- auta terenowe
- kabriolety
Jest to, jak widać, klasyfikacja zróżnicowana nie tyle ze względu na cenę poszczególnych segmentów (jakkolwiek stanowi ona kluczowy wyróżnik niektórych), co na parametry fizyczne pojazdów („rodzaje”). Na rodzimych drogach spotyka się w zasadzie wszystkie te klasy, choć z różną częstością. Zdecydowanie najwięcej porusza się po naszych drogach aut z segmentów A, B, C, D. Statystyki pokazują, że w ostatnich latach pewną przewagę mają pojazdy klasyfikowane jako małe (B).
Autosegment B – najczęstszy na polskich drogach
Klasa B jest przeznaczona głównie do poruszania się po mieście, choć względnie dobrze sprawdza się także w trasie (utrudnieniem w podróży może być stosunkowo niewielki bagażnik). Auta z tego segmentu tworzone są z myślą o czworgu użytkowników pojazdu: kierowcy oraz trojgu pasażerach. Najpopularniejsze auta na polskich drogach należące do tego segmentu to:
- Citroën C3
- Dacia Logan
- Fiat Punto
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Nissan Micra
- Peugeot 208
- Renault Clio
- SEAT Ibiza
- Škoda Fabia
- Toyota Yaris
- Volkswagen Polo
Statystyki pokazują, że w tej klasie spada liczba zakupu samochodów używanych na rzecz kupna w salonach. Wynika to z jednej strony ze stosunkowo niewielkiej (w odniesieniu do pozostałych segmentów) ceny tych aut, z drugiej – z rosnącej popularności leasingów, udzielanych przez wiele uznanych na rynku firm (jak np. Raiffeisen ). Wypowiedzi użytkowników wielu forów internetowych dowodzą, że leasing nowych samochodów stanowi coraz większą konkurencję dla handlarzy aut używanych i sprowadzanych.