Najbezpieczniejsze samochody świata

systemy-zarzadzania-jakoscia

Dla jednych samochód jest wyznacznikiem statusu, a innych po prostu pojazdem umożliwiającym przejazd z punktu A do punktu B. Niezależnie od tego czym kierujemy się przy kupnie auta zawsze kryterium bezpieczeństwa jest brane pod uwagę. W 2014 roku powstała lista najbezpieczniejszych pojazdów świata – stworzona przez Euro NCAP (European New Car Assessment Programme).

Lista powstała po wykonaniu testów zderzeniowych wykonanych na 33 modelach samochodów. Badanie prowadzone były w czterech aspektach: bezpieczeństwo dzieci, bezpieczeństwa dorosłych, bezpieczeństwa pieszych oraz wyposażenia w systemy wpływające na ratunek życia.

Jakie samochody zdobyły uznanie jury jako najbezpieczniejsze samochody świata?

W kategorii „Samochód luksusowy” za najbezpieczniejsze auto uznano Tesla S. Mercedes klasy C okazał się najbezpieczniejszy w kategorii „Duży samochód rodzinny”. Mercedes GLA zwyciężył w kategorii „Niewielkie auto terenowe z napędem 4×4”. Niewątpliwe wymienione tutaj samochody należą do aut z górnej półki, cena ich jest na tyle wysoka, że nie każdy przeciętny obywatel może sobie na taki zakup pozwolić. Niestety w tym wypadku rzeczywiście za wysoką i sprawdzoną jakość musimy zapłacić niemałe pieniądze.

Warto jednak pamiętać o tym, że producenci samochodów – również tych o niższej klasie, a co za tym idzie nieco tańszych – nie mogą sobie pozwolić na żadne uchybienia w procesie produkcyjnym. Dlatego części niezbędne do produkcji samochodów, nawet jeśli dostarczane są przez różne małych dostawców, muszą spełniać wymagania jakościowe. Każdy dostawca  musi spełniać wymagania systemu ISO TS 16949, czyli systemu zarządzania jakością w motoryzacji.

Systemy zarządzania jakością są podstawą w branży motoryzacyjnej, choć czasem zawodzą. Raz na jakiś czas słychać w mediach o akcji serwisowej producenta samochodów, który wykrył wadliwą część lub oprogramowanie. Czasem nawet kilka milionów pojazdów musi zostać poddana naprawie. Pociąga to za sobą ogromne koszty dla producenta, a także pozostawia rysę na wizerunku.