Naprawa tylnej belki – samodzielnie czy w serwisie?

Masz francuski samochód marki Citroen, Renault lub Peugeot? Jeśli tak, to w Twoim modelu najprawdopodobniej fabrycznie zamontowano tylną belkę, która jest wyjątkowo podatnym na eksploatację elementem zawieszenia. Dowiedz się jak działa belka skrętna, jakie są objawy jej zużycia oraz gdzie najlepiej ją naprawić.

Co to jest belka skrętna?

Uściślając, belka skrętna, to rodzaj tylnego zawieszenia półzależnego składającego się ze sztywnej belki łączącej koła auta. Belka jednak mocowana jest do nadwozia, a nie na osi kół, tak jak w przypadku rozwiązania zależnego lub niezależnego. Ponadto wykonuje ruchy pionowe i boczne, jest podatna na skręcanie.

Wady i zalety tylnej belki

Dzięki zastosowaniu płaskiej i zwartej konstrukcji tylnej belki możliwe jest wykonanie dużego, głębokiego bagażnika. W przypadku problemów z zawieszeniem, jego demontaż oraz naprawa są też prostsze. Dodatkowo belka skrętna zapobiega zmianom w geometrii kół podczas jazdy na zakrętach czy z dużych obciążeniem.

Jednak największą wadą tego elementu zawieszenia jest jego podatność na uszkodzenia. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że tylna belka często wymaga naprawy lub regeneracji i zbyt późno zgłaszają się do warsztatów. A jak zauważyć objawy zużycia zawieszenia we francuskich samochodach?

Tylna belka – typowe usterki

Zła wiadomość dla właścicieli francuskich aut jest taka, że początkowe objawy zużycia belki skrętnej są dla nich praktycznie niezauważalne. Dlatego jeśli posiadasz samochód marki Citroen, Renault lub Peugeot, regularnie odwiedzaj warsztaty zajmujące się regeneracją lub wymianą tylnej belki, takie jak ten wymianatylnejbelki.pl. Tam, po umieszczeniu pojazdu na podnośniku, sprawdzane jest, czy występuje luz na kole, a jeśli tak – najczęściej wymieniane są łożyska. Gdy w porę zareagujesz, koszt naprawy jest niewielki.

Co w sytuacji, gdy zaniechasz wizyt w specjalistycznych serwisach? Zużyte łożysko zacznie oddziaływać na sworznie wahaczy, co możesz już zauważyć po tym, jak z tylnego zawieszenia zaczynają dochodzić dźwięki skrzypienia. Następnie hałasy nasilają się, samochód zbyt mocno reaguje na ruch kierownicą i pojazd jest trudniejszy w prowadzeniu. Wtedy mogło dojść nie tylko do uszkodzenia łożyska i wahaczy, ale samej belki, a wtedy koszty wymiany rosną.

Samodzielna naprawa belki skrętnej – czy warto?

Jeśli jesteś zapobiegliwym kierowcom, możesz ustrzec się przed kosztownymi naprawami – wystarczy pamiętać o regularnej, profilaktycznej wymianie łożysk. Co więcej, w sklepach z częściami samochodowymi zakupisz nawet nową tylną belkę, którą teoretycznie możesz sam zamontować. Jednak czy warto? Choć pozornie mogłoby się wydawać, że montaż i demontaż tej konstrukcji jest prosty, wymaga to użycia specjalistycznych narzędzi oraz posiadania doświadczenia w tym zakresie.

Tak naprawdę najbardziej opłacalnym rozwiązaniem są regularne wizyty w warsztacie zajmującym się w francuskimi samochodami, gdzie są sprawdzane oraz wymieniane łożyska na czas – jeśli o to zadbasz, nie będziesz mieć problemów z zawieszeniem przez wiele lat. A same koszty naprawy nie będą tak wysokie, jak wtedy, gdy nastanie konieczność wymiany lub regeneracji belki skrętnej.