wrzesień 8, 2024
Ciekawostki Aktualności

Top 8 – Najpopularniejsze usterki samochodowe

Znacie ten żart o blondynce, która słysząc dziwne stukanie w swoim samochodzie podgłaśnia muzykę, żeby nie musiała go słuchać? Cóż, prawdopodobnie wielu z nas czasami działało podobnie, mimo że woleli by się do tego nie przyznawać. Jeśli jesteś kierowcą, na pewno zdarzyło Ci się, że Twój samochód zaczął wydawać dziwne dźwięki lub po prostu nagle odmówił posłuszeństwa – usterki samochodowe to rzecz nieunikniona.

W pracy jako kierowca pomocy drogowej mam wyobrażenie na temat problemów jakie dopadają kierowców pojazdów. Nie każdy jest fanem motoryzacji i nie każdy wie, jakie skutki wywołuje uszkodzenie poszczególnych części naszego pojazdu, dlatego w tym krótkim artykule postaram się opisać najpopularniejsze z nich. To taki nieformalny ranking usterek w samochodach, które spotykam codziennie oraz kilka małych porad z życia.

Usterka 1 – Kontrolka: „Check engine”

Z tą kontrolką jest dość ciekawie, ponieważ może ona oznaczać różne usterki związane z silnikiem. Od błahych do bardzo poważnych w skutkach. Jeśli nie jesteś mechanikiem lub zawodowym kierowcą, to prawdopodobnie ciężko będzie Ci rozpoznać, co w danym momencie oznacza zapalenie się symbolu „check engine”. W takiej sytuacji najlepiej udać się na stację diagnostyczną lub do sprawdzonego mechanika, który zdiagnozuje nasz silnik. Przykładowe uszkodzenia, które może oznaczać kontrolka to:

  • awaria sondy lambda: niewłaściwy skład spalin, gorsze osiągi, wyższe zużycie paliwa,
  • usterka układu wtryskowego: zaburzone jest dostarczanie paliwa do cylindrów, przez co praca silnika jest zakłócona,
  • usterka katalizatora lub filtra DPF: spaliny nie są dostatecznie oczyszczane ze szkodliwych substancji,
  • zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin (EGR): ogranicza skuteczność układu oczyszczania spalin.

Każdorazowo przy pojawieniu się komunikatu „Chcek engine” warto spróbować ustalić czy jest konkretny powód jego pojawienia. Może się okazać, że nie zwlekanie z diagnozą i naprawą oszczędzi sporo pieniędzy w portfelu kierowcy.

Usterka 2 – Regeneracja filtra DPF

Filtr DPF to inaczej filtr cząstek stałych. Są to filtry montowane w samochodach napędzanych silnikami Diesla. Zadaniem filtra cząstek stałych jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji (gazów i ciał stałych) do atmosfery. Zasada działania filtra zakłada wypalanie nagromadzonych zanieczyszczeń, gdy zostaje rozgrzany do odpowiedniej temperatury, nie zawsze się to udaje oraz po czasie i tak pozostawia nagromadzone resztki. Filtr taki, jak wszystkie części eksploatacyjne, ulega po czasie zniszczeniu, co znaczy że zmniejsza się jego pojemność i żywotność. Regeneracja filtra DPF w wielu przypadkach polega po prostu na jego dokładnym oczyszczeniu i zakonserwowaniu. W sytuacji, w której filtr będzie zbyt zniszczony – należy go jednak wymienić na całkowicie nowy. Aby zapobiegać usterkom związanym z filtrem DPF’u należy dbać o dobry cykl eksploatacji oraz nie zaniedbywać jego regeneracji.

Usterka 3 – Wysokie spalanie

Taki komunikat w naszym samochodzie jest dość prosty i jednoznaczny. Przyczyn wysokiego spalania może być wiele i taka usterka może oznaczać uszkodzenie praktycznie każdej części naszego samochodu. To co może mieć wpływ to: zapchany filtr powietrza, nieprawidłowa praca układu wtryskowego i/lub zapłonowego, nieprawidłowa regulacja biegu jałowego, umieszczenie dużego bagażnika na dachu, jazda z przyczepką, używanie klimatyzacji czy nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Jednak bez obaw – najczęściej to nasz styl jazdy, który nie jest ekonomiczny, powoduje, że samochód może wyświetlić powyższy komunikat. Jeśli pojazd funkcjonuje poprawnie i nie sprawia żadnych innych kłopotów – warto popracować nad stylem jazdy.

Usterka 4 – Słaby lub rozładowany akumulator

Każdy z nas widział kiedyś dwa samochody stojące na poboczu, z których jeden jest podłączony kablami do drugiego. Jeden z tych kierowców prawdopodobnie miał pecha i jego akumulator się rozładował. Przyczyn osłabienia naszego akumulatora również może być wiele, jednak najczęstsze z nich to:

  • częste rozruchy,
  • zły dobór akumulatora do modelu pojazdu,
  • nadużywanie odbiorników elektrycznych (np. ogrzewanie tylnej szyby podczas postoju w korkach),
  • jazda miejska z dużą liczbą zatrzymań (powoduje częste ładowanie i rozładowywanie się akumulatora, co może go uszkodzić),
  • stary akumulator, który stracił sprawność na skutek zużycia.

Akumulator z racji zasady działania z czasem ulega zużyciu, należy pamiętać aby nie używać zbyt starego akumulatora oraz nie ignorować pierwszych objawów zmniejszonej sprawności tego urządzenia.

Usterka 5 – Kapeć – brak powietrza w oponach

Na przysłowiowego „kapcia” nigdy nie jesteśmy przygotowani. Wystarczy rozsypane szkło, ostry kamień czy dziura w drodze i nasza opona może pożegnać się ze swoim żywotem. Pamiętajmy, aby zawsze wozić ze sobą koło zapasowe, lewarek i zestaw kluczy, które pomogą nam wymienić oponę w trasie. Nie jest to trudne zadanie i łatwo znaleźć wiele poradników w internecie, jednakże jeśli się obawiacie – zawsze warto skorzystać z usług pomocy drogowej.

Usterka 6 – Skrzypiące hamulce

Czasami taka usterka oznacza konieczność wymiany naszych klocków hamulcowych na nowe, ponieważ aktualnie używane są już prawdopodobnie zużyte. Są jednak inne przypadki, kiedy to pomiędzy tarczę a klocek dostanie się jakaś substancja (żwir, błoto), która podczas jazdy będzie powodowała charakterystyczne skrzypienie. Zawsze warto zatrzymać się i obejrzeć koła samochodu, a jeśli zauważymy problemy z hamowaniem lub dźwięk będzie długo słyszalny – udajmy się do mechanika. Szczególnie niebezpieczne w skutkach mogą być problemy związane z zacieraniem klocków – mogą powodować rozgrzanie elementów do wysokiej temperatury i skutkować zapłonem pojazdu.

Usterka 7 – Awaria rozrusznika

Awaria rozrusznika to kolejny problem, który nie musi być bezpośrednio z nim związany. Może on zależeć również od słabego akumulatora, który z braku wystarczającej energii nie jest w stanie uruchomić rozrusznika. Sam rozrusznik jednakże również może zostać uszkodzony i w takiej sytuacji najprawdopodobniej potrzebna będzie pomoc lawety i mechanika w warsztacie samochodowym.

Usterka 8 – Brak paliwa

Choć trudno w to uwierzyć, ludzie zapominają zatankować samochód przed trasą lub w trakcie podróży przeceniają pojemność baku paliwa gdy wskaźnik „rezerwy” jest zapalony. Bardzo często na autostradzie zdarza się, ze kierowcy potrzebują dowozu paliwa. Dowóz paliwa to jedna z najczęściej świadczonych usług pomocy drogowej. Tutaj nie ma reguły, najczęściej do problemu prowadzi roztargnienie lub niedoszacowanie z powodu małego doświadczenia w obsłudze danego samochodu.

Autor: Przemysław Witek – kierowca Pomocy Drogowej VIKING-MAR z Łodzi, na co dzień pomaga kierowcom w przypadku usterek na drodze, po godzinach pracy prowadzi stronę z poradami dla kierowców pod adresem www.auto-laweta-lodz.pl

Redakcja auto-blog.pl

Jesteśmy grupą pasjonatów w tematyce motoryzacji. Lubimy pisać o samochodach, sportach motorowych oraz prezentować ciekawostki z dziedziny motoryzacji. Pisanie o motoryzacji to nasza pasja i hobby.

Podobne artykuły