Opony zimowe – konstrukcja i zalety ogumienia zimowego

2013 Winter 911 C4S Lo Res

Nikt chyba nie ma wątpliwości, że zima jest porą roku, która kierowcom przysparza wielu kłopotów na drogach. Oblodzone i zaśnieżone drogi są powodem, dla którego koniecznością staje się posiadanie ogumienia przystosowanego do trudnych warunków zimowych. Na szczęścia większość kierowców miała okazję się już przekonać, że jeden rodzaj opon nie jest w stanie sprostać w najlepszy sposób rozmaitym warunkom pogodowym.

W jaki sposób zaprojektowano klasyczne opony zimowe?

Tak, by mogły zapewnić odpowiednie osiągi w czasie europejskiej zimy, czyli: gołoledzi, opadów śniegu i błota pośniegowego. Znakomita przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym oraz lepsza kierowalność, hamowanie i przyśpieszenie zapewnia specjalna receptura mieszanki gumowej, która zachowuje sprężystość w niskich temperaturach, a także specyficzna rzeźba bieżnika (odpowiednio ukształtowane nacięcia lamelkowe z dużymi blokami w strefie barkowej).

Ciekawe jest to, że opony zimowe są bardziej odporne na aquaplaning niż opony letnie. Co o tym decyduje? Rzeźba bieżnika, która jest otwarta oraz większa głębokość w porównaniu z letnim ogumieniem. Dodatkowym atutem kierunkowych opon zimowych jest specjalny układ rowków, który zapewnia możliwie najlepsze odprowadzenie wody. W warunkach zimowych ogumienie zimowe przewyższa opony letnie we wszystkich parametrach, które wiążą się z bezpieczeństwem jazdy. Pamiętajmy o tym, że zmiana opon letnich na zimowe jest ważna szczególnie, w sytuacji gdy pojazd jest wyposażony w letnie opony typu „high performance” (są to opony o symbolach H-210 km/h oraz wyższych). Wynika to z faktu, że ogumienie , które zostało skonstruowane do użytkowania przy bardzo wysokich prędkościach wymaga zastosowania sztywniejszych mieszanek gumowych, które właściwości zmieniają już poniżej temp. +1C. Wtedy guma zaczyna przypominać plastik niż gumę i dość często mają miejsce poślizgi.   W naszym kraju większość kierowców używa letniego ogumienia typu „standard”, którego symbol prędkości jest niższy – T, czyli do 190 km/h. Dla nich biorąc pod uwagę zmiany właściwości mieszanki graniczna temperaturą jest +7C. Tradycyjny czas, kiedy stosuje się ogumienie zimowe to – od „świąt Wszystkich Świętych do Wielkanocnych”.

W podsumowaniu możemy napisać, że nie powinniśmy lekceważyć zmiennej aury, a wymianę ogumienia należy wykonać w odpowiednim czasie. Najprostszym i najlepszym wskaźnikiem jest dla nas temperatura otoczenia. Pamiętajmy, że gdy zaczyna spadać do siedmiu stopni C oznacza to, że nadszedł czas na wymianę letnich opon na zimowe.

W tym sezonie interesująca propozycją są niewątpliwie opony Goodyear Ultra Grip ICE+, które należą do gruby wysokiej jakości uniwersalnego zimowego ogumienia. Opony te stworzono w technologii ActiveGrip, która zapewnia świetne osiągi nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych (także na oblodzonej jezdni). Zanim opony weszły na rynek zostały poddane badaniom, które pokazały, że porównując je do trzech najbardziej w tej chwili popularnych opon zimowych, model ten wykazuje aż o 8 proc. lepsze osiągi i o 3 proc. krótszą drogę hamowania, zarówno na śniegu, jak i na oblodzonej nawierzchni. Poza tym opony te cechuje w porównaniu do innych o 11 proc. krótsza droga hamowania. O tym modelu opony możemy powiedzieć, że jest znakomicie przygotowany na warunki, jakie panują zimą we wschodniej oraz północnej Europie. Mieszanka gumowa została zaprojektowana w najdrobniejszych szczegółach, czego konsekwencją jest jej elastyczność nawet w niskich temperaturach, oraz dobra przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni. Opona dostępna jest w rozmiarach od 13 do 17 cali.

Następną interesującą nowością w tym sezonie jest Goodyear UltraGrip 9 (to już kolejna odsłona słynnej serii). Opony te posiadają bieżnik kierunkowy, dzięki któremu zapewnione zostało znakomite hamowanie na śniegu (za sprawą technologii Goodyear 3D BIS Technology), a także świetnie zapobiega aquaplaningowi. O tym produkcie można powiedzieć, że będzie się dobrze prowadził nie tylko na zaśnieżonej jezdni, ale także na błocie pośniegowym i mokrej nawierzchni. Najważniejszą, choć nie jedyną cechą opony Goodyear UltraGrip9 jest maksymalna przyczepność w typowo zimowych, trudnych warunkach. Te nowoczesne opony cechują także wszechstronne i zrównoważone właściwości. Charakteryzują się także dobrymi parametrami jazdy po suchej nawierzchni , jest także przyjazna dla środowiska. Ponadto model ten wyposażony został we wskaźnik optymalnego zużycia bieżnika, co zapobiega użytkowaniu startych opon.

Źródło: OPONEO.PL